Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostatni dzień z tramwajami E1. „Sznycli" nie będzie już w planowej obsłudze pasażerów

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Ostatni dzień eksploatacji tramwajów E1 w Tramwajach Śląskich, 14 marca 2021.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Ostatni dzień eksploatacji tramwajów E1 w Tramwajach Śląskich, 14 marca 2021.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE tos
Niedziela, 14 marca, to ostatni dzień, w którym planowo wśród kursów Tramwajów Śląskich pojawiają się popularne „sznycle" vel „franciki" - niepotrzebne skreślić. Wozy oficjalnie oznaczone jako E1 nie będą już uwzględniane przy tworzeniu rozkładów jazdy, chociaż niewykluczone, że będą się pojawiać na torach na zasadzie zastępstwa. Ostatniego dnia planowej pracy wozy te obsługiwały jeden z kursów linii nr 26 łączącej Sosnowiec-Pogoń z Mysłowicami.

Wagony typu E1 wyprodukowane zostały w latach 70. XX wieku dla wiedeńskiego przewoźnika Wiener Linien GmbH & Co KG w zakładach Lohner i Simmering-Graz-Pauker AG. Przed 10 laty spółka Tramwaje Śląskie SA kupiła wagony tego typu mające służyć do momentu – planowanego już wówczas – zakupu nowych tramwajów.

– Był to zabieg opłacalny, gdyż zakup, transport i modernizacja tych wagonów kosztowały nas połowę tego, co musielibyśmy wydać na remont kapitalny mocno wysłużonych wagonów serii 105N, a wagony E1 służyły nam dzielnie przez niemal 10 lat – mówi Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie SA.

Po sprowadzeniu wiedeńskich tramwajów do Polski przeszły one solidny lifting w Zakładzie Usługowo-Remontowym spółki Tramwaje Śląskie SA w Chorzowie Batorym, gdzie wagony zostały przystosowane do polskich przepisów.

Nie przeocz

Modernizacja objęła m.in. wyposażenie wnętrza, w tym montaż nowych foteli pasażerskich, ściankę działową kabiny motorniczego i jej klimatyzację, a także wygląd zewnętrzny w postaci nowych elementów czoła tramwaju, nowego oświetlenia i powłoki lakierniczej w charakterystycznych dla Tramwajów Śląskich czerwonych barwach.

Pierwszy raz wagon zaprezentowany został podczas Dnia Otwartego Zajezdni w Będzinie we wrześniu 2011 roku, a jego liniowy debiut przypadł na sobotę 15.10.2011 r., kiedy 2 wagony wyjechały do obsługi linii nr 26.

Zobacz koniecznie

Właśnie na linii nr 26, która aktualnie kursuje na trasie Sosnowiec Pogoń Akademiki - Mysłowice Dworzec PKP, tramwaje typu E1 pożegnały się z planową pracą na Śląsku i w Zagłębiu.

Było z tym trochę zamieszania, bo z racji robót torowych w rejonie ronda Ludwik przez część dnia trasa była skrócona. Popołudniu tramwaj E1 o numerze bocznym 938 obsługujący pociąg 2604 jeździł już na całej trasie. W niektórych miejscach towarzyszyły mu obiektywy aparatów fotograficznych i telefonów komórkowych.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera