Pierwszy częstochowski tramwaj wyjechał na tory przed półwieczem

Piotr Piesik
50 lat temu, 8 marca 1959 roku ruszył ulicami Częstochowy pierwszy tramwaj. Było to wielkie wydarzenie, tym bardziej, że do budowy linii tramwajowych przymierzano się już pod Jasną Górą przez 50 lat poprzedzających wyjazd pierwszego częstochowskiego tramwaju na tory.

Z okazji złotego jubileuszu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne otworzyło bramy dla wszystkich częstochowian. Do zajezdni wybrało się ich bardzo wielu, bo przecież nie na co dzień zdarza się okazja obejrzenia wagonu tramwajowego od spodu, a nawet spróbowania swoich sił w roli motorniczego. Specjalnie wyznaczono 150-metrowy odcinek toru, na którym, pod okiem doświadczonego instruktora, za 10 złotych (pieniądze zostaną wykorzystane do odnowienia licznych pamiątek z historii częstochowskich tramwajów, dostarczonych przez mieszkańców i gromadzonych przez firmę) można było kierować pojazdem.

Przez cały dzień po mieście kursował zabytkowy wagon typu 4N, identyczny z tymi, które zainaugurowały pierwszą częstochowską linię. Niewiele jednak brakowało, by "enka" poszła do kasacji. Została uratowana i pieczołowicie odnowiona przez miłośników komunikacji miejskiej i pracowników MPK.

- Pamiętam pierwsze tramwaje jak przez mgłę, miałem wtedy zaledwie kilka lat - wspomina częstochowianin Jarosław Ziółkowski. - Stare wagony trzęsły, hałasowały, ale najważniejsze wówczas było, że jeździły. Potem ta pierwsza linia była wydłużana. Najpierw do Promenady, potem na Północ. Tak naprawdę jedno się nie zmieniło, że tramwaj to najpewniejszy środek lokomocji w mieście. Przydałoby się tylko więcej linii - dodaje Ziółkowski.

Od 50 lat tramwaj kończy swój bieg na południu na Kucelinie, obok bram huty. Pętla północna była przenoszona dwukrotnie, od 1984 roku znajduje się przy obecnej ulicy Fieldorfa Nila. Przez 12 lat, od 1959 do 1971 roku tramwaje kursowały jedynym odgałęzieniem linii przez ulicę Łukasińskiego.

Istnieje koncepcja wybudowania całkowicie nowej linii tramwajowej, odchodzącej od obecnej w pobliżu estakady na Rakowie i prowadzącej przez ulice: Jagiellońską, Orkana oraz Jesienną do pętli przy ulicy Limanowskiego. Gdyby ten pomysł został zrealizowany z tramwaju mogliby korzystać również mieszkańcy blokowisk Wrzosowiaka. Pomysł zaakceptowali, choć po burzliwej dyskusji w sprawie przebiegu trasy tramwaju.

- Linia jest bardzo potrzebna, ponieważ po mieście coraz trudniej poruszać się samochodami osobowymi. Podróż tramwajem to oszczędność czasu i pieniędzy, nie mówiąc już o czystości powietrza - komentuje Marcin Jarosz, mieszkaniec Wrzosowiaka.
Wstępny projekt zakłada budowę nowoczesnego, podwójnego torowiska długości 4 kilometrów. Jeżdżące po nim tramwajów będą mniej hałaśliwe. Miasto też kupić cztery nowe składy, oszczędneprzy tym również ciche. Cała inwestycja oznacza jednak wydatek rzędu 40 milionów złotych - 11 mln tylko na torowisko i 26 mln na nowe tramwaje. Realizacja tych planów możliwa jest jedynie przy udziale funduszy unijnych, ponieważ w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na rozbudowę linii przeznaczono w budżecie tylko 6 mln zł.

Ponad miliard pasażerów

W czasie 50 lat istnienia linią tramwajową przejechało przez Częstochowę około 1,6 miliarda pasażerów. To szacunki oficjalne, więc realna liczba podróżujących będzie znacznie wyższa. Trzeba przecież doliczyć... gapowiczów.

Tramwaj częstochowski należy do wyjątków w skali kraju. Nie dlatego, że posiada tylko jedną linię - w Elblągu czy Grudziądzu również podział na linie o innych numerach jest nieco sztuczny. Rzecz w tym, że tramwaj kursujący na osi północ- południe spełnia rolę metra, którego Częstochowa raczej nigdy się nie doczeka. Z linią tramwajową skorelowane są przystanki linii autobusowych MPK, które wożą pasażerów do bardziej oddalonych dzielnic. Znaczenie tramwaju dla miejskiej komunikacji najlepiej widać, kiedy ulegnie on awarii lub , gdy prowadzone są remonty.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie