Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy zmodernizowany Karlik na śląskich torach. Obsługuję linię nr 20 z Szopienic do Chorzowa Batorego

OPRAC.:
Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Pierwszy zmodernizowany Karlik na śląskich torach. Obsługuję linię nr 20 z Szopienic do Chorzowa Batorego.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Pierwszy zmodernizowany Karlik na śląskich torach. Obsługuję linię nr 20 z Szopienic do Chorzowa Batorego.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Mat. prasowe Tramwajów Śląskich
Kiedyś był pierwszym powiewem nowości na regionalnej sieci tramwajowej. To było jednak dwadzieścia lat temu, dlatego i Karlikom, bo o nich mowa, potrzebna była modernizacja. W czwartek 18 lutego na tory wyjechał pierwszy zmodernizowany wagon typu 116Nd Citadis, jak oficjalnie nazywa się Karlik. Obsługuję linię nr 20, która kursuje między pętlą w Katowicach-Szopienicach a zajezdnią w Chorzowie Batorym.

Prawie dokładnie dwadzieścia lat temu, 3 maja 2001 roku wagony typu 116Nd Citadis zainaugurowały swoją liniową eksploatację, wyruszając na trasę – nieistniejącej dziś – linii nr 41, łączącej Katowice, Chorzów i Bytom. Był to pierwszy niskopodłogowy wagon eksploatowany przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej (poprzednika dzisiejszej spółki Tramwaje Śląskie SA).

– To był pierwszy powiew nowoczesności i sygnał, że weszliśmy w XXI wiek. Niska podłoga, wygląd zewnętrzny, komfort jazdy i prowadzenia wagonu, rozwiązania techniczne… to wszystko powodowało, że pasażerowie oczekujący na przystankach często puszczali jadące wcześniej stare wagony, żeby pojechać Karlikiem – wspomina Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie SA.

Nie przeocz

Wyprodukowane w chorzowskiej fabryce Alstom Konstal wagony dzielnie zniosły blisko dwie dekady intensywnej eksploatacji. Przyszedł jednak czas na gruntowną modernizację tramwajów tej serii.

– Cały proces rozpoczął się w połowie 2019 roku i był bardzo czasochłonny. Wynika to z faktu, że całość zmian konstrukcyjnych w zakresie rozmieszczenia urządzeń – od projektu do realizacji – to efekt pracy naszych specjalistów z Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie, współpracujących z dostawcami urządzeń – wyjaśnia Bolesław Knapik i dodaje, że pasażerów z pewnością ucieszy fakt, iż wagon zyskał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.

Zobacz koniecznie

Co zatem zmieniło się w dobrze znanym Karliku? Zakres modernizacji był bardzo szeroki obejmując m. in.:

  • wymianę napędu, skrzyń łączeniowych wraz z całością instalacji elektrycznej i modernizacją pulpitu motorniczego,
  • zabudowę nowych lusterek z ramionami składanymi elektrycznie,
  • kompleksowy remont wózków, w tym przekładni napędowych,
  • zabudowę nowej instalacji smarowania obrzeży kół,
  • wymianę oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego,
  • wymianę płatów drzwi wraz z napędami oraz platformą dla osób niepełnosprawnych,
  • wymianę kompletnego oszklenia z zastosowaniem szyb przyciemnianych,
  • naprawę pudła wraz z jego lakierowaniem,
  • zabudowę nowych siedzeń pasażerskich,
  • zabudowę nowego wystroju wnętrza,
  • zabudowę nowych agregatów grzewczo-chłodniczych kabiny motorniczego i przestrzeni pasażerskiej na dachu wagonu,
  • wymianę wygrodzenia motorniczego z zastosowaniem drzwi przesuwnych.

Poza nowym pulpitem sterowniczym motorniczowie zyskali tempomat oraz elektrycznie ogrzewane szyby, co zapobiega ich zamarzaniu i parowaniu, zwiększając pole widzenia, a co za tym idzie bezpieczeństwo podróży. Pasażerowie, obok automatycznie sterowanej klimatyzacji, otrzymali możliwość korzystania z gniazd USB, a całości dopełnia nowoczesny wizualny i głosowy system informacji pasażerskiej.

W Zakładzie Usługowo Remontowym spółki Tramwaje Śląskie SA trwają prace nad kolejnymi wagonami. – Pierwszy zmodernizowany Karlik od 18 lutego wozi pasażerów, na razie na linii nr 20, ale to się z czasem będzie zmieniać. Drugi wagon też jest już niemal gotowy i obecnie przechodzi jazdy testowe, a trzeci jest w trakcie modernizacji – wylicza prezes Knapik.

Zmodernizowane wagony otrzymały nowe oznaczenie typu – 116Ndm. W planie spółki Tramwaje Śląskie SA jest modernizacja wszystkich 17 eksploatowanych Karlików.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera