Parking wielopoziomowy w Strefie Kultury w Katowicach. Maksymalnie 1500 miejsc za ok. 70 mln. Konkurs zostanie ogłoszony pod koniec lutego

JPP

Wideo

Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Konkurs na wielopoziomowy parking w Strefie Kultury zostanie ogłoszony na przełomie lutego i marca 2020. Konkurs ogłosi katowicki SARP we współpracy z TBS. Architekci są przekonani, że parking musi wpisywać się w przestrzeń Strefy i nie może być konkurencją dla znajdujących się tu gmachów. O szczegółach tej inwestycji, ale i o wątpliwościach, jakie budzi, na kilka tygodni przed ogłoszeniem konkursu, rozmawiano we wtorek, 4 lutego, w katowickim SARP-ie.

Będzie konkurs na wielopoziomowy parking w Strefie Kultury

Dyskusję na temat wielopoziomowego parkingu w Strefie Kultury w Katowicach zorganizowała Fundacja Napraw Sobie Miasta wspólnie z katowickim Oddziałem Stowarzyszenia Architektów Polskich. To właśnie SARP na zlecenie miasta, we współpracy z Towarzystwem Budownictwa Społecznego (KTBS) zorganizuje konkurs na projekt parkingu. Inwestorem będzie KTBS.

- Dla nas, architektów, ten parking jest punktem wyjścia – przyznał Mikołaj Machulik, prezes katowickiego oddziału SARP. - Nie możemy się cofnąć wstecz, by tę przestrzeń naprawić, ale zadaliśmy sobie pytanie, jak to zrobić, by złagodzić skutki – dodał.

Skutkiem decyzji władz Katowic sprzed lat w Strefie Kultury są dwa olbrzymie powierzchniowe parkingi: przy gmachu NOSPR oraz obok Muzeum Śląskiego. Oba zajmują sporo miejsca, są szpetne, do przestrzeni strefy nie przystają, a jednocześnie służą za darmowe zaplecze parkingowe dla centrum Katowic, studentów i pracowników okolicznych biurowców.

Machulik przypomniał, że jeden projekt parkingu wielopoziomowego dla Strefy powstał już kilka lat temu, ale przepadł. - Wyglądał dość nieszczęśliwie i przerastał NOSPR. Miejska Komisja Architektoniczno – Urbanistyczna skrytykowała tamtą koncepcję. Teraz mamy nowe zadanie i wszystko wskazuje na to, że parking powstanie. Udało nam się przekonać miasto, żeby jego projekt został wyłoniony w konkursie – tłumaczył.

Parking ma mieć od 1300 do 1500 miejsc i ma być.. efektowny

Konkurs ma zostać ogłoszony na przełomie lutego i marca. Będzie dwuetapowy: pierwszy etap będzie otwarty, do drugiego zostanie zakwalifikowanych pięć najlepszych prac.

- Wszyscy zdają sobie sprawę, jak ważna to przestrzeń. Mamy nadzieję że architekci, uczestniczący w konkursie zrozumieją nasze cele i intencje, jak również to, że wiele głosów było za tym, żeby to była przestrzeń zielona. W gestii projektantów będzie, co zaproponować i jak ukształtować tę przestrzeń. Z takiego założenia wychodzimy: to nie tylko konkurs na elewację i konstrukcję – mówił Mikołaj Machulik.

Co wiemy o parkingu? Powstanie na północ od gmachu NOSPR, w miejscu parkingu. Obecnie jest tu 275 miejsc postojowych. Wielopoziomowy parking ma mieć – według wstępnych analiz - od 1300 do 1500 miejsc.

- Dla nas najważniejsze jest, żeby powstał obiekt ciekawy, wpisujący się w krajobraz, urbanistycznie dobrze wkomponowany. Żeby to nie była surowa bryła parkingu, ale by powstał obiekt, którym Katowice będą się mogły pochwalić – przekonywał Mariusz Chyliński, dyrektor ds. inwestycji w katowickim TBS.

"Nie przewidujemy parkingu podziemnego"

Nie wiadomo, ile kondygnacji ma mieć parking, ale w spółce zakładają, że jeden poziom pomieści 400 miejsc.

- Na dzień dzisiejszy nie przewidujemy parkingu podziemnego. To ma być parking otwarty, a o tyle podziemny, że zostanie wpisany w skarpę znajdującą się na tym terenie. Pod ziemię pójdziemy tylko wtedy, gdy będzie to uzasadnione ekonomicznie – mówi Chyliński.

Parking ma być sfinansowany z komercyjnego kredytu, który zaciągnie KTBS. Na jego spłatę zostaną przeznaczone zyski z opłat za postój. Jak wysokie będą opłaty? Nie wiadomo. Spółka planuje w tej sprawie konsultować się ze specjalistyczną firmą, która określi taryfę. Ich wysokość na pewno ma zależeć m.in. od kosztów budowy obiektu.

A te będą spore. Według szacunków KTBS za budowę jednego miejsca parkingowego na parkingu wielozpoiomowym trzeba zapłacić od 40 do 50 tys. zł. Za cały obiekt około 70 mln zł.

- Ostateczna wartość będzie zależała od tego, ile takich miejsc tam powstanie – dodawał Chyliński.

Parkingi w Strefie Kultury muszą być płatne. Aktualnie ich zajętość to... 130 proc. Kierowcy parkują tu średnio po 8 godzin dziennie

Prawdopodobnie jeszcze przed budową parkingu, pozostałe miejsca postojowe w Strefie Kultury zostaną włączone do strefy płatnego parkowania w Katowicach, jednak nie wiadomo kiedy to nastąpi. Analizy w tym zakresie, jak przyznawał Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu katowickiego magistratu, trwają.

- W stanie obecnym wprowadzenie opłat spowoduje przeniesienie potrzeb parkingowych na obszar zabudowy mieszkaniowej na północ od Strefy Kultury, a takiego rozwiązania nie zakładamy. Nie wprowadzimy opłat bez działań systemowych na obszarze wokół strefy – zastrzegł naczelnik.

Przy okazji zdradził, że miasto ma już badania na temat parkingów w obszarze śródmieścia, w tym tych w Strefie Kultury. Wynika z nich, że parking w Strefie nie spełnia swoich funkcji, bo zamiast służyć odwiedzającym Muzeum Śląskie, NOSPR czy MCK, jest zapleczem parkingowym dla studentów i pracowników okolicznych biurowców.

- Parking jest średnio dziennie zapełniony w 130 proc., a te 30 proc. nadwyżki to parkowanie poza wyznaczonymi miejscami, wbrew przepisom. Dominują długie czasy parkowania - do 8 godzin - i niewielka rotacja parkowania, czyli wykorzystanie jednego miejsca w ciągu dnia, która jest na poziomie 1,5, co oznacza, że jeden, góra dwa pojazdy wykorzystują to miejsce – wymieniał Lowak.

Naczelnik przypomniał też, że powierzchniowe parkingi wybudowane w Strefie Kultury powstały jako parkingi tymczasowe, ale ostatecznie przetrwały wiele lat. Ten w pobliżu Muzeum Śląskim to zresztą teren, na którym miasto od lat planuje budowę Teatru Opery i Baletu.

Nowy parking nie zlikwiduje korków, ale być może ucywilizuje przestrzeń Strefy Kultury

Wątpliwości czy parking wielopoziomowy rozwiążę problemy Strefy Kultury nie brakuje.

- Na imprezę w Spodku może przyjechać jednorazowo 8000 osób, a w NOSPR 1500. Ten parking nic nie zmieni, jeśli chodzi o zakorkowanie tego miejsca. Wręcz przeciwnie: wygeneruje jeszcze większy ruch - mówiła w trakcie debaty Katarzyna Ujma – Wąsowicz, prezes śląskiego oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich

Pomysł krytykował również Tomasz Tosza z Miejskiego Zarządu Dróg w Jaworznie. - Takie projekty w Europie zachodniej i północnej realizowano w latach 70-tych. Trzeba odpowiedzieć na pytania, czy jeśli ten parking powstanie będą mniejsze korki w Katowicach, czy łatwiej będzie wjechać do tunelu? - podpowiadał i dodał: Posłużę się autorytetem profesora Jana Gehla: chcesz mieć korki, buduj parkingi.

Do rozwiązania nie jest również przekonany Marcin Wójcik z Zarządu Transportu Miejskiego w Krakowie, który przyznał, że parkingi podziemne w Krakowie nie spełniły pokładanych w nich nadziei i w większości świecą pustkami. W redukcji liczby samochodów w centrum pomocne okazało się zupełnie inne rozwiązanie: zróżnicowanie cen za parkowanie w mieście (im bliżej centrum – tym drożej).

- To spowodowało, że aut w śródmieściu jest zdecydowanie mniej – mówił Wójcik. I dodawał: Nie odpowiem, że ten parking jest niepotrzebny, bo być może jest potrzebny by ucywilizować tę przestrzeń. Ja bym jednak poprzedził tę inwestycję eksperymentem i wprowadził w tej przestrzeni (Strefie Kultury - przyp. red.) płatne parkowanie, wówczas można by ocenić czy parking wielopoziomowy będzie cieszył się powodzeniem.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jeżeli UM Katowice wydaje pozwolenia budowlane dla dużych obiektów z niedostateczna ilością miejsc parkingowych, to najpóźniej w 2023 roku czeka nas parkingowy Armagedon !!

Pragnę przypomnieć, że w centrum miasta powstanie ponad 100 000 metrów powierzchni biurowej, ok. 6 hoteli oraz ponad 1000 mieszkań.

Wszystko z niedostateczna liczba miejsc parkingowych !! Jeden wielopoziomowy parking przy Spodku na 1200 samochód nie rozwiąże tego problemu !! Odnosimy wrażenie, że ten parking budowany jest wyłącznie na potrzeby KTW 2. Aby ratować (!!) sytuacje parking powinien miesc jeszcze jedna kondygnacje w górę i dwie pod ziemią !! Wiemy że koszty są znaczne, ale pamiętajcie, drugiego takiego dobrze skomunikowanego terenu w centrum Katowic już nie ma i nie będzie !! Trzeba sięgnąć głębiej do kieszeni !!

D
Doti2020

Do przecinania wstęgi i chwalenia się NOSPR, MCK Krupa był pierwszy, a to że zapomniał o parkingach - tego na wydziale transportu widocznie nie uczyli.

Idiotyczne jest tez stwierdzenie „chcesz mieć korki, buduj parkingi” bo parkingi są potrzebne czy się komuś to podoba czy nie. No, chyba ze Krupa planuje zamknąć centrum miasta - bo mieszkańcy i płacące tu podatki firmy czy zdobywający wiedzę studenci są dla władz Katowic problemem a nie szansą na rozwój

Najbliższa impreza finansowana przez miasto pokaże gdzie uczestnicy będą parkować - na zamkniętych dodatkowo ulicach, skwerach bo to mentalność obecnej, zapatrzonej w siebie władzy

G
Gość

Miejsc parkingowych w Katowicach nie ma bo nie są z gumy jak w dni powszednie zwala się całe województwo i okolice. Wszelakie SMY, STA, SBE, SD, KWA, KCH, SZA... i można tak wymieniać.

Dodaj ogłoszenie