Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PIT 2011: Jak wysłać deklarację podatkową przez internet? [PORADNIK]

Mariusz Urbanke
arc.
W urzędach skarbowych zapowiada się najgorętszy okres - do końca miesiąca podatnicy muszą złożyć deklaracje podatkowe za 2011 r. Stąd kolejki i pośpiech. Można tego uniknąć, wysyłając PIT przez internet.

- Wzorem lat ubiegłych, można wypełnić stosowną deklarację podatkową w formie elektronicznej bez konieczności posiadania certyfikowanego podpisu elektronicznego - wyjaśnia Dorota Kępka, księgowa Tax Care. - Możliwość złożenia deklaracji podatkowej przez internet to spora wygoda, oszczędność czasu, a tak-że pieniędzy potrzebnych do przesłania zeznania podatkowego - jako przesyłki poleconej - za pośrednictwem Poczty Polskiej - dodaje Dorota Kępka.

Nie bez znaczenia jest również to, że wykorzystanie wirtualnego wzoru deklaracji gwarantuje poprawność sporządzanego rozliczenia podatkowego. - Warto pamiętać, że w przypadku pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości, podatnik może skorzystać z instrukcji wypełniania zeznań podatkowych "krok po kroku" , która została zamieszczona na stronie internetowej www.e-deklaracje.gov.pl - dodaje Dorota Kępka.

W wirtualnej formie - bez użycia podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu - podatnicy mogą wypełnić nie tylko podstawową deklarację podatkową PIT, ale także dodatkowe formularze podatkowe, mianowicie PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT- 39, PIT-16a, PIT-19a za 2011 r. oraz wniosek PIT-16 w roku 2012.

- Dla podatników, którzy zdecydowali się na wypełnienie rocznego zeznania podatkowego wirtualnie, zostały przewidziane dwa alternatywne rozwiązania - wyjaśnia Dorota Kępka. - Pierwszym z nich jest wypełnienie interaktywnego formularza, drugim - zastosowanie aplikacji desktopowej, którą na stronie internetowej resoru finansów bądź też pod adresem www.e-deklaracje.gov.pl nieodpłatnie udostępnia Ministerstwo Finansów.

Zdaniem ekspertów, korzystniejszym rozwiązaniem - z punktu widzenia podatnika - wydaje się zastosowanie aplikacji resortu finansów, ponieważ pozwala na przeprowadzenie całego procesu rozliczenia podatkowego od początku aż do końca - nie tylko do wysłania wypełnionej deklaracji, ale do otrzymania dokumentu UPO, czyli Urzędowego Poświadczenia Odbioru.

Pozostaje problem przechowywania dokumentów - wszak fiskus wymaga, by PIT trzymać przez 5 lat. Wygląda to następująco. Przy deklaracji papierowej, organ podatkowy, do którego dostarczone zostało roczne zeznanie podatkowe, ma obowiązek potwierdzenia jego odbioru.

Natomiast w przypadku deklaracji składanych za pośrednictwem internetu, potwierdzenie odbioru należy pobrać ze strony internetowej, wpisując otrzymany uprzednio numer referencyjny. W ciągu 24 godzin od złożenia dyspozycji pobrania potwierdzenia, system automatycznie wygeneruje wspomniany dokument UPO - w oknie, w którym podatnik wypełniał formularz deklaracji podatkowej.

- UPO, jak i stosowną dokumentację podatkową, należy zachować aż do końca 2017 roku - podkreśla Dorota Kępka.

* CZYTAJ KONIECZNIE:

*Nowy taryfikator mandatów SPRAWDŹ, ZA CO GROŻĄ WYŻSZE KARY
*Sprawa Madzi z Sosnowca - ustalenia prokuratorów, zeznania rodziców, wielka ucieczka Katarzyny W.

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


* BUDYNEK JAK TITANIC? JEDNA Z NAJWIĘKSZYCH ZABRZAŃSKICH TAJEMNIC ODKRYTA [ZDJĘCIA + FILM]
* OSTATNI CASTING MISS ZAGŁĘBIA 2012 [ZOBACZ ZDJĘCIA!]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera