Pętle indukcyjne mają pomóc osobom z niepełnosprawnościami
Punkty Obsługi Pasażera ZTM są już wyposażone w tzw. pętle indukcyjne. Są one środkiem wspomagania słuchu, co oznacza, że służą ludziom właśnie z tego typu niepełnosprawnością. Rozwiązanie w istotny sposób podnosi jakość obsługi pasażera korzystającego z aparatu słuchowego lub implantu ślimakowego.
– Pętle przekazują informacje odpowiednio wzmocnione i bez zniekształceń akustycznych „prosto do ucha” osoby słabosłyszącej. Rozbudowa infrastruktury przyjaznej dla osób ze szczególnymi potrzebami to niezbędny krok w przyszłość. Wszechobecny hałas niejako skazuje społeczeństwo na problem zrozumiałego słyszenia, który przybiera miano choroby cywilizacyjnej. ZTM, wdrażając systemy wspomagania słuchu, dowodzi, że z wielką powagą traktuje osoby z taką niepełnosprawnością – mówi Tomasz Smoła z firmy Pro-Rock AV System, która dostarczyła rozwiązanie ZTM.
Dzięki pętlom indukcyjnym w punktach obsługi pasażera, osoby słabosłyszące mogą bezproblemowo skorzystać z urządzenia bez potrzeby jakiejkolwiek obsługi ze strony personelu. Wystarczy, że osoba słabosłysząca podejdzie do okienka oznaczonego specjalnym, niebiesko-białym symbolem ucha i przełączy swój aparat słuchowy na tryb "T". Dzięki temu, poprzez wzbudzenie cewki aparatu słuchowego lub implantu, dźwięk zostaje wzmocniony i jednocześnie wyeliminowane są pogłosy oraz hałas dobiegający z otoczenia.
– Podejmujemy liczne działania ukierunkowane na zwiększenie poziomu inkluzywności komunikacji miejskiej. W ten sposób stałe podnosimy dostępność transportu publicznego dla wszystkich grup pasażerów, również tych z niepełnosprawnościami. Pod koniec ubiegłego roku przygotowaliśmy podsumowanie pt. „Ułatwienia, które usłyszysz, zobaczysz, dotkniesz“. Jest ono dostępne na naszej stronie internetowej. W publikacji wymieniliśmy niektóre z wdrożonych przez nas rozwiązań. Wszystko po to, aby wśród osób z niepełnosprawnościami zwiększyć świadomość o przeznczonych dla nich udogodnieniach i tym samym zachęcić je do korzystania z naszych usług – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.
Rozwiązania dedykowane osobom z niepełnosprawnościami, wdrożone przez ZTM, obejmują m.in. nowe standardy pojazdów, które są określane w umowach przewozowych z przewoźnikami. Standardy te wymagają stosowania różnorodnych udogodnień, takich jak kontrastowe wyświetlacze, ustandaryzowane zapowiedzi głosowe, podświetlane krawędzie stopni, rampy najazdowe, funkcja przyklęku pojazdów.
Innymi przykładami są elektroniczne tablice SDIP w pobliżu przystanków, zapewniające informacje głosowe, a także tabliczki z nazwą przystanku zapisaną w alfabecie Braille'a i kodem QR, odsyłającym do strony internetowej z rozkładem jazdy. W lutym 2023 roku ZTM wraz z fundacją Transgresja został nagrodzony w konkursie Super Samorząd organizowanym przez Fundację im. Stefana Batorego za swoją otwartość na potrzeby osób z niepełnosprawnościami i za dialog z przedstawicielami tych środowisk.
Pętle indukcyjne pojawiają się w punktach ZTM na Śląsku. Czy...
Nie przeocz
Zobacz także
Strefa Biznesu: Takie plany mają pracodawcy. Co czeka rynek pracy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?