PKP PLK otrzymało 937 mln euro dofinansowania z UE na modernizację dwóch linii w województwie śląskim. Co powstanie w ramach projektu?

Marcin Śliwa
Marcin Śliwa
Inwestycja ma zwiększyć przepustowość ruchu kolejowego dzięki oddzieleniu pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych. Powstanie również pięć nowych stacji kolejowych: cztery w Katowicach i jedna w Sosnowcu.
Inwestycja ma zwiększyć przepustowość ruchu kolejowego dzięki oddzieleniu pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych. Powstanie również pięć nowych stacji kolejowych: cztery w Katowicach i jedna w Sosnowcu. PKP PLK
Udostępnij:
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymała 937 mln euro dofinansowania z Unii Europejskiej na modernizację infrastruktury na odcinkach magistrali E65 i E30: Będzin - Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice oraz Tychy – Goczałkowice-Zdrój. W ramach inwestycji na trasie Będzin - Katowice powstanie druga para torów, która pozwoli na rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego, co przełoży się na większą liczbę kursów. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, dzięki czemu skróci się też czas podróży. Powstanie również pięć nowych stacji kolejowych: cztery w Katowicach i jedna w Sosnowcu.

Oba projekty PKP PLK S.A. zostały zgłoszone od unijnego programu CEF "Łącząc Europę" i uzyskały dofinansowanie w wysokości 85% wartości zadań. Łącznie państwowa spółka uzyskała środki w kwocie 937 mln euro. Prowadzenie prace budowlanych przewidziane jest na lata 2023 – 2026.

- Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będą lepsze podróże koleją w aglomeracji, dzięki korzystniejszej ofercie przewozowej dla mieszkańców województwa śląskiego. Zwiększy się dostęp do ekologicznego środka transportu - kolei, dzięki budowie nowych przystanków - informuje PKP PLK S.A..

To wszystko ma być możliwe dzięki m.in. oddzieleniu ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego, co przełoży się na większą liczbę kursujących pociągów. W tym celu na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych powstanie nowa para torów. Pociągi będą tu jeździć z prędkością do 160 km/h, co skróci czas podróży pasażerom.

Nowe przystanki zwiększą dostępność kolei

Na tym odcinku powstaną również dwa nowe przystanki: Sosnowiec Środula (ul. Chemiczna) i Katowice Morawa (ul. Morawa). Perony i infrastruktura dla podróżnych będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zmiany czekają także działające już na tej trasie przystanki. Na stacji Sosnowiec Główny przebudowane zostaną perony, a stacja Będzin zostanie dostosowana do przewozu pociągów towarowych.

Kolejne nowe przystanki pojawią się na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Będą to: Katowice Uniwersytet, w rejonie ul. Paderewskiego, Katowice Akademia okolice ul. Damrota i Francuskiej oraz Katowice Kokociniec przy ul. Szadoka. Na tym odcinku również powstanie nowa para torów, aby oddzielić ruch aglomeracyjny i dalekobieżny.

W ramach planowanej inwestycji PLK zmodernizowane zostaną także stacje: Katowice Szopienice Południowe, Katowice Zawodzie, Katowice oraz Katowice Ligota, tak aby były dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Na tym nie koniec zmian - przystanek Katowice Brynów zostanie przeniesiony w rejon autostrady A4 i okolice kąpieliska Bugla.

W sumie przygotowywana modernizacja linii wiąże się z budową 22 km nowych torów i przebudową kolejnych 100 km torów. Wymienione zostanie także 133 km sieci trakcyjnej.

Inwestycja to również modernizacja pozostałych elementów infrastruktury kolejowej. Zmiany odczują kierowcy

- Kompleksowa modernizacja linii kolejowej przebiegającej na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice wraz z budową nowych przystanków i dobudową torów aglomeracyjnych, będzie się łączyć z przebudową 140 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktów, które przystosowane będą do większej ilości pociągów i cięższych składów - tłumaczy Katarzyna Głowacka z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Nowe wiadukty w Katowicach powstaną nad ulicami św. Jana, Mikołowską, Francuską i Damrota. W planie jest też budowa Lokalnego Centrum Sterowania Katowice, z którego dyżurni ruchu będą zarządzali ruchem na linii od Sosnowca do Tychów.

Modernizacje przejdą także stacje na południu województwa

Inwestycja PLK obejmie też odcinek od Tychów do Goczałkowic - Zdroju. Będą nowe, wygodniejsze perony na stacjach i przystankach: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna i Goczałkowice wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Planowana jest modernizacja sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz torów. Prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów sterowania ruchem.

Kiedy będzie początek prac?

PKP Polskie Linie kolejowe S.A. prowadzą postepowanie przetargowe na wyłonienie wykonawców modernizacji linii kolejowej E65. We wtorek 21 czerwca odbyło się otwarcie kopert. Oferty złożyło w sumie 5 podmiotów. Najkorzystniejszą ofertę pod względem cenowym złożył Budimex wyceniając realizację inwestycji na 5,5 mld zł brutto, czyli o 200 mln złotych taniej, niż konsorcjum TORPOL S.A. i INTOP WARSZAWA Sp. z o.o., które złożyło drugą najniższą ofertę o wartości 5,7 mld zł brutto. Mimo to, różnica między propozycjami wykonawców, a budżetem zamawiającego jest znaczna i wynosi prawie 1,5 mld zł brutto. PKP PLK na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć nieco ponad 4 mld zł brutto.

Jeżeli uda się rozstrzygnąć przetarg bez większych opóźnień, to prace budowlane będą prowadzone w latach 2023 – 2026. Przyszły wykonawca na realizację inwestycji będzie miał 48 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie