PKP Intercity chce obniżyć ceny biletów

Michał Wroński
Dotychczas prowadzone na torach remonty i wynikające z tego zmiany czasów podróży pociągiem w żaden sposób nie przekładały się na ceny biletów. Już wkrótce może się to zmienić. Tam, gdzie przejazdy się wydłużą, pasażerowie mają zapłacić mniej.
Dotychczas prowadzone na torach remonty i wynikające z tego zmiany czasów podróży pociągiem w żaden sposób nie przekładały się na ceny biletów. Już wkrótce może się to zmienić. Tam, gdzie przejazdy się wydłużą, pasażerowie mają zapłacić mniej. Tomasz Bołt
Udostępnij:
Jest szansa na tańsze bilety kolejowe. Ceny powinny spaść na remontowanych trasach, czyli tam, gdzie pociągi zmuszone są zwalniać i w efekcie docierają do celu później aniżeli wynikałoby to z "normalnego" rozkładu. Teraz takie sytuacje regularnie występują na linii z Katowic do Warszawy (powodem są prace na Centralnej Magistrali Kolejowej). Za niespełna trzy tygodnie podobnych komplikacji można się też spodziewać na trasie z Katowic do Krakowa.

Do tej pory pasażerowie mogli tylko bezsilnie zagryzać wargi patrząc, jak pociągi mające w nazwie "express" w żółwim tempie pokonują rozkopane torowiska. Zmiany czasów przejazdu w żaden sposób nie przekładały się bowiem na zmiany cen biletów. Za kilka tygodni ma to się zmienić. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego uznał, że Polskie Linie Kolejowe (właściciel torów) nieprawidłowo naliczał przewoźnikom opłaty za dostęp do infrastruktury i nakazał je zmienić do końca października.

"PKP Polskie Linie Kolejowe SA powinny również wprowadzić jasne zasady przyznawania przewoźnikom rekompensat za wydłużony czas jazdy na remontowanych odcinkach" - zaleca w swym piśmie szef UTK.

Mniejsze opłaty dla przewoźników mają przełożyć się również na niższe ceny biletów za przejazd remontowanymi odcinkami. Potwierdza to Małgorzata Sitkowska, rzeczniczka PKP Intercity - spółki, która odpowiada za większość dalekobieżnych przewozów pasażerskich w Polsce.

- Na razie nie jesteśmy w stanie określić skali tych upustów. Ich wysokość będzie uzależniona od tego, co zaproponuje nam PLK - wyjaśnia Sitkowska.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
Już dziś natomiast można być pewnym, że niebawem wydłuży się (i tak już trwająca ok. 2 godzin) podróż koleją z Katowic do Krakowa. Jak zapowiada bowiem Janusz Pluta z katowickiego oddziału PLK, od 22 października rozpocząć ma się modernizacja 5-kilometrowego odcinka torowiska między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową. To pierwszy z serii remontów, jakie do roku 2014 zostaną przeprowadzone na kompletnie już zdezelowanej linii prowadzącej ze Śląska do stolicy Małopolski. Wymienione zostaną na niej nie tylko tory, słupy i sieci trakcyjne, ale nawet warstwa kamiennego tłucznia. Linia jest dwutorowa, więc prace można tak podzielić, by nie zamykać całkowicie przejazdu pociągów z Katowic do Krakowa.

- Trzeba się jednak liczyć z utrudnieniami: czasy przejazdów będą dłuższe, ilość pociągów się zmniejszy, a być może nawet na niektórych odcinkach pojawi się okresowo komunikacja zastępcza - mówi Janusz Pluta.

Z autostradą już to przerabialiśmy

Wysokość opłat za przejazd rozkopanym odcinkiem trasy do tej pory budziła głównie emocje wśród kierowców. Kilka lat temu rozpoczęli oni bój z koncesjonariuszem płatnego fragmentu autostrady A4 - Stalexportem Autostradą Małopolską. Zarzucali spółce, że choć remonty (i związane z nimi zwężenia, ograniczenia prędkości oraz zatory) dotyczą momentami nawet 1/3 całego płatnego odcinka autostrady, to stawka za przejazd nie ulega zmianie. Co bardziej zdesperowani przy wyjazdowych bramkach odmawiali zapłaty drugiej połowy biletu, gdyż - jak twierdzili - zarządca oferował im nie autostradę, ale "produkt autostradopodobny".

Za sprawą kierowców tematem zajęła się w końcu katowicka delegatura Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W maju 2008 roku prezes UOKiK-u wydał orzeczenie, w którym uznał racje kierowców, nałożył na spółkę 1,3 miliona złotych grzywny i nakazał jej zaprzestanie podobnych praktyk w przyszłości. Jako że Stalexport ani myślał stosować się do tego werdyktu i odwołał się do sądu, więc sprawa przez kilka kolejnych lat rozpatrywana była przez sądy coraz to wyższych instancji. W końcu, w czerwcu tego roku, Sąd Apelacyjny w Warszawie stwierdził, iż słuszność w tym sporze miał UOKiK, a Stalexport powinien zapłacić grzywnę.

Czy polskim kolejom uda się wreszcie skrócić dystans dzielący nas od Europy?

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wegon
Potwierdzam - też jestem ofiarą gigantycznych spóźnień KŚ. Jak na linię regionalną to spóźnienia ponad 20 minutowe (bywały tez już 70min) są w ogóle nie do pomyślenia. Nie jestem w stanie codziennie spóźniać się do pracy. Ani jeden pociąg, którym dane było mi jechać nie odjechał i nie przyjechał na czas. Nie da sie tak funkcjonować. Proszę o zdecydowane reakcję mediów. Sami pasażerowie nie dadzą sobie rady i są pozostawieni sami sobie.
Y
Yataman
Czy Koleje Śląskie planuja również obniżkę cen biletów bo od trzech dni wydłuzając czas przyjazdu opóżniając swoje pociągi - to jakaś porażka, za kilka dni wszyscy będą chcieli jechać pierwszym porannym pociągiem by mieć szanse dotrzeć do pracy niezależnie czy rozpoczynają ją o 7, 8 czy 9tej. Dziennik Zachodni oczywiście po serii sponsorowanych informacji na temat wspaniałości KŚ milczy i słusznie po co zajmowac sie teraz tą sprawą - może PR coś zrobią, np pociąg im się spóźni dłużej niż 20 minut i bedzie można napisać art o spóxnijacych się pociągach w .. PR.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie