Pandemia koronawirusa nie zatrzymała transformacji cyfrowej firm i płynących z niej korzyści dla biznesu

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Amazon Web Services
Nawet w tak trudnych dla biznesu czasach, jak pandemia koronawirusa, transformacja cyfrowa firm nie uległa spowolnieniu. Bo stoją za nią ogromne korzyści, mówi Przemysław Szuder, General Manager CEE w Amazon Web Services.

O transformacji cyfrowej firm w trudnych czasach pandemii i bezpieczeństwie danych w chmurze rozmawiamy z Przemysławem Szuderem, General Managerem CEE w Amazon Web Services.


1. Podczas pandemii, między innymi ze względu na gwałtowny wzrost popularności rozwiązań zdalnych, dużo się mówiło – i nadal się mówi – o kwestii bezpieczeństwa danych. Czy wpłynęło to na wzrost popularności chmury w polskich firmach?

Kwestia bezpieczeństwa danych w AWS jest dla nas – i zawsze była – priorytetem. Od wybuchu pandemii wiele firm również zaczęło stawiać tę kwestię na pierwszym miejscu ze względu na wspomnianą przez Pana popularność rozwiązań zdalnych i związaną z nią obawą o niekontrolowane wycieki danych oraz przeciążenie tradycyjnej infrastruktury. Myślę, że te dwa czynniki były kluczowe dla wzrostu popularności chmury w całym regionie CEE, w tym w Polsce. W przeszłości wiele firm obawiało się przejść do chmury właśnie ze względu na kwestie bezpieczeństwa. Dziś tendencja jest odwrotna: firmy korzystają z chmury, bo wiedzą, że to rozwiązanie gwarantujące pełne bezpieczeństwo. Do tego z drugiej strony dochodzi skalowalność i uniwersalność chmury.

Firmy, które zdecydowały się na przejście na to rozwiązanie na samym początku pandemii z pewnością miały większe możliwości podczas wdrożenia pracy zdalnej, a jednocześnie mogły wykorzystać walory chmury do poprawy swojej |
konkurencyjności na rynku.


2. Coraz więcej mówi się o transformacji cyfrowej firm i o płynących z niej korzyściach dla biznesu. Jej popularność rośnie również w Polsce, a w czasach COVID-u nabrała prędkości. Jaka jest w rola chmury w transformacji cyfrowej?

Obecnie coraz więcej mówi się o transformacji cyfrowej, a pandemia jeszcze ją przyspieszyła. Według mnie w ogóle nie byłaby ona możliwa bez chmury obliczeniowej, która gwarantuje elastyczność i skalowalność, a przede wszystkim możliwość eksperymentowania właściwie za darmo. I to w rzeczywistości właściwie każdy rodzaj firmy, i jeśli chodzi o jej wielkość, i o branżę, w której działa, może czerpać z zalet chmury.
Oczywiście jest tutaj jeszcze wiele do zrobienia i wciąż wiele firm działa w oparciu o swoje własne serwery, natomiast transformacja jest to pewien proces, który trwa, i który jeszcze będzie miał miejsce przez najbliższe lata. To, co robimy
dzisiaj, to działanie na rzecz ułatwienia klientom korzystania z AWS jako bezproblemowej rozbudowy istniejącej hybrydowej architektury IT. Uważam, że z biegiem czasu zdecydowana większość firm będzie obsługiwać prawie wszystkie swoje obciążenia IT w chmurze.

3. Firma decydująca się na oparcie swojej działalności o nowe technologie, musi też przemodelować swój styl zarządzania. W jaki sposób?

By odpowiedzieć na to pytanie, warto najpierw powiedzieć, jakie mogą być bariery w przemodelowaniu stylu zarządzania na ten przyjazny wdrażaniu nowych technologii. Po pierwsze, przeszkodą może być system biznesowy oparty na hierarchii, który powodując spowolnienie podjęcia decyzji. Druga prawdopodobna bariera to ogólny poziom zaufania w biznesie. Trzecia – która nieco wypływa z tej poprzedniej – niechęć do podejmowania ryzyka.

Firma działająca w oparciu o nowe technologie jest przeciwieństwem tych barier: szybko podejmuje decyzje (co nie znaczy, że nieświadomie) i nie boi się podejmować ryzyka. Tutaj zespoły skupiają się na tzw. „time to value”, czyli na tym, aby jak najszybciej zrealizować dany pomysł i przekazać go do klienta, a nie na tym, jaki jest zespół i budżety. Zwraca się uwagę na to, aby szybko wykrywać potencjalne problemy, diagnozować je i znajdować optymalne rozwiązania. Jednocześnie ta szybkość idzie w parze z podejściem długoterminowym, a nie spojrzeniem na firmę pod kątem kwartalnym.
Podsumowując, kluczem do stworzenia firmy, która działa w oparciu o nowe technologie, jest promowanie kultury odpowiedzialności i nastawienia na innowację w firmie, aby nie obawiano się podejmowania zbilansowanego ryzyka, a następnie zwinnego i szybkiego powtarzania satysfakcjonujących efektów.

4. W jakich obszarach nowe technologie mogą usprawnić procesy obsługi klienta i jak zmieniają sposób interakcji firm z klientami?

Dla większości klientów samo customer experience – doświadczenie zakupowe, jest równie ważne lub nawet ważniejsze, niż same produkty i usługi. Większość z nas już dawno przywykła do proaktywnego podejścia marek do proponowania nam spersonalizowanych produktów. Wśród wykorzystywanych w tym celu narzędzi można wymienić takie rozwiązania jak SaaS, komunikację omnichannel czy chatboty.

AWS oferuje usługi takie jak Amazon Connect czy Amazon Personalize. Pierwsze z nich zapewnia bezproblemową obsługę wielokanałową za pośrednictwem jednego ujednoliconego centrum kontaktowego do zarządzania głosem, czatem i za-daniami. Z kolei Amazon Personalize umożliwia programistom tworzenie aplikacji przy użyciu uczenia maszynowego (ML) używanego przez Amazon.com w celu uzyskania spersonalizowanych rekomendacji w czasie rzeczywistym.
Do tych rozwiązań ostatnio dołączyła również sztuczna inteligencja, która ma niesamowicie szeroki zakres zastosowań i możliwości. AI jest obecnie wykorzystywana chociażby w contact center w celu odciążenia pracowników w najbardziej powtarzalnych i przewidywalnych zadaniach, przy których są zastępowani przez wirtualnych asystentów.

5. Już teraz powoli możemy obserwować zmiany, jakie zaszły – i nadal zachodzą – w biznesie w trakcie pandemii. Jak będzie wyglądał post-pandemiczny biznes? Jakie będą nowe trendy w technologii dla biznesu?

Tak naprawdę część z tych trendów już wymieniliśmy: wzrost popularności rozwiązań zdalnych, tendencja oparcia firmy o nowe technologie, wdrożenie innowacji w interakcji z klientami. Zmieni się też strategia dotycząca infrastruktury IT w firmach.
Nie sposób tutaj nie wspomnieć również o wdrażaniu usług opartych o sztuczną inteligencję, które w czasie pandemicznym jeszcze bardziej zyskały na popularności. Coraz więcej firm buduje rozwiązania biznesowe, które prężnie wykorzystują silniki sztucznej inteligencji, ale także uczenie maszynowe. Polskie startupy i polscy producenci oprogramowania korzystają z tych rozwiązań bardzo chętnie, choć również firmy „starej daty” i z tradycyjnych branż sięgają po nie coraz częściej.

Trendem w dalszym ciągu będzie też chmura, co pokazują wyniki naszego badania „Reinventing Without a Roadmap”, które przeprowadziliśmy wśród decydentów biznesowych i IT w Europie. 46 proc. z nich stwierdziło, że ich organizacja miała trudności z adaptacją w ciągu ostatniego roku. Jednocześnie dwie trzecie (65 proc.) twierdzi, że obecnie elastyczniej i pewniej patrzą w przyszłość. Liderzy ci powiedzieli nam, że chmura pomogła im zmienić kierunek i wprowadzić innowacje (65 proc.), skalować w celu sprostania zmianom popytu (63 proc.), a na-wet obniżyć koszty (60 proc.). Prawie dwie trzecie (64 proc.) przyznało, że ich organizacje korzystały z nowych usług w chmurze podczas pandemii. 40 procent używało chmury po raz pierwszy.
I co równie ważne, biznesy w korzystaniu z tych technologii, będą sięgały dalej niż dotychczas, zabiegając nie tylko o rozwój własnych działalności, ale również pomoc w rozwiązywaniu współczesnych problemów i dbanie o zrównoważony rozwój.

6. AWS ma obecnie ponad 200 usług, w tym wiele dla biznesu. Jakie są aktualne kierunki rozwoju AWS odnośnie wsparcia biznesu?

Niedawno odbył się AWS Summit EMEA Online 2021, czyli coroczne wydarzenie skupiającego praktyków i pasjonatów chmury i nowych technologii. W tym roku podczas Innovation Day przedstawiliśmy przykłady firm, które w oparciu o nasze technologie budują swoje biznesy. Dla AWS zawsze kluczowe jest do-świadczenie i potrzeby klientów, na których budujemy swoje działania, dlatego w odpowiedzi na pytanie o nasze aktualne kierunki rozwoju dla wsparcia biznesu, nie sposób się odnieść właśnie do przykładów kilku firm, które obsługujemy.

I tak, podczas wspomnianego Innovation Day przedstawiliśmy historię wielu firm, które nie tylko wykorzystują nowe technologie do rozwoju swoich bizneów, ale do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, w tym ochrony środowi-ska, wsparcia osób potrzebujących i ochrony zdrowia. I tak, przykładowo, Boom Supersonic pracuje nad naddźwiękowymi samolotami, które umożliwią podróże lotnicze z maksymalnie zredukowaną emisją CO2. Z kolei Marut Drones stworzył drony, które wspierają w zwalczaniu skupisk komarów roznoszących malarię w Indiach. A patrząc lokalnie, mamy firmę Turbine.ai, która zajmuje się opracowywaniem leków i dostarczaniem ukierunkowanych terapii nowotworowych.

To oczywiście tylko trzy przykłady, ale jest ich o wiele, wiele więcej, a portfolio naszych klientów i zakres ich działalności poszerza się z miesiąca na miesiąc.

Południowokoreańska oferta budowy elektrowni jądrowych.

Wideo

Materiał oryginalny: Pandemia koronawirusa nie zatrzymała transformacji cyfrowej firm i płynących z niej korzyści dla biznesu - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie