Pociąg na lotnisko w Pyrzowicach nie dojedzie do terminali. Podróżni będą mieli do pokonania 300 m z walizkami bez zadaszenia

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Trwa budowa stacji kolejowej Pyrzowice Lotnisko. To tu będą wysiadać pasażerowie, którzy do lotniska przyjadą pociągiem. Tak stacja i perony wyglądają na przygotowanej przez PKP PLK wizualizacjiZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Trwa budowa stacji kolejowej Pyrzowice Lotnisko. To tu będą wysiadać pasażerowie, którzy do lotniska przyjadą pociągiem. Tak stacja i perony wyglądają na przygotowanej przez PKP PLK wizualizacjiZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Wizualizacja PKP PLK
Udostępnij:
Pasażerowie, którzy w 2023 roku wysiądą na peronie stacji Pyrzowice Lotnisko będą musieli przejść z bagażami około 300-400 metrów, zanim dotrą do głównego terminalu Portu Lotniczego Katowice Airport. Na razie nie ma co liczyć na to, że będzie to droga zadaszona lub poprowadzona podziemnym tunelem jak to jest np. na lotnisku w Gdańsku, czy Krakowie. Port Lotniczy nie wyklucza podobnych rozwiązań w przyszłości, lecz na razie skupia się na innych ważnych i kosztownych inwestycjach.

Jedna z największych w ostatnich latach kolejowa inwestycja w Śląskiem

Trwa budowa wyczekiwanej przez wielu mieszkańców województwa śląskiego linii kolejowej do lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach. Prace są już mocno zaawansowane.

To jedna z najważniejszych inwestycji w Śląskiem w ostatniej dekadzie. Warta 600 milionów złotych rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie to szansa na kolejowe skomunikowanie lotniska im. Wojciecha Korfantego z resztą aglomeracji.

Lotnisko w Pyrzowicach, lato 2021

Bardzo dobry wrzesień 2021 na lotnisku w Pyrzowicach. W Kato...

Z peronu do terminalu niezadaszonym chodnikiem

W ramach inwestycji powstaje m.in. stacja kolejowa Pyrzowice Lotnisko. Nowoczesna, z zadaszonym peronem, z którego przejściem podziemnym pasażerowie będą mogli dostać się do terminali lotniskowych.

I na tym udogodnienia się kończą. W projekcie ujęto tunel, który sprawi, że z peronu bezpiecznie wyjdziemy na teren portu lotniczego. Jednak na tym ochrona przed deszczem się kończy. Pasażerowie, będą musieli wraz z bagażami przejść do właściwego terminalu piechotą. Na dodatek nie będzie to zadaszona trasa. Odległość między peronem a terminalem to jakieś 300 – 400 metrów.

Tu pociągi podjeżdżają pod sam terminal

Na innych, podobnych lotniskach w kraju sytuację rozwiązano różnie. Koleją można dotrzeć do siedmiu lotnisk w Polsce. Nie każde z tych lotnisk oferuje przejście suchą stopą z peronu do terminalu.

W Gdańsku Pomorska Kolej Metropolitarna dowozi pasażerów pod sam terminal. Wysiadają i potem specjalnym „rękawem” przechodzą do terminala. Wszystko pod dachem.

Nie przeocz

Suchą stopą pokonują odcinek między peronem kolejowym a terminalem także pasażerowie Portu Lotniczego w Krakowie. W całości zadaszony peron znajduje się tuż obok terminalu lotniskowego – prowadzą do niego schody ruchome i zadaszona kładka.
Nie zmokniemy też dojeżdżając koleją do lotniska Okęcie w Warszawie. Gdy w podróż wybieramy się z lotniska w Modlinie, z peronu do terminala dowiozą nas autobusy.

300 metrów z peronu do terminalu

Jak pasażerowie będą pokonywać trasę z peronu stacji Pyrzowice Lotnisko do właściwego terminala?

- Stacja „Pyrzowice Lotnisko” z terminalami pasażerskimi Katowice Airport połączona będzie za pomocą ciągu pieszego. Z pociągu do terminali pasażerowie będą mieli do pokonania dystans około 300 metrów. Na tym etapie realizacji programu inwestycyjnego nie planujemy połączenia stacji kolejowej z terminalami za pomocą tunelu, czy też krytego mostu – powiedział nam Piotr Adamczyk, rzecznik Portu Lotniczego Katowice im. Wojciecha Korfantego.

Nie znaczy to jednak, że sytuacja nie poprawi się w przyszłości. Jednak na razie, zarząd Katowice Airport koncentruje się na kilku innych ważnych i kosztownych inwestycjach.

- Obecnie koncentrujemy się na projektach ściśle prorozwojowych, takich jak rozbudowa bazy technicznej do obsługi technicznej samolotów, czy też powiększenia strefy cargo. W przyszłym roku oddamy do użytku trzeci hangar wraz z przedhangarową dużą płytą postojową samolotów. Intensywnie pracujemy nad projektem drugiego terminalu towarowego. Inwestujemy pomimo bardzo trudnego dla lotnictwa czasu, czyli w trakcie największego kryzysu w historii branży, wywołanego prawie dwa lata temu przez pandemię koronawirusa. Wierzymy, że dzięki realizowanym przedsięwzięciom infrastrukturalnym lotnisko im. Wojciecha Korfantego wyjdzie z kryzysu silniejsze – mówi Piotr Adamczyk.

Powstaje kolejowy wiadukt nad autostradą A1

Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe informują o sporych postępach prac na budowanym połączeniu kolejowym do lotniska.
Rozpoczęła się budowa wiaduktu i przejścia podziemnego, trwają prace przy peronach, mostach i torach. Widać już podwaliny nowej stacji Pyrzowice Lotnisko.

Powstaje tam przejście podziemne, którym podróżni bezpiecznie dostaną się na nowo budowane perony. Widoczna jest już część konstrukcji nowego obiektu, a także ściany peronowe. Wcześniej zdemontowano stare tory i przygotowano teren pod nowe.

Linia kolejowa przecina się z istniejąca już autostradą A1, dlatego konieczne jest wybudowanie w tym miejscu kolejowego wiaduktu. Jego budowa także już trwa. Rozebrano już nasyp po obu stronach obiektu. Zakończenie budowy wiaduktu planowane jest na III kwartał 2022 roku.

Powstaje też wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką 908.
Efektem inwestycji będzie dojazd pociągiem do Airport Katowice im. Wojciecha Korfantego. Przewidywany czas jazdy ze stacji Zawiercie do lotniska to 23 minuty, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 minut. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około godziny.

Pierwszy pociąg do lotniska wjedzie na peron pod koniec 2023 roku

Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmie 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Zakończy się w ostatnim kwartale 2023 roku.

Musisz to wiedzieć

Rzadsze zakupy wspierają rozwój rynku przetworów, mrożonek i soków

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
No trochę średnio, ale myślę, że znajdą jakieś rozwiązanie. Lecę dopiero na wiosnę enterem na urlop z Kato, mam nadzieje że do tego czasu wszystko będzie ogarnięte :D Z drugiej strony 300 metrów to nie jest jakiś wielki dystans.
s
sdfghttgj
Ha, ha, Polak potrafi, Polok umi. lol
A
Amadeusz Nowakowski
PS. Jak to możliwe że w tej o[wulgaryzm]tkowej gazecie piszą prawdę?
A
Amadeusz Nowakowski
Jednym zdaniem to skomentuję - Pisuarowa Polska z kartonu....
G
Gość
Dla DZ niewazne, Niemcy maja nowego kanclerza.
Dodaj ogłoszenie