Pociąg Katowice - Kraków nie tak szybko! Bieńkowska: Pieniądze nie przepadną

Redakcja
Połączenie kolejowa Katowice - Kraków odwlecze się w czasie
Połączenie kolejowa Katowice - Kraków odwlecze się w czasie ARC Dziennik Zachodni
Udostępnij:
Modernizacja strategicznego połączenia kolejowego Katowice - Kraków opóźni się. Pierwotnie zakończyć się miała w 2015 r., ale jak poinformowała dzisiaj minister gospodarki Elżbieta Bieńkowska, modernizacja linii kolejowej Katowice-Kraków może nie zakończyć się w 2015 r.

Modernizacja linii kolejowej Katowice-Kraków może nie zakończyć się w 2015 r. - przyznała w poniedziałek wicepremier Elżbieta Bieńkowska. Zapewniła, że przeznaczone na ten cel środki unijne zostaną wykorzystane na inne projekty kolejowe.

ZOBACZ KONIECZNIE:
JAK NAJSZYBCIEJ DOSTAĆ SIĘ ZE ŚLĄSKA DO KRAKOWA?

Wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju odniosła się w ten sposób do pytań dziennikarzy o poniedziałkową publikację „Dziennika Polskiego”. Gazeta napisała m.in., że rozpoczęty przed czterema laty remont linii z Krakowa do Katowic zakończy się dopiero w 2017 r., na całej trasie wykonano zaledwie kilka procent zakładanych prac budowlanych, a przez to, że warta ok. 1,4 mld zł inwestycja nie zakończy się do 2015 r., kolejarzom zostanie odebrany miliard złotych unijnego dofinansowania.

„To jest rzeczywiście dość poważny problem - nie sprzed roku, nie sprzed dwóch lat, ale sprzed lat pięciu-sześciu, kiedy ten projekt się rozpoczął. Będziemy robić wszystko, aby ten projekt, który jest absolutnie kluczowy dla połączenia Katowic z Krakowem, został jak najszybciej zakończony” - zapewniła w Katowicach Bieńkowska.

CZY IDEA POWOŁANIA KRAKOWIC MA SZANSĘ REALIZACJI?
KRAKOWICE: POSŁOWIE I MINISTER BIEŃKOWSKA DYSKUTUJĄ O POŁĄCZENIU KATOWIC I KRAKOWA

„Nie mogę w tej chwili obiecać, że to będzie w 2015 r., co nie znaczy – jak też dzisiaj słyszałam – że te pieniądze przepadną Polsce albo przepadną dla kolei. Projektów kolejowych realizowanych - niestety z opóźnieniem - mamy mnóstwo; te pieniądze na pewno wykorzystamy na projekty związane z czystym transportem kolejowym i szynowym, generalnie rzecz biorąc” - dodała.

Minister zapewniła, że jej resort zajmuje się tym projektem. Zapowiedziała, że po wycofaniu z niego dotychczasowych środków unijnych zostanie dokończony przy udziale środków z nowych funduszy UE. Wskazała też, że źródło związanych z nim problemów leży w upadku lub wycofywaniu się związanych z nim firm, a także we wcześniej przygotowanej dokumentacji.

„To był przez wiele lat problem polskich kolei, że dokumentacja, którą przygotowywały, ani nie spełniała wymogów unijnych, ani wymogów, których żądali wykonawcy. To był problem. Właściwie od dwóch lat koleje zaczęły przygotowywać papiery, jakich od nich ci, którzy zarządzają pieniędzmi europejskimi, żądają” - zaznaczyła Bieńkowska.

Modernizacja linii kolejowej E30 miała się zacząć w 2010 r., a jej zakończenie planowano na lata 2014-15. Wartość całej inwestycji oszacowano na ponad 1,9 mld zł. Z tej kwoty 1,3 mld zł to tzw. koszty kwalifikowane, z których 85 proc. miała pokryć UE.
Choć pierwotnie zakładano objęcie unijnym projektem dłuższego odcinka linii od granicy Zabrza i Gliwic do Krakowa (stąd w oficjalnej nazwie projektu odcinek Zabrze-Kraków), wskutek kalkulacji finansowych skrócono go do odcinka Sosnowiec Jęzor-Kraków. Liderem konsorcjum, które było odpowiedzialne za projektowanie i budowę linii kolejowej na odcinku Krzeszowice-Kraków Główny Towarowy, było Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury. Ze względu na ogłoszenie upadłości PNI prace tam przerwano. Do opóźnień doszło także na pozostałych odcinkach trasy - z różnych powodów, m.in. wpisania części obiektów na listę zabytków, powstania obszaru chronionego Natura 2000, upadłości podwykonawców.

ZOBACZ KONIECZNIE:
JAK NAJSZYBCIEJ DOSTAĆ SIĘ ZE ŚLĄSKA DO KRAKOWA?

Jak wynika z pisemnej odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, którą otrzymała pod koniec stycznia br. sejmowa podkomisja zajmująca się monitorowaniem wykorzystania funduszy europejskich w zakresie infrastruktury, aktualny termin zakończenia modernizacji tej trasy to 2017 r., a duża cześć wydatków w tym projekcie nie będzie kwalifikowana.

CZY IDEA POWOŁANIA KRAKOWIC MA SZANSĘ REALIZACJI?
KRAKOWICE: POSŁOWIE I MINISTER BIEŃKOWSKA DYSKUTUJĄ O POŁĄCZENIU KATOWIC I KRAKOWA

Resort poinformował, że rozpatrywane są dwa warianty: ograniczenie projektu do dokumentacji i pozyskania decyzji administracyjnych, a realizacja robót w następnej perspektywie finansowej UE, albo wykonanie maksymalnie wielu prac do końca 2015 r. i konieczność pokrycia wydatków po 2015 r. ze środków krajowych.

Według danych przekazanych przez parlamentarzystów PiS z sejmowej komisji infrastruktury, którzy w czwartek poinformowali o wystąpieniu w tej sprawie do Najwyższej Izby Kontroli, zaawansowanie finansowe prac na odcinku Sosnowiec Jęzor-Trzebinia wynosi 9 proc., między Trzebinią a Krzeszowicami - 1,5 proc., a dla odcinka między Krzeszowicami a Krakowem nie jest gotowa jeszcze dokumentacja projektowa.


*SOCZI 2014 - IGRZYSKA OLIMPIJSKIE - RELACJE, ZDJĘCIA, CIEKAWOSTKI
*Najlepsze studniówki 2014 w woj. śląskim ZDJĘCIA + GŁOSOWANIE
*TVP ABC I TV TRWAM NA MULTIPLEKSIE. Jak odbierać, jak przeprogramować dekoder?
*Tak kochają tylko Ślązacy ŚLĄSKI SŁOWNIK MIŁOSNY

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wojna na Ukrainie to wyzwanie dla całej branży IT, opinia eksperta

Wideo

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

N
Niezabudka
Co chcecie od Pani minister ona dopiero w tym roku przejęła resort transportu i gospodarki po
poprzednich lewarach i nieudacznikach. Stare haslo z epoki realnego socjalizmu nadal aktualne 'Polak potrafi' spieprzyć ot co.
T
Tyta
niy dupc flekow, niy Monika ino Ursula von der Leyen
G
Gość
PIYNIONDZE NIY PRZEPADNOM BO KRAKOWICE SZYKUJOM OLIMPIADA .
G
Gość
Ursula Gertrud von der Leyen (ur. 8 października 1958 w Brukseli) – niemiecka polityk Unii Chrześcijańsko-Demokratycznej (CDU). Od 17 grudnia 2013 minister do spraw obrony narodowej. Między 22 listopada 2005 a 30 listopada 2009 minister do spraw rodziny, osób starszych, kobiet i młodzieży Niemiec, następnie między 30 listopada 2009 a 17 grudnia 2013 minister pracy i spraw socjalnych.
Studiowała ekonomię na Uniwersytecie w Getyndze i Uniwersytecie w Münster (WWU), oraz medycynę w Hanowerze (MHH[1]) i Stanford University. Studia medyczne ukończyła w 1987.
W latach 1987–1992 pracowała jako asystentka na Uniwersytecie Medycznym w Hanowerze.
Od 2003 do 2005 była ministrem do spraw socjalnych w rządzie landu Dolna Saksonia.
W 2005 została mianowana ministrem do spraw rodziny, osób starszych, kobiet i młodzieży w pierwszym, a w 2009 ministrem pracy i spraw socjalnych w drugim rządzie Angeli Merkel.
Ursula von der Leyen jest córką Ernsta Albrechta, byłego premiera Dolnej Saksonii. Jej mężem jest Heiko von der Leyen, profesor nauk medycznych, wywodzący się z niemieckiej rodziny arystokratycznej. Ród von der Leyen pochodzi z ziem leżących nad Mozelą. Jego genealogia sięga korzeniami połowy XII wieku. Ursula i Heiko mają siedmioro dzieci: Davida (ur. 1987), Sophie (ur. 1989), Marię Donatę (ur. 1992), bliźnięta: Victorię i Johannę (ur. 1994), Egmonta (ur. 1998) i Gracie (ur. 1999)[2].
?
Taki momy klimat!!!!!!!
c
czy to wazne
Dam pani dobra rade wes sie pani lepiej za gary a nie do polityki i gospodarkie,kobieta ktura pcha sie do polityki to jest tylko kariere zrobic i nic wiecej przeciesz ta pani niema zelonego pojecia o gospodarce.To samo jest w niemczech pani Monika van Leyen zostala ministrem obrony,ta pani miala juz wszystkie teki ministerialne,a glupia jak noga stolowa,w domu siedmioro dzieci zenada.
D
Deutsch-Oberschlesier
Mysłowice-Kraków?
to jest dobry symbol jakim bublem jest cywilizacja stworzona przez Polaków
i dlaczego wciąż upada w historii
A
Adam
Nawet w kolej Stalexport musiał się wtrącić?
w
wesoły autobus
pare dni temu w internetowym rozkladzie jazdy pkp była mozliwosc sprawdzic cene bietów pkp a teraz wyświetla tylko połaczenia pkp nie podają cen biletów pkp chodzi o internetowy rozkład jazdy pkp hafas oraz w internecie rozkład jazdy pkp siktol oraz pkp intercity pozdrawiam stały czytelnik dziennika zachodniego
w
wesoły autobus
taniej i szybciej bendzie pks niz wlecz pkp z katowic do krakowa a bilet z katowic do krakowa drogi pks tanszy a tylko podrózny traci czas na pkp i pieniądze na bilet pani minister łatwo mówic ale to tylko słowa
b
bla, bla, bla...
... "zielona wyspa", lider rozwoju, kraj przyszlosci ..... i inne bzdety propagandowe

... jak na razie:
- kolej na trasie Katowice - Krakow = pociagi kursuja w tempie 30 km/h
- 3 miliony mlodych Polakow opuscilo Polske ...autobusami i wlasnymi autami
O
OBSERWATOR
SORRY...zapomniałem dodać...., iż budowana kolej przecinała terytoria trzech CESARSTW? -nie bardzo sobie sprzyjających? Jak Oni tego dokonali? Powołać komisję sejmową celem wyjaśnienia tej anomalii!!!
PS: Póki co powołano 30-sto osobową Radę, która będzie radziła -oczywiście na koszt podatników z EU-jak tu coś wymyślić aby pozyskać kasę -odsyłam do komunikatu prasowego!!!
?
i dziwi cie to jak polska rzadza sami debile i karierowicze kturzy doprowadzili Polskie do stanu katastrowalnego patrza tylko swoje kabzy nabic.
N
Nikołajczyk
Od 1962 roku jako maszynista elektrowozu z PKP Elektrowozowni w Łazach jeszcze lokomotywami elektrycznymi Bo Bo serii EU - 04 , prowadziłem pociagi pospieszne na trasie Kraków - Gdynia na odcinku do Częstochowy i z powrotem. Od Czestochowy do Gdyni przez Siemkowice pociągi te prowadzone były jeszcze trakcją parową . Na całym odcinku od Częstochowy aż do Krakowa pociągi te prowadzone były z predkością 100 km/godz !!. Już jako emeryt kilka dni temu jechałem ta trasa jako pasażer. Od Częstochowy do Dąbrowy Górniczej Zabkowice jedzie sie z prędkoscią 120 km/godz. Natomiast na odcinku z tej stacji do Krakowa pociąg jedzie obecnie ....60 km/godz. Kilkoma odcinkami porusza sie nawet linią jednotorową gdyż drugi tor jest nieczynny. Dzieje sie to po 50 - latach ! Zamiast po tylu latach mieć nowoczesną kolej jak chociażby w Niemczech czy Czechach widzimy katastrofalny stan zaniedbania kolei nie tylko na tym ważnym komunikacyjnym odcinku. Powstaje pytanie ,kto w ostatnich latach imiennie odpowiedzialny jest za ten stan. Czyzby "krasnoludki' ? To najgorszy stan od zakończenia II Wojny Swiatowej w ...okresie pokoju ! Za poprzednie "wadzy" i przy kilkakrotnie większych przewozach remonty linii wykonywane były nawet bez ograniczania ruchu jednakże przy własciwej i przemyslanej organizacji prac i ruchu kolejowego.
N
Nikołajczyk
Od 1962 roku jako maszynista elektrowozu z PKP Elektrowozowni w Łazach jeszcze lokomotywami elektrycznymi Bo Bo serii EU - 04 , prowadziłem pociagi pospieszne na trasie Kraków - Gdynia na odcinku do Częstochowy i z powrotem. Od Czestochowy do Gdyni przez Siemkowice pociągi te prowadzone były jeszcze trakcją parową . Na całym odcinku od Częstochowy aż do Krakowa pociągi te prowadzone były z predkością 100 km/godz !!. Już jako emeryt kilka dni temu jechałem ta trasa jako pasażer. Od Częstochowy do Dąbrowy Górniczej Zabkowice jedzie sie z prędkoscią 120 km/godz. Natomiast na odcinku z tej stacji do Krakowa pociąg jedzie obecnie ....60 km/godz. Kilkoma odcinkami porusza sie nawet linią jednotorową gdyż drugi tor jest nieczynny. Dzieje sie to po 50 - latach ! Zamiast po tylu latach mieć nowoczesną kolej jak chociażby w Niemczech czy Czechach widzimy katastrofalny stan zaniedbania kolei nie tylko na tym ważnym komunikacyjnym odcinku. Powstaje pytanie ,kto w ostatnich latach imiennie odpowiedzialny jest za ten stan. Czyzby "krasnoludki' ? To najgorszy stan od zakończenia II Wojny Swiatowej w ...okresie pokoju ! Za poprzednie "wadzy" i przy kilkakrotnie większych przewozach remonty linii wykonywane były nawet bez ograniczania ruchu jednakże przy własciwej i przemyslanej organizacji prac i ruchu kolejowego.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie