Jak zapowiada PKM Gliwice, już w poniedziałek, 28 lutego, na ulice miasta wyjedzie siedem dwuosiowych Volvo B4SC 7900 Electric o długości 12 metrów dla ponad 75 pasażerów i trzyosiowe, przegubowe Volvo BASC 7900 Electric o długości 18 metrów, mieszczące 130 pasażerów. Mają kursować na trasie linii A4 między Teatrem Miejskim przy ul. Nowy Świat a zajezdnią PKM przy ul. Chorzowskiej oraz na trasie linii nr 676, okrężnej, liczącej 28 przystanków (z Sikornika m.in. przez plac Piastów, ul. Lipową, Warszawską, Górnych Wałów, Nowy Świat, Zygmunta Starego, Rybnicką, z powrotem na Sikornik).
Nie przeocz
- Oto oficjalne stawki emerytur po waloryzacji 2022. Zobacz, jak zmieni się świadczenie
- Nie jedzcie tego! Biedronka, Lidl i IKEA usuwają żywność z toksyczną substancją
- Rzeźnia Miejska w Chorzowie ma być odnowiona. Co w niej powstanie?
- Planetarium Śląskie. Lśniąca kopuła robi wrażenie. Będzie też niespodzianka
– W trosce o środowisko i mieszkańców staramy się systematycznie modernizować miejski tabor autobusowy, aby w jak największym stopniu minimalizować emisję spalin do atmosfery. Nowe autobusy są ciche, wygodne, nowoczesne, z dobrym systemem ogrzewania. To bardzo dobra wiadomość dla pasażerów, dla których poprawi się jakość i komfort podróży – mówi Adam Neumann, prezydent Gliwic.
Silnik trakcyjny autobusu 12-metrowego jest zasilany bateriami o pojemności 264 kWh, natomiast dwa silniki autobusu 18-metrowego - bateriami o pojemności 330 kWh. Dzięki takim bateriom, „elektryki” mogą na jednym ładowaniu przejechać ponad 100 km.
– Ładowanie będzie odbywać się na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej przy użyciu specjalnych ładowarek z kablami poprzez gniazdo plug-in oraz na przystankach krańcowych, tzn. przy ul. Czapli, przy Teatrze Miejskim oraz w zajezdni przy użyciu szybkich ładowarek posiadających pantograf opuszczany na specjalne szyny umieszczone na dachu pojazdu. – wyjaśnia Henryk Szary, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach. – Takie ładowanie trwa zaledwie kilka minut. Będzie więcej tego typu autobusów w Gliwicach, ponieważ zależy nam na jak najbardziej ekologicznym transporcie dla mieszkańców – dodaje.
Tego typu autobusy wymagają jednak odpowiedniej infrastruktury, dlatego na terenie zajezdni zbudowano specjalny parking, wyposażony w stację transformatorową i instalację elektryczną oraz ładowarki przeznaczone do obsługi każdego pojazdu.
Gliwice mają już trzy stacje ładowania. Znajdują się przy ul. Czapli, przy ul. Nowy Świat oraz na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej 150. Ta ostania składa się z pięciu stacjonarnych elektrycznych podwójnych ładowarek, każda o mocy 80 kW i jednego stanowiska do szybkiego ładowania (pantograf) o mocy 200 kW oraz jednej ładowarki mobilnej (warsztatowej) o mocy 40 kW.
Zakup nowych autobusów wraz z infrastrukturą opiewa na kwotę ponad 31,7 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (kwotą 26,9 mln zł).
Musisz to wiedzieć
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?