PKO BP nagradza za uśmiechy. To naruszenie godności pracownika?
PKO BP ogłosił we wrześniu 2019, że wprowadza niecodzienny system polepszania swoich placówek za sprawą uśmiechu. Chodzi o uśmiechniętych pracowników, którzy zdaniem PKO BP, swoim pozytywnym usposobieniem sprawiają, że jakość obsługi klientów wzrasta.
PKO BP podkreśla, że udział w testowanym systemie jest:
- dobrowolny,
- nagrania pracowników z obsługi klienta nie są zachowywane.
Mimo wszystko rodzi się jednak pytanie, czy monitorowanie pracowników na potrzeby ich oceny jest zgodny z Kodeksem pracy i nie narusza ich prywatności i godności.
Kodeks pracy nie dopuszcza wykorzystywania przez pracodawcę monitoringu do oceny pracowników. Ponadto generalny zakaz przetwarzania danych biometrycznych wprowadziło RODO - tłumaczy RPO, Adam Bodnar.
RPO zaniepokojony akcją nagradzania za uśmiechy pracowników PKO BP
RPO złożył już w sprawie akcji PKO BP wniosek do Głównego Inspektora Pracy, by ten zbadał jego zgodność z przepisami - informuje serwis "Wirtualne Media".
Jak mówi Bodnar, ograniczenia prywatności nie mogą naruszać ochrony m.in.:
- bezpieczeństwa,
- porządku publicznego,
- zdrowia,
- moralności publicznej,
- wolności i praw innych osób.
Dane biometryczne, które zbiera PKO BP są zdaniem RPO danymi, które powinny być objęte szczególną ochroną, a do ich zbierania powinno podchodzić się z dużą ostrożnością.
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?