Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pendolino bez internetu. A i telefon nie działa. T-Mobile reaguje na naszą publikację

Sławomir Cichy
Pociąg czysty, z miłą, fachową  obsługą, to jeszcze nie premium.  Trwa mocna kampania wizerunkowa, która ma przekonać podróżnych, że nowe pociągi są równie szybkie i komfortowe jak samolot. Dlaczego w Pendolino nie ma internetu?
Pociąg czysty, z miłą, fachową obsługą, to jeszcze nie premium. Trwa mocna kampania wizerunkowa, która ma przekonać podróżnych, że nowe pociągi są równie szybkie i komfortowe jak samolot. Dlaczego w Pendolino nie ma internetu? Adam Wojnar/Polskapresse
Nowe pociągi Pendolino jeżdżą już ze Śląska nad morze i do Warszawy. I jest pośmiewisko: nie ma w nich internetu, chociaż PKP Intercity reklamuje się kontraktem z T-Mobile. Zwyczajne połączenie telefoniczne z pokładu superpociągu też jest nie lada wyczynem. Złapanie zasięgu internetu w Pendolino możliwe jest właściwie tylko na stacjach kolejowych. Sieć T-Mobile juz reaguje na zgłaszane przez Dziennik Zachodni nieprawidłowości.

Superpociąg Pendolino, czyli XXI wiek? Nic bardziej błędnego, raczej Trzeci Świat.

Od niedzieli Pendolino z Katowic dowozi pasażerów komfortowo i najszybciej w kraju już nie tylko do Warszawy, ale także do Trójmiasta. Równocześnie trwa mocna kampania wizerunkowa, która ma przekonać podróżnych, że nowe pociągi są równie szybkie i komfortowe jak samolot. Sprawdziliśmy, czy reklama odpowiada rzeczywistości.

Niestety, pod nowoczesnym designem Pendolino to jedynie superszybkie wozidło na pewno nie klasy premium, a rodem z ubiegłego wieku, bo... bez dostępu do internetu. A co gorsza, nie sposób z niego zadzwonić, bo komórki nie mają zasięgu. To oznacza, że jako środek lokomocji w podróży służbowej jest bezużyteczny i nie warto wydawać pieniędzy na bilet. W dodatku przewoźnik najwyraźniej nie widzi problemu.

Superszybkie Pendolino wciąż bez dostępu do sieci

Dzisiaj na nasz artykuł szybko zareagowała sieć T-Mobile. Informacja nie jest konkretna, ale dobrze chociaż, że operator zna problem. "Rozmowy w tej sprawie nadal trwają. O wszystkich postanowieniach będziemy informować" - brzmi krótki komunikat na Twitterze.

PKP Intercity jeszcze nie zareagowała.

Nawet gdyby fotele wypełnione były strusim puchem, na podłogach perskie dywany, a meble z mahoniowego drewna oraz steward na każde skinienie, nie da się zaklinać rzeczywistości i przekonać pasażerów, że mają do czynienia z pociągiem klasy premium, jeśli brak w nim podstawowych udogodnień naszego wieku. Czasy Orient Expressu dawno się skończyły i dzisiejszy podróżny oprócz wygody i szybkości ma prawo oczekiwać m.in. dostępu do internetu, bo w czasie sześciu godzin podróży służbowej zazwyczaj pracuje.
Beata Czemerajda z Biura Komunikacji i Public Relations PKP Intercity tłumaczy brak dostępu do internetu w Pendolino dość dziwnie. "WiFi jest dostępne we wszystkich pociągach kategorii EIC oraz wybranych pociągach międzynarodowych. Ta część naszego kontraktu z T-Mobile została zrealizowana. W połowie kwietnia w pociągach pojawi się kontent multimedialny. Docelowo umowa z naszym partnerem obejmuje także pociągi Pendolino. Aktualnie trwają rozmowy z producentem dotyczące warunków instalacji" - napisała w odpowiedzi na nasze pytania.

Tłumacząc to na język zrozumiały, można powiedzieć, że przewoźnik nie ma bladego pojęcia, kiedy dostęp do internetu w Pendolino będzie, ale za to taka darmowa usługa jest w jego innych składach, więc kto jej potrzebuje, niech rezygnuje z superpociągu za ponad 2,5 mld złotych (tyle wynosił kontrakt na wszystkie składy) na rzecz zwykłych wozideł.

W Pendolino brak zasięgu, nie zadzwonisz

Ale pal licho darmowy internet. W dobie sieci komórkowych można przecież tanio łączyć się bez łaski przewoźnika. Pod warunkiem, że jest zasięg. W Pendolino niestety dostęp do sieci komórkowej bywa tylko czasami. Przez większą część podróży nad morze telefony wyświetlają komunikat "brak zasięgu". Jedynym miejscem, gdzie da się złapać sygnał, są łączniki między wagonami. Ale przecież nie da się rozmawiać, stojąc na przegubie, bo ani to wygodne, ani bezpieczne.

Na to "schorzenie" super-pociągu biuro rzecznika Intercity też ma gotową odpowiedź. - Pracujemy nad poprawą sygnału komórkowego telefonów. Dużo zależy w tym obszarze od zmian, jakie zachodzą w jakości sygnału komórkowego na obszarze Polski - przekonuje Beata Czemerajda.

I można by te wyjaśnienia uznać za wyczerpujące, gdyby nie pewien drobiazg. Nie dotyczy podmiejskiego tramwaju, a podróży za grubo ponad 100 zł.
Wi-Fi od gimnazjalisty, GSM z supermarketu

Zanim PKP Intercity upora się ze skomplikowanym i z pewnością kosztownym rozwiązaniem problemu braku dostępu do sieci internetowej w Pendolino, sprawdziliśmy, czy istnieje jakaś możliwość zastosowania prostego i taniego rozwiązania. W końcu Wi-Fi to dziś standard autobusów miejskich bynajmniej nie klasy premium.

Jak ustaliliśmy, budowy instalacji dostępu do internetu mogliby podjąć się już gimnazjaliści, a koszt, licząc każdy wagon z osobna, dla jednego składu rozpoczyna się od tysiąca złotych, zaś cały system nie byłby droższy niż 10 tys. zł. Urządzenia dostępne są od ręki na rynku.

- Z kolei kompletne zestawy klasy premium, wzmacniające sygnał GSM, wraz z kosztem montażu przez instalatora nie przekroczą ceny kilkudziesięciu tysięcy złotych. Stosowane są powszechnie w biurowcach, a wersje mobilne w miejskich środkach komunikacji - mówi Jarosław Baran z krakowskiej firmy Expander, zajmującej się dystrybucją i montażem tego typu urządzeń. Czas montażu i testów to ok. 2-3 dni.

Jak długo zatem jeszcze Pendolino będzie jak samolot, z którego nie da się dzwonić?

Superpociąg w liczbach

30 maja 2011 PKP Intercity podpisało kontrakt z firmą Alstom Transport na dostawę 20 pociągów New Pendolino. Zamówienie dotyczyło 7-członowych składów. Pierwszy dotarł do Polski latem 2013 r. Do końca roku w Warszawie były już 4 pociągi.
Od 16 listopada 2013 r. rozpoczęto ich testy na Centralnej Magistrali Kolejowej.

14 grudnia 2014 r. pociągi Pendolino rozpoczęły kursowanie w ramach nowej kategorii Express InterCity Premium łącząc m.in. Katowice z Warszawą.

15 marca 2015 r. Katowice uzyskały połączenie pociągiem Pendolino z Trójmiastem.

Ceny biletów
Katowice - Warszawa: Promocja - 49 zł, średnio - 129 zł, maksymalnie - 150 zł.
Katowice - Gdynia: Promocja - 98 zł, średnio - 171 zł, maksymalnie - 189 zł.

Odjazdy z Katowic:
6.48 (do Gdyni przyjazd 12.59) , 8.50 (do Warszawy), 11.48 (do Warszawy, kursuje od poniedziałku do piątku),
14.48 (do Gdyni przyjazd 20.59), 19.48 (do Warszawy, nie kursuje w soboty).


*Waloryzacja rent i emerytur 2015 PODWYŻKA NIE DLA WSZYSTKICH JEDNAKOWA
*16-letni Wojtek z Piekar zmarł na lekcji WF. Szok w szkole ZDJĘCIA
*Zielony jęczmień na odchudzanie? Tak! To działa. Właśnie zielony jęczmień stosują gwiazdy TV
*Koncert Linkin Park w Rybniku POZNAJ SZCZEGÓŁY + BILETY
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pendolino bez internetu. A i telefon nie działa. T-Mobile reaguje na naszą publikację - Plus Dziennik Zachodni