Spis treści
Nauczyciele pracują za mało?
Do sejmu wpłynęła interpelacja poselska w sprawie zwiększenia pensum nauczycieli zajęć praktycznych.
Zdaniem nauczycieli pensum nauczycieli zajęć praktycznych (20 godzin) jest małe w stosunku do pensum nauczycieli przedmiotów teoretycznych zawodowych (18 godzin) – czytamy w interpelacji.
Na przedmiotach teoretycznych, przy założeniu 20 godzin tygodniowo (5 dni po 4 godziny), w ciągu dnia do nauczyciela przychodzą cztery klasy po 25 osób. Czyli łącznie dziennie daje to 100 osób. Po lekcjach każdemu uczniowi nauczyciel poświęci średnio trzy minuty (np. sprawdzanie zeszytów, sprawdzanie prac klasowych itp.) łącznie jest to 300 minut czyli 5 godzin dziennie. Natomiast na zajęcia praktyczne (również 4 godziny dziennie), przychodzi grupa 10 osób i tylko z tą grupą pracuje nauczyciel. Niech nauczyciel poświęci każdemu uczniowi 3 minuty, będzie to tylko 30 minut. Jest to duża dysproporcja poświęconego czasu w ramach 40 godzinnego tygodnia pracy nauczyciela. Reasumując pensum nauczycieli zajęć praktycznych powinno być o wiele większe, np. 30 godzin tygodniowo – uzasadniono w piśmie.
Z poczynionych przez nauczycieli wyliczeń wynika, że nauczyciele teorii poświęcają na pracę dużo więcej czasu niż nauczyciele zajęć praktycznych. W związku z tym zwrócono uwagę, że należy zwiększyć ustawowe pensum nauczycieli zajęć praktycznych do 30 godzin tygodniowo.
Ministerstwo Edukacji Narodowej odniosło się do interpelacji.
Przeczytaj też: „Szłam do pracy z płaczem i wracałam z płaczem. Byłam kłębkiem nerwów”. Tak wygląda praca nauczyciela w polskiej szkole
Zmian w tym zakresie nie będzie
MEN odpowiedziało na propozycje zawarte w interpelacji. Wyjaśniono, że tygodniowy czas pracy nauczyciela nie może przekroczyć 40 godzin. W ramach tego czasu oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest do realizacji:
- zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami alb na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7;
- innych zajęć i czynności wynikających z zdań statutowych szkoły, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów;
- zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Odnosząc się do kształcenia zawodowego uprzejmie wyjaśniam, że w każdym zawodzie realizowana jest praktyczna nauka zawodu, niezależnie od tego, czy jest to zawód nauczany na poziomie branżowej szkoły I stopnia, czy też na poziomie technika. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia w zawodzie ustala dyrektor szkoły, który również dokonuje podziału godzin na przedmioty zawodowe teoretyczne i przedmioty zawodowe realizowane w formie zajęć praktycznych, przy czym w branżowej szkole I stopnia wymiar godzin przeznaczonych na zajęcia organizowane w formie zajęć praktycznych nie może być niższy niż 60% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe, natomiast w technikum, branżowej szkole II stopnia oraz szkole policealnej – nie może być niższy niż 50% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.
Nie można zgodzić się z opinią, że nauczyciele praktycznej nauki zawodu są mniej obciążeni obowiązkami wynikającymi z organizacji i realizacji procesu dydaktycznego, niż nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych. W technikum, branżowej szkole I stopnia, branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej podział na grupy jest obowiązkowy m.in. na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego, dla których z treści programu nauczania zawodu wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych – w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów. W przypadku kształcenia zawodowego realizowanego na podstawie modułowego programu nauczania zawodu, podział na grupy następuje zgodnie z wymogami określonymi w tym programie – wyjaśnia Henryk Kiepura.
Przypomniano również o powołaniu Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli, który ma przygotować propozycje rozwiązań systemowych w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli, zgodne z potrzebami systemu oświaty.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?