PKP zmienia plany budowy dworca w Częstochowie i dziwi się deklaracjom przedsiębiorców o chęci zakupu budynku

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Tak miał wyglądać nowy dworzec w Częstochowie na wstępnych wizualizacjach, ale projekt prawdopodobnie zostanie zmodyfikowany
Tak miał wyglądać nowy dworzec w Częstochowie na wstępnych wizualizacjach, ale projekt prawdopodobnie zostanie zmodyfikowany Mat. prasowe
Udostępnij:
PKP zmieniają plany dotyczące budowy nowego dworca w Częstochowie. Będzie on większy niż w projekcie, który wygrał konkurs organizowany w 2019 roku. Inwestor dziwi się również deklaracjom przedsiębiorców o chęci zakupu dworca. - Jesteśmy zdziwieni deklaracjami przedsiębiorców dotyczących chęci zakupu dworca w Częstochowie, zwłaszcza, że od co najmniej od 2019 roku, czyli ogłoszenia konkursu na koncepcję architektoniczną, stale mówimy o planach przebudowy dworca w Częstochowie, co relacjonują również media - mówi Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Biuro Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.

Dworzec Częstochowa Osobowa, największy dworzec w regionie, zostanie wkrótce wyburzony, a w jego miejsce powstanie dworzec wybrany w konkursie organizowanym przez PKP w 2019 roku. Wygrał wówczas projekt Pracowni architektonicznej Toprojekt Marek Wawrzyniak Rybnik, And Studio Paryż, Studio Antonini Paryż.

Wybrana koncepcja budynku dworca zakładała powstanie w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków. W części wschodniej planowane było umieszczenie na parterze kas biletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (piętro) miały się pojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia, restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespół toalet). Ostatnia kondygnacja miała skryć pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami miał pełnić funkcję handlową.

Jak będzie wyglądał nowy dworzec PKP w Częstochowie?

Planowany dworzec zostanie jednak bardziej wysunięty w stronę al. Wolności niż to planowano w pierwotnej koncepcji.

Jak podkreśla Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Biuro Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A., zamierzenia PKP S.A. dotyczące dworca w Częstochowie znane są już od kilku lat i wielokrotnie były prezentowane opinii publicznej, m.in. za pośrednictwem mediów. W grudniu 2019 roku w konkursie architektonicznym organizowanym przy współpracy z naszymi partnerami pod auspicjami SARP została wybrana koncepcja architektoniczna przebudowy dworca Częstochowa wraz z otoczeniem. W konkursie zwyciężyło konsorcjum firm, w którym liderem jest pracownia Toprojekt Marek Wawrzyniak z Rybnika, a pracowniami wspierającymi paryskie pracownie And Studio i Studio Antonini.

Nie przeocz

- Jesienią 2020 roku PKP S.A. podpisały umowę z konsorcjum pracowni wybranymi w konkursie, które miały opracować dokumentację projektową dla planowanej inwestycji. Kanwą dla opracowywanego projektu były założenia przedstawione w koncepcji, które zostały dopracowane w oparciu o zalecenia jury konkursowego i wdrożone na etapie opracowania projektu przebudowy dworca.  Dzięki czemu nowy dworzec będzie składał się z trzech powiązanych ze sobą funkcjonalnie części. Inwestycja zakłada budowę nowego pawilonu wschodniego od strony ulicy Piłsudskiego, mieszczącego główne funkcje obsługi pasażerów oraz gruntowną przebudowę pasażu nad torami pełniącego głównie funkcję handlową. Nowa część zachodnia, od strony Placu Rady Europy, po uwzględnieniu zaleceń jury konkursowego została nieco bardziej wysunięta w kierunku pl. Rady Europy i dzięki czemu stała się bardziej funkcjonalna, przy umiejscowieniu w jej sąsiedztwie centrum przesiadkowego dla autobusów - mówi Bartłomiej Sarna.

Jak informuje PKP, Więcej szczegółów o samej inwestycji zostanie przedstawionych po zakończeniu prac na dokumentację projektową, ale już dziś jesteśmy przekonani, że nowy dworzec będzie bardziej funkcjonalny niż obecny, a także stanie się wizytówką Częstochowy.

Będzie to nowoczesna bryła, zaprojektowana zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. Ponadto dworzec będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród usprawnień, które będą standardem na nowym dworcu w Częstochowie są m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy, kontrastowa kolorystyka wnętrz, mapy dotykowe dworca i wiele innych rozwiązań. Nowy dworzec będzie również zaopatrzony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i rozwiązania proekologiczne.

Jak twierdzi PKP, o randze przyszłego dworca w Częstochowie może świadczyć również fakt, że będzie to jedna z największych inwestycji realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który obejmuje blisko 200 dworców kolejowych w całej Polsce.

Dworzec wkrótce zostanie wyburzony

Jak informują PKP, obecnie przygotowania do rozpoczęcia inwestycji są już bardzo zaawansowane. Finalizowane są prace nad dokumentacją projektową, a także pracujemy nad uzyskaniem wszelkich zgód administracyjnych niezbędnych do rozpoczęcia przebudowy kompleksu dworcowego. Po zakończeniu tych procesów ogłosimy przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych. Planujemy to zrobić w pierwszej połowie 2022 roku. Prace budowlane ruszą bezpośrednio po zakończeniu procedury wyboru wykonawcy i podpisaniu z nim kontraktu na przebudowę dworca.
 
Ile będzie kosztować nowy dworzec w Częstochowie? PKP S.A. do tej pory nie podawały wartości inwestycji, które chcą zrealizować.

- Po pierwsze, byłoby to niemiarodajne, zważywszy na będącą jeszcze w opracowaniu dokumentację projektową, a przecież od tego, co zostanie zaprojektowane, zależą koszty inwestycji. Po drugie, jako inwestor po prostu tego nie praktykujemy. Kwota, jaką zamawiający może przeznaczyć na realizację inwestycji, jest podawana w momencie otwarcia ofert w przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych. Nie zamyka to możliwości jej ewentualnego zwiększenia, w sytuacji gdy oferty przedstawione przez potencjalnych wykonawców ją przewyższą, zważywszy choćby na obecną dynamikę wzrostu cen usług i materiałów budowlanych - - mówi Bartłomiej Sarna. 

Musisz to wiedzieć

Przedsiębiorcy chcą wykupić dworzec w Częstochowie

Pomysł wyburzenia dworca i budowy nowego budzi w Częstochowie wielkie emocje. Grupa Elanex stoi na stanowisku, aby nie wyburzać dworca, ale żeby wykorzystać obecny. Grupa proponowała, aby obiekt przejął Urząd Miasta i wykorzystał go na swoje potrzeby, ale ze strony miasta nie było takich możliwości. Nowym pomysłem jest przejęcie dworca przez częstochowskich przedsiębiorców, na których czele stoi Stefan Rybicki.

- Pomysł powstał już trzy lata temu, kiedy poinformowano o planach wyburzenia obecnego dworca. Spotkaliśmy się w gronie przedsiębiorców. Podczas spotkania stwierdziłem, że wyburzanie takiego dworca nie jest uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia. Zaproponowałem, żebyśmy przejęli dworzec i zagospodarowali, bo każdy z przedsiębiorców ma swój pomysł, jak to zrobić. Z ramienia Częstochowskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości namówiłbym również rzemieślników, żeby pootwierali swoje punkty sprzedażowe lub usługowe - mówi Stefan Rybicki.

Jak zauważają przedsiebiorcy, dworzec ma ogromną powierzchnię. Cztery kondygnacje umożliwiają stworzenie małej galerii handlowej z dobrą gastronomią i punktami usługowymi.

Przedstawiciele PKP są mocno zaskoczeni deklaracjami przedsiębiorców.
- Jesteśmy zdziwieni deklaracjami przedsiębiorców dotyczących chęci zakupu dworca w Częstochowie, zwłaszcza, że od co najmniej od 2019 roku, czyli ogłoszenia konkursu na koncepcję architektoniczną, stale mówimy o planach przebudowy dworca w Częstochowie, co relacjonują również media. Takie propozycje, które nigdy oficjalnie do nas nie wpłynęły, a dowiedzieliśmy się o nich za pośrednictwem mediów, przy obecnym zaawansowaniu prac nad projektem przebudowy dworca z oczywistych względów  są niemożliwe do wdrożenia. Analogicznie dotyczy to także coraz nowszych koncepcji zagospodarowania obecnego dworca przedstawianych przez społeczników. Należy wyraźnie podkreślić, że koncepcje te, bez planu biznesowego, źródeł potencjalnego finansowania, czasu realizacji nie są możliwe do ewentualnego rozpatrzenia czy realizacji - mówi Bartłomiej Sarna, który dodaje:

- Należy również nadmienić, że w konkursie w jednej z grup architektów, które złożyły prace była osoba będąca członkiem zarządu stowarzyszenia Grupa Elanex wobec czego trudno traktować Grupę Elanex jako bezstronny głos w dyskusji. Praca ta, przy której tworzeniu brała udział członkini zarządu Grupy Elanex, nie została wyróżniona w konkursie i zakładała wyburzenie obecnego budynku dworca od strony zachodniej oraz całkowitą zmianę wyglądu bryły budynku, choć warunki konkursu nie narzucały architektom startującym w konkursie tego rodzaju działań. Wszystkie zgłoszone do konkursu prace, w tym koncepcja, w której tworzeniu brała udział członkini Grupy Elanex, były prezentowane publicznie podczas dyskusji pokonkursowej - przypomina Bartłomiej Sarna.

PKP S.A. tłumaczy, że jako inwestor proponuje rozwiązania poprzedzone konkursem architektonicznym, a więc funkcjonalne, wybranie przez jury składające się z architektów i innych specjalistów branżowych (warto podkreślić, że jednogłośnie), a do tego nowoczesne i posiadające źródła finansowania, które gwarantują jakość nowego dworca. - PKP S.A. jako inwestor ma duże doświadczenie w przebudowie dworców kolejowych – w ostatniej dekadzie zmodernizowaliśmy i wybudowaliśmy od podstaw – blisko 150 dworców kolejowych w całej Polsce - dodaje Bartłomiej Sarna.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rośnie poczucie zagrożenia cyberprzestępczością

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Janusz I
Wg mnie to jest najbrzydszy dworzec w Europie, wygląda jak huta żelaza.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie