Otwarto oferty na projekt obwodnicy Pradeł. Niestety, przedłużenie obwodnicy Zawiercia nie będzie już dwupasmówką

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
DK 78 przebiega obecnie przez środek wsi Pradła.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
DK 78 przebiega obecnie przez środek wsi Pradła.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Google Maps
11 firm chce zaprojektować obwodnicę Pradeł. To droga, która będzie omijać tę miejscowość, przez środek której przebiega obecnie DK 78. W piątek 17 lipca zostaną otwarte oferty na projekt kolejnej obwodnicy – Kroczyc, której przedłużeniem będzie właśnie obwodnica Pradeł. Niestety, w przeciwieństwie do obwodnicy Poręby i Zawiercia, nie będzie to już dwupasmówka.

Przetarg na projekt obwodnicy Pradeł

To dopiero początek tych inwestycji w powiecie zawierciańskim. Chodzi o budowę obwodnic Kroczyc, Pradeł i Szczekocin wraz z Goleniowami. Te trzy obwodnice będą przedłużeniem, będącej obecnie w budowie, obwodnicy Zawiercia i Poręby. Obwodnica Zawiercia, a właściwie jej dłuższy – 16-kilometrowy odcinek jest obecnie w fazie projektowania. Przetarg na projekt i budowę wygrało konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia wraz z Mirbudem SA.

Obwodnica Zawiercia to dwupasmówka, Pradeł już nie

Obwodnica Zawiercia została zaplanowana jako tzw. dwupasmówka, czyli droga na której w obu kierunkach do dyspozycji kierowców są po dwa pasy ruchu. Jakie będą obwodnice Kroczyc, Pradeł i Szczekocin?

- W momencie, gdy skończy się obwodnica Zawiercia, a zacznie droga, będąca obwodnicą Kroczyc, Pradeł i Szczekocin, zmieni się ona w drogę jednojezdniową, czyli będziemy mieli po jednym pasie ruchu w obu kierunkach – potwierdza Dorota Marzyńska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.

Tak ma wyglądać obwodnica Zawiercia. Jest budowana w ramach Programu budowy dróg i autostrad na lata 2014 -2022. Wykonawca już tworzy jej dokumentację projektową i niebawem rozpocznie się budowa jej dłuższego, 16-km odcinka. Kolejne odcinki DK 78 w powiecie zawierciańskim powstaną już w ramach programu budowy 100 obwodnic.

Nowy program rządu: 100 obowodnic. Za 28 mld zł ma powstać 8...

Oferty mieszczą się w budżecie

Tymczasem GDDKiA otworzyło właśnie oferty wykonawców chcących zaprojektować obwodnicę Pradeł. Zgłosiło się 11 firm. Najtańszą ofertę złożyły Mosty Katowice Sp. z o. o. Chcą zaprojektować tę drogę za 1,126 mln zł. Najdroższa oferta należała do konsorcjum firm MPRB Sp. z o.o. (lider), ul. MP-MOSTY S.A., i MP INFRA Sp. z o.o.

Firmy chciały za zaprojektowanie obwodnicy Pradeł – 2,435 mln zł. W GDDKiA trwa analiza ofert, zanim zostanie wybrana najkorzystniejszą oferta. Na tę inwestycję GDDKiA ma 2,245 mln złotych. Oprócz najdroższej, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie zaplanowanym na to przedsięwzięcie.

Powstaną jeszcze trzy obwodnice w powiecie zawierciańskim

Obwodnica Pradeł będzie najkrótsza z planowanych obwodnic. Będzie miała 2,2 km długości. Będzie przedłużeniem ponad 9 kilometrowej obwodnicy Kroczyc, która z kolei będzie przedłużeniem obwodnicy Zawiercia. Za obwodnica Pradeł będzie powstawała obwodnica Szczekocin i Goleniów. To najdłuższa z tych obwodnic. Będzie miała 13 km długości i zakończy się już na terenie województwa świętokrzyskiego.

To nie koniec, dobrych wiadomości, bo już 17 lipca ma nastąpić otwarcie ofert w przetargu na projekt kolejnej obwodnicy – Kroczyc. 21 lipca urzędnicy GDDKiA otworzą z kolei oferty dotyczące projektu ostatniej obwodnicy Szczekocin i Goleniów. Gdy zostaną wybrane firmy rozpocznie się projektowanie drogi. Ma ona przebiegać po terenach niezabudowanych, polach, czy obszarach leśnych.

Pojadą tędy najcięższe auta

Jak już wspomnieliśmy, obwodnice Kroczyc, Pradeł i Szczekocin będą drogą jednojezdniową mającą po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, plus pas awaryjny. Droga będzie jednak dostosowana do ciężkiego transportu, będzie wytrzymywała nacisk 115 kN/oś. Będą mogły nią jeździć nawet najcięższe pojazdy. Obecnie wszystkie jadące w kierunku województwa świętokrzyskiego i z powrotem na Śląsk, przejeżdżają przez centrum Poręby Zawiercia, Kroczyc, Pradeł i Szczekocin. W tym ostatnim mieście, trasa wiedzie dosłownie centralnie przez rynek.

Podpisano umowę z wykonawcą pierwszego odcinka obwodnicy Zaw...

Obwodnica Zawiercia już się tworzy

Tymczasem trwa projektowanie pierwszej części obwodnicy Zawiercia. Prace budowlane rozpoczną się prawdopodobnie dopiero w przyszłym roku, a cała inwestycja zakończy się w II kwartale przyszłego roku. Wtedy droga ma być gotowa. Będzie mieć 16,664 kilometrów długości i pobiegnie od Siewierza, przez Porębę aż do Kromołowa, dzielnicy Zawiercia.
- Na wykonanie inwestycji mamy 36 miesięcy i co najmniej dwa okresy zimowe – mówił podczas podpisania umowy Andrzej Ładyński, prezes zarządu Kobylarnia S.A. Umowę podpisano w grudniu 2019 roku.

Nie przeocz

Drugi, krótszy odcinek obwodnicy Zawiercia, od Kromołowa do Żerkowic jest obecnie projektowany. Za nieco ponad 2,9 mln zł dokumentację projektową wykonuje Multiconsult Polska sp. z o. o. z Warszawy.

To bardzo wyczekiwana droga

Dlaczego dla mieszkańców powiatu zawierciańskiego obwodnica jest tak ważna?
DK 78 obecnie to przestarzała droga, która przy obecnym natężeniu ruchu drogowego jest niewystarczająca. Jeden pas w jednym kierunku dla tak ruchliwej trasy, użytkowanej przez ciężki transport, sprawia, że codziennie w centrach miast, przez stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców. Od ponad 20 lat o budowę obwodnicy Zawiercia i Poręby walczyli mieszkańcy i samorządowcy powiatu zawierciańskiego. Obwodnice Pradeł, Kroczyc i Szczekocin mają powstać w ramach programu rządowego 100 obwodnic.

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

iPolitycznie - Fogiel: bon-moty Korwin-Mikkego nie naprawią ekonomii

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie