Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasażerska kolej wróci do Jastrzębia-Zdroju? Dziś to największe w Polsce miasto bez pociągów

tos/mat.prasowe
Jacek Bombor
Czy po wielu latach przerwy kolej pasażerska wróci do Jastrzębia-Zdroju? List intencyjny w tej sprawie podpisali samorządowcy z Jastrzębia-Zdroju, Żor, Czerwionki-Leszczyn, Orzesza, Mikołowa, Łazisk Górnych i Pawłowic. Dzisiaj liczące 89,6 tysięcy mieszkańców to największe w Polsce miasto bez połączeń kolejowych.

- Wszystkim nam zależy, żeby dbając o aspekt ekologiczny, stworzyć takie warunki, by mieszkańcy mogli bez przeszkód dotrzeć do stolicy województwa. Przed nami dużo pracy, w zespołach roboczych i przy przygotowaniu studium wykonalności dla tego projektu, ale zdajemy sobie sprawę, że to szansa dla nas wszystkich, dlatego warto podjąć to wyzwanie wspólnie - przekonuje prezydent Jastrzębia-Zdroju Anna Hetman cytowana przez portal slaskie.pl

Pomysł popiera też marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.

- Cieszę się, że samorządowcy coraz częściej dostrzegają potencjał kolei. Kolej to nie tylko czas, to także jakość i komfort podróży i jestem głęboko przekonany, że współpraca samorządów sprawi, że za kilka lat będziemy wspólnie otwierać tę linię - mówi marszałek Saługa.

W podpisanym przez samorządowców liście intencyjnym można przeczytać, że „celem realizacji projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej regionu jako nieodłączny element rozwoju gospodarczego, społecznego i kulturowego tej części województwa śląskiego. W odniesieniu do rosnącego zapotrzebowania związanego z transportem zbiorowym oraz mając na uwadze ekonomiczne i ekologiczne korzyści wynikające z organizacji publicznego transportu, uznaje się za priorytetowe szeroko zakrojone działania związane z odtworzeniem linii kolejowej na odcinku z Jastrzębia-Zdroju do Katowic”.

Dzisiaj trudno uwierzyć, że jeszcze dwadzieścia pięć lat temu w Jastrzębiu-Zdroju działało siedem stacji i przystanków kolejowych: Jastrzębie Zdrój Bzie, Jastrzębie Zdrój Górne, Jastrzębie Zdrój, Jastrzębie Zdrój Moszczenica, Jastrzębie Zdrój Szotkowice, Jastrzębie Zdrój Zofiówka i Jastrzębie Zdrój Ruptawa.

Kolej do Jastrzębia-Zdroju pojawiła się w 1911 roku, gdy dotarły tutaj tory z Pawłowic Śląskich. W 1913 roku linię przedłużono do Wodzisława Śląskiego. W 1935 roku zbudowano z kolei łącznik z ówczesnej Moszczenicy Śląskiej do Zebrzydowic.

Pociągi pasażerskie jeździły tędy nieprzerwanie do drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych, chociaż pasażerowie łatwo nie mieli. Do Rybnika przez Wodzisław Śląski było przecież naokoło, a na trasie do Katowic w zdecydowanej większości przypadków konieczne były przesiadki w Orzeszu czy Żorach. W 1997 roku zawieszono kursowanie pociągów pasażerskich ze stacji Jastrzębie-Zdrój do Wodzisławia Śląskiego i Zebrzydowic. Dwa lata później ustał na tych trasach ruch towarowy. W lutym 2001 roku z jastrzębskiego dworca odjechał ostatni pociąg w kierunku Pawłowic Śląskich. Dzisiaj w Jastrzębiu nie ma już nawet torów. Powrócą?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty