Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po śląskich autostradach A4 i A1 przejedzie konwój z częściami do ogromnej maszyny, do drążenia tunelu drogowego pod Rzeszowem

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Transporty wielkogabarytowe są ogromnym wyzwaniem logistycznym dla przewoźnika, ale także dla zarządcy dróg. Zazwyczaj odbywają się nocąZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Transporty wielkogabarytowe są ogromnym wyzwaniem logistycznym dla przewoźnika, ale także dla zarządcy dróg. Zazwyczaj odbywają się nocąZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
To będzie kolos, jakiego nie widziały jeszcze śląskie drogi. Pojedzie naszymi autostradami A4 i A1 z prędkością 10 km na godzinę. Podróż potrwa kilka dni. Właśnie w ten sposób będzie przewożona na rzeszowską budowę maszyna TBM, do drążenia tunelu na S19. Podobna do tej, która drążyła tunel w Świnoujściu, z tym że ta jest o prawie dwa metry większa. Cała podróż wielkiego „świdra” przez Polskę potrwa 25 dni.

To największy "wielki gabaryt", jaki jechał po śląskich autostradach

Takiego „wielkiego gabarytu” śląskie autostrady jeszcze nie widziały. To największy przedmiot, jaki przewożono naszymi drogami w ostatnich latach. Dlatego też wiele dni trwały przygotowania do tych konwojów.
Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) do drążenia tunelu na ekspresowej S19 w okolicach Rzeszowa, w województwie podkarpackim to prawdziwy kolos. Ma 112 metrów długości i 15,2 m szerokości. Żeby mogła trafić na budowę w Rzeszowie, musi pokonać wszerz prawie cała Polskę.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Ogromne części wypłynęły z hiszpańskiego portu Santander

Największe części maszyny trzeba było przetransportować z portu Santander w Hiszpanii. Urządzenie jest przewożone w częściach, ale nawet te mają ogromne gabaryty. Największe elementy przypłynęły do Szczecina statkiem, a stamtąd barkami po Odrze dotarły do Opola. W Opolu części wielkiego „świdra” – „przesiadły” się na ogromne naczepy ciągników siodłowych. A te w trzech konwojach ruszyły w Polskę.

Wielki "świder" do drążenia tunelu na S19 pojedzie śląskimi autostradami

Przejadą też przez śląskie autostrady A4 i A1. To będzie spektakularny widok, bo prawdopodobnie trzeba będzie czasowo wstrzymywać ruch na tych trasach. Na szczęście cała operacja odbędzie się w nocy.

Zobacz zdjęcia z budowy kilku ważnych tuneli w Polsce: Na S1 w Węgierskiej Górce, na S7 na zakopiance i w ŚwinoujściuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Tunel na zakopiance (S7) gotowy. Na tunele w Beskidach na S1...

- Trasa konwoju była analizowana i dostosowana do ogromnych gabarytów i ciężaru przewożonych części maszyny TBM – mówi Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Dlatego też wybrano autostrady, które mają największą nośność i są najszersze – dodaje.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad cały transport będzie się składał z czternastu zestawów transportowych podzielonych na trzy konwoje. Do przewozu największych elementów wykorzystane zostaną zestawy o bezprecedensowych wymiarach - szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniesie 500 ton! Będą się składały z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który będzie zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) będą szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.

Mosty i wiadukty będą "odpoczywały" po przejechaniu kolosa

Nic dziwnego, że do przeprowadzenia takiej operacji logistycznej przygotowania trwały kilka miesięcy.
Jak dodają specjaliści z GDDKiA, taki wielki i tak ciężki transport to także wielkie wyzwanie dla obiektów inżynierskich, czyli mostów i wiaduktów. Gdy kolos o takich rozmiarach wjedzie na jeden z takich obiektów, ten musi „odpocząć”, tj. odprężyć się i wrócić do pierwotnego stanu. Eksperci określi ten czas na co najmniej pięć minut. Dlatego też, aby utrzymać odpowiednie przerwy między zestawami, odległości między nimi muszą wynosić co najmniej 850-900 m. To z kolei oznacza, że cały „peleton” będzie liczył około 4,5 km długości, czyli czas przejazdu w danym punkcie między pierwszym i ostatnim zestawem będzie wynosił około pół godziny.

Jeden przejazd potrwa 25 dni. Ostatnia część dotrze na S19 w styczniu

Transport będzie się poruszał z maksymalną prędkością 10 km/h. Z uwagi na gabaryty i planowaną prędkość, jeden przejazd będzie trwał około 20-25 dni. Ostatni z transportów dotrze na plac budowy najpóźniej z końcem stycznia przyszłego roku.
Transport będzie się odbywał wyłącznie w godzinach nocnych, pomiędzy 22 a 6. Nie zmienia to jednak faktu, że na trasie przejazdu wystąpią pewne utrudnienia. Będzie to związane m.in. z czasowym zwężeniem pasów czy przeniesieniem ruchu na drugą jezdnię. Będą też okresowe wyłączenia z użytkowania danego odcinka drogi czy obiektu, co będzie się wiązało również z lokalnymi objazdami.

By przejazd był bezpieczny, cały konwój będzie czytelnie oznakowany. Transport, mimo że będzie się odbywał w nocy, to jest prowadzony pod ruchem na drogach publicznych. Konwoje będą miały specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści) a także mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną. Przed i za konwojem pojadą piloci kierujący ruchem oraz radiowozy policyjne zabezpieczające transport.

Kiedy maszyna do drążenia tunelu wjedzie na śląskie autostrady?

Kiedy możemy się spodziewać utrudnień na śląskich drogach? Wstępne plany zakładają, ze konwój wjedzie na autostradę A4 w województwie śląskim w nocy, w sobotę 12 listopada oraz w niedzielę 13 listopada. Podróż będzie trwała w godzinach między 22 i 6 rano. W tempie 10 km/h będzie się przemieszczał najpierw po autostradzie A4. Z postojem w Żernicy. Potem transport wjedzie na węźle Sośnica na autostradę A1. Tu także w żółwim tempie pojedzie w kierunku trasy S8. Postój zapowiadany jest w Woźnikach. Potem S8 S w kierunku Warszawy. Dalej mostem w na S2, gdzie przekroczy Wisłę i na S17 w kierunku Lublina. Stąd skieruje się na S19 i w okolicach Rzeszowa na obecną DK19, aby dotrzeć na plac budowy odcinka szlaku Via Carpatia w Babicach.
Przewidziano utrudnienia dla kierunku do Katowic w godz. 22.00 do 6.00 na odcinku Opole Zachód (Prądy) A-4 węzeł Strzelce Opolskie – węzeł Łany aż do miejsca postoju tj. do PPO Żernica (teren woj. śląskiego). Dla kierunku do Wrocławia takze będą utrudnienia w godz. 22.00 do około 24.00 na odcinku od Węzła Strzelce Opolskie do węzła Opole Zachód.

500-tonowy generator do elektrowni też przypłynął barką po Odrze

Ostatni, ogromny transport wielkogabarytowy, jaki dopłynął do naszego regionu barką po Odrze to ogromny generator do nowego bloku 910 MW elektrowni w Jaworznie. Ważący 500 ton generator, który także dopłynął do Opola, został jednak do elektrowni dostarczony na platformie kolejowej.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo