Jedna z największych w ostatnich latach kolejowa inwestycja w Śląskiem
Trwa budowa wyczekiwanej przez wielu mieszkańców województwa śląskiego linii kolejowej do lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach. Prace są już mocno zaawansowane.
To jedna z najważniejszych inwestycji w Śląskiem w ostatniej dekadzie. Warta 600 milionów złotych rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie to szansa na kolejowe skomunikowanie lotniska im. Wojciecha Korfantego z resztą aglomeracji.
Z peronu do terminalu niezadaszonym chodnikiem
W ramach inwestycji powstaje m.in. stacja kolejowa Pyrzowice Lotnisko. Nowoczesna, z zadaszonym peronem, z którego przejściem podziemnym pasażerowie będą mogli dostać się do terminali lotniskowych.
I na tym udogodnienia się kończą. W projekcie ujęto tunel, który sprawi, że z peronu bezpiecznie wyjdziemy na teren portu lotniczego. Jednak na tym ochrona przed deszczem się kończy. Pasażerowie, będą musieli wraz z bagażami przejść do właściwego terminalu piechotą. Na dodatek nie będzie to zadaszona trasa. Odległość między peronem a terminalem to jakieś 300 – 400 metrów.
Tu pociągi podjeżdżają pod sam terminal
Na innych, podobnych lotniskach w kraju sytuację rozwiązano różnie. Koleją można dotrzeć do siedmiu lotnisk w Polsce. Nie każde z tych lotnisk oferuje przejście suchą stopą z peronu do terminalu.
W Gdańsku Pomorska Kolej Metropolitarna dowozi pasażerów pod sam terminal. Wysiadają i potem specjalnym „rękawem” przechodzą do terminala. Wszystko pod dachem.
Nie przeocz
- Najlepsze porodówki w woj. śląskim. Tu urodzisz w komfortowych warunkach
- Czerwone strefy w woj. śląskim. Jakie obostrzenia rząd wprowadzi w 35 powiatach?
- Jarmark Bożonarodzeniowy w Katowicach trwa. Co możemy kupić i w jakiej cenie?
- Ceny karpia na święta 2021 wyższe niż przed rokiem. Ponad 20 złotych za kilo WIDEO
Suchą stopą pokonują odcinek między peronem kolejowym a terminalem także pasażerowie Portu Lotniczego w Krakowie. W całości zadaszony peron znajduje się tuż obok terminalu lotniskowego – prowadzą do niego schody ruchome i zadaszona kładka.
Nie zmokniemy też dojeżdżając koleją do lotniska Okęcie w Warszawie. Gdy w podróż wybieramy się z lotniska w Modlinie, z peronu do terminala dowiozą nas autobusy.
300 metrów z peronu do terminalu
Jak pasażerowie będą pokonywać trasę z peronu stacji Pyrzowice Lotnisko do właściwego terminala?
- Stacja „Pyrzowice Lotnisko” z terminalami pasażerskimi Katowice Airport połączona będzie za pomocą ciągu pieszego. Z pociągu do terminali pasażerowie będą mieli do pokonania dystans około 300 metrów. Na tym etapie realizacji programu inwestycyjnego nie planujemy połączenia stacji kolejowej z terminalami za pomocą tunelu, czy też krytego mostu – powiedział nam Piotr Adamczyk, rzecznik Portu Lotniczego Katowice im. Wojciecha Korfantego.
Nie znaczy to jednak, że sytuacja nie poprawi się w przyszłości. Jednak na razie, zarząd Katowice Airport koncentruje się na kilku innych ważnych i kosztownych inwestycjach.
- Obecnie koncentrujemy się na projektach ściśle prorozwojowych, takich jak rozbudowa bazy technicznej do obsługi technicznej samolotów, czy też powiększenia strefy cargo. W przyszłym roku oddamy do użytku trzeci hangar wraz z przedhangarową dużą płytą postojową samolotów. Intensywnie pracujemy nad projektem drugiego terminalu towarowego. Inwestujemy pomimo bardzo trudnego dla lotnictwa czasu, czyli w trakcie największego kryzysu w historii branży, wywołanego prawie dwa lata temu przez pandemię koronawirusa. Wierzymy, że dzięki realizowanym przedsięwzięciom infrastrukturalnym lotnisko im. Wojciecha Korfantego wyjdzie z kryzysu silniejsze – mówi Piotr Adamczyk.
Powstaje kolejowy wiadukt nad autostradą A1
Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe informują o sporych postępach prac na budowanym połączeniu kolejowym do lotniska.
Rozpoczęła się budowa wiaduktu i przejścia podziemnego, trwają prace przy peronach, mostach i torach. Widać już podwaliny nowej stacji Pyrzowice Lotnisko.
Powstaje tam przejście podziemne, którym podróżni bezpiecznie dostaną się na nowo budowane perony. Widoczna jest już część konstrukcji nowego obiektu, a także ściany peronowe. Wcześniej zdemontowano stare tory i przygotowano teren pod nowe.
Linia kolejowa przecina się z istniejąca już autostradą A1, dlatego konieczne jest wybudowanie w tym miejscu kolejowego wiaduktu. Jego budowa także już trwa. Rozebrano już nasyp po obu stronach obiektu. Zakończenie budowy wiaduktu planowane jest na III kwartał 2022 roku.
Powstaje też wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką 908.
Efektem inwestycji będzie dojazd pociągiem do Airport Katowice im. Wojciecha Korfantego. Przewidywany czas jazdy ze stacji Zawiercie do lotniska to 23 minuty, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 minut. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około godziny.
Pierwszy pociąg do lotniska wjedzie na peron pod koniec 2023 roku
Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmie 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Zakończy się w ostatnim kwartale 2023 roku.
Musisz to wiedzieć
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?