Planowany przebieg S11 dzieli gminy powiatu lublinieckiego. Każdy wariant ma swoich zwolenników i przeciwników

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek

Wideo

Dyskusja wokół wariantów przebiegu planowanej trasy S11 przez powiat lubliniecki robi się coraz bardziej gorąca. Wiceburmistrz Lublińca namawia mieszkańców do wysyłania listów poparcia do GDDKiA dla wariantu niebieskiego, a wójt gminy Pawonków podaje swoje racje za wyborem wariantu różowego.

Podczas przygotowań do budowy S11 w powiecie lublinieckim zaproponowane zostały dwa warianty przebiegu drogi ekspresowej
- "czerwony" i "niebieski". W ubiegłym roku, po przeprowadzeniu spotkań informacyjnych w poszczególnych gminach, wypracowano dwa dodatkowe warianty: „zielony” jako modyfikację wariantu niebieskiego oraz „różowy” jako modyfikację wariantu czerwonego.

Jeszcze w 2019 roku radni, jak i mieszkańcy Lublińca zainteresowani sprawą budowy drogi S11, opowiedzieli się za wariantem niebieskim. Podjęto nawet w tej sprawie uchwałę.

W wydanym w mediach społecznościowych oświadczeniu, wiceburmistrz Lublińca kolejny raz zdecydowanie opowiadają się za przebiegiem wariantu niebieskiego, który w granicach miasta pokrywa się z zielonym. Jak tłumaczy Anna Jonczyk Drzymała, przedmiotowe warianty oddalone są od zabudowy mieszkaniowej i innej infrastruktury miasta, a przede wszystkim nie dzielą miasta na dwie części, jak to ma miejsce w przypadku wariantów czerwonego i różowego. Jak zauważa wiceburmistrz, obecnie znaczna część ruchu samochodowego z dzielnic leżących poza obwodnicą Lublińca, korzysta z drogi krajowej DK11, kierując się do poszczególnych dzielnic miasta.

- Zlokalizowanie w śladzie DK11 drogi ekspresowej z pewnością ograniczy lub uniemożliwi komunikację z drogami o znaczeniu lokalnym, co z kolei przekieruje cały ruch do centrum miasta, a tego chcielibyśmy uniknąć. Uważamy, że centrum miasta powinno być w maksymalnie odciążone od ruchu pojazdów samochodowych - podkreśliła Anna Jonczyk Drzymała.

Wiceburmistrz zwróciła się z prośbą o wsparcie samorządowych działań poprzez kierowanie przez mieszkańców listów w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S11 do Generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach.

Za wariantem niebieskim opowiada się także gmina Kochanowice. Z kolei w gminie ciasna chcą wariantu zielonego (otaczającego sołectwo Jeżowa od strony zachodniej) oraz przeniesienia planowanego węzła z okolic Sierakowa Śląskiego w pobliże przedsiębiorstw zlokalizowanych w centralnej części gminy.

Wariant niebieski, który ma wielu zwolenników, nie jest jednak po myśli władz Gminy Pawonków, ponieważ omijając Lubecko od zachodu, miałby swój przebieg pomiędzy Pawonkowem a Lisowicami.

Nie przeocz

Wójt gminy Pawonków odpiera argumentu wiceburmistrz Lublińca

W odpowiedzi na apel wiceburmistrz Lublińca, wójt Pawonkowa Joanna Wons-Kleta na prośbę mieszkańców Kośmider, Solarni i Lisowic, przedstawiła własny punkt widzenia na tę sprawę.

- Zrozumiałe jest, że pierwszym, naturalnym odruchem jest odsunięcie problemu od siebie. Chciałabym jednak zwrócić uwagę, że wszyscy żyjemy na Ziemi Lublinieckiej, mamy rodziny w różnych miejscach, zmieniamy swoje miejsca zamieszkania. Spora część mieszkańców Lublińca dziś mieszka w np. Lisowicach czy Solarni. Do czego w przyszłości doprowadzi taki sposób podchodzenia do problemu i odsuwania go od siebie kosztem sąsiadów? - pyta retorycznie wójt Pawonkowa.

Zdaniem Joanny Wons-Klety, różowy przebieg, po już istniejącej obwodnicy nie zmieni charakteru miasta. - Obwodnica na stałe wpisała się w miejską przestrzeń, a przebieg po starej DK 11 nie naraża mieszkańców na wyburzenia. Poszerzenie pasa drogowego zostało zaprojektowane w kierunku niezamieszkałych działek, których zabudowy nie przewiduje też plan zagospodarowania przestrzennego. Sama obwodnica, dzisiejsza DK11, nie jest wyposażona w ekrany dźwiękochłonne, a S11 w różowym przebiegu ma je już zaprojektowane - zauważa wójt Pawonkowa.

Wójt odpiera także argument, w którym to istotne jest oddalenie drogi od miejskich zabudowań. - Ja spytam, czy zabudowa miasta jest ważniejsza niż zabudowa wsi ? Ludzie się czymś różnią? Pan Łukasz, jego żona, mama i dzieci, których całe gospodarstwo wraz z domem, przy wjeździe do Solarni, zostanie wyburzone, jest inny niż mieszkający 1700 m dalej na północny zachód mieszkańcy ulicy Wymyślacz czy Zagłówek ? A może mieszkańcy Chabrowej różnią się od mieszkańców Dziewczej Góry lub sąsiadów z Lisowic czy Napłatek? - dopytuje Wons-Kleta.

Wójt napisała też, że jej słowa nie powinny być odpierane jako stawanie w kontrze do władz Lublińca. - Jak wszystko w życiu i ta sprawa nie jest czarno - biała. Pogląd na S11 nas dzieli, ale mam nadzieję, że nie jest i nie będzie w przyszłości przeszkodą do współpracy na innych polach i przy rozwiązywaniu innych problemów - skwitowała wójt.

Dyskusję na temat przebiegu S11 dobrze obrazują słowa jednego z mieszkańców powiatu, który skomentował wypowiedż wójt Pawonkowa:

Nie ma wariantu gdzie wszyscy będą szczęśliwi, każdy wariant powoduje konflikt. To nie kwestia kompleksu wsi tylko gęstości zaludnienia i kosztów. Łatwiej i taniej wykupić 4 gospodarstwa na solarni niż 50 domów na "wymyślaczu". Żeby była jasność mi nie leży w ogóle budowa "S"ki, jednakże rozumiem tok rozumowania budowy na terenach gminy Pawonków zamiast przez gęste zabudowania części mieszkalnej/"developerskiej" Lublińca - napisał pan Przemysław.

S11 w województwie śląskim

Planowana droga ekspresowa S11 zaczyna się w Kołobrzegu, zaś kończy się na autostradzie A1 (węzeł w Piekarach Śląskich). Odcinek w województwie śląskim ma swój początek w Sierakowie Śląskim. Trasa na terenie naszego województwa ma mieć blisko 61 km i może kosztować około 2,5 mld zł.

Z punktu widzenia województwa śląskiego zasadniczym celem tej inwestycji jest szybkie połączenie Aglomeracji Górnośląskiej z Wielkopolską. Istniejąca droga krajowa DK11 jest obecnie bardzo przeciążona, dlatego też jej funkcje ma w przyszliście przejąć droga o parametrach drogi ekspresowej, czyli jezdnia z 4 -ma pasami ruchu - po dwa pasy w każdym kierunku - w środku pas rozdzielający i na bokach pasy awaryjne - łącznie 25 metrów szerokości. Do tego należy doliczyć inne urządzenia bezpośrednio związane z drogą, co może skutkować nawet 50-metrową rozpiętością pasa drogowego.

Musisz to wiedzieć

Przebieg drogi S11 w województwie śląskim podzielono na dwa odcinki:

  • odcinek I długości 25 km – od granicy województwa śląskiego z województwem opolskim (węzeł Sieraków Śl.) do obwodnicy Tarnowskich Gór, droga przebiega przez gminy: Ciasna, Pawonków, Lubliniec, Kochanowice, Krupski Młyn, Tworóg, Tarnowskie Góry,
  • odcinek II długości 36,1 km – od obwodnicy Tarnowskich Gór do węzła autostrady A1 w Piekarach Śl., droga przebiega przez gminy: Tarnowskie Góry, Radzionków, Świerklaniec, Piekary Śląskie.

Obecnie trwają prace Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) i w tym roku prawdopodobnie zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S11 w woj. śląskim. Decyzja środowiskowa jest podstawowym dokumentem umożliwiającym realizację przedsięwzięcia, którą wydaje Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach, w postępowaniu administracyjnym, podczas którego prowadzone są konsultacje społeczne.

W przypadku większości inwestycji drogowych realizowanych przez GDDKiA przed wydaniem decyzji środowiskowej przeprowadzana jest procedura oceny oddziaływania na środowisko, w ramach której m.in. weryfikowany jest sporządzony wcześniej raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Kolejne etapy przygotowania do budowy drogi ekspresowej S11 to :

  • wykonanie Koncepcji Programowej (KP),
  • opracowanie dokumentacji (Projekt) pozwalającej na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID),
  • wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), po uprawomocnieniu się której można przystąpić do budowy S11.

Końcowy proces projektowania odcinka ma rozpocząć się na początku roku 2024. Decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, obejmujące m.in. przejmowanie gruntów przez skarb państwa, zapadłyby w połowie 2025 roku. Budowa drogi ekspresowej S11 planowana jest w latach 2026/27. Kalendarz ten, jak to już się działo, może ulec kolejnym zmianom.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie