Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi z Katowic do Ustronia i Wisły wróciły na trasę. Od marca kolejna część remontu

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Znów można dojechać pociągiem z Katowic do Skoczowa, Ustronia i Wisły. Z kilkutygodniowym opóźnieniem połączenie to powróciło do rozkładu jazdy. Pierwsza część remontu trasy już za nami, druga jeszcze w tym roku, a od marca znów funkcjonować będzie komunikacja zastępcza.

Pociągi relacji Katowice - Wisła Głębce na trasę miały wrócić już w niedzielę 13 grudnia, gdy w życie wchodził nowy rozkład jazdy. Ostatecznie jednak ruchu nie udało się wznowić, a PKP PLK informowały, że nie dostarczono urządzeń zapewniających bezpieczny ruch kolejowy. Udało się jednak uzupełnić braki i połączenie ruszyło.

- Od niedzieli pociągi jadą z większą prędkością (do 100 km/h) na zrewitalizo-wanym odcinku Bronów (Chybie) – Skoczów, co oznacza, że już na tym etapie inwestycji, skróci się czas dojazdu do Wisły Głębiec o ponad 10 minut - mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Kolejarze razem z torami wyremontowali też perony na stacjach w Skoczowie i Pierśćcu, a także na przystankach Zaborze i Chybie Mnich. Całkowitą nowością jest przystanek Skoczów Bajerki, który powstał przy ul. Góreckiej, w sąsiedztwie sporego osiedla. W dni robocze między Katowicami a Wisłą korzystać można z sześciu par połączeń, z kolei w soboty i niedziele pociągów jest osiem, a wśród nich przyspieszone składy do Częstochowy i Zawiercia. Do tego dochodzi pociąg z Gliwic przez Knurów i Rybnik, a także bezpośrednie połączenie PKP Intercity IC Beskidy w relacji Warszawa Wschodnia - Wisła Uzdrowisko.

Pociągi wróciły i, rzeczywiście, na wyremontowanym odcinku między Chybiem a Skoczowem widać zdecydowaną poprawę, chociaż przy kilku przejazdach kolejowych pociągi wciąż zwalniają. Na całkowicie nową jakość poczekać trzeba będzie do końca tego roku. Pociągi do Ustronia i Wisły jeździć będą bowiem tylko do końca lutego, bo od marca rozpocznie się remont drugiego odcinka linii ze Skoczowa aż do końcowej stacji Wisła Głębce. Pociągi, które od wczoraj kursują, muszą też zwalniać jadąc w sąsiedztwie remontowanych torów koło Czechowic-Dziedzic, jadą też nie główną linią, a przez stację towarową w Zabrzegu-Czarnolesiu. To wszystko nie pozostaje bez wpływu na prędkość składów. Od marca z Katowic pociągiem będzie się dojeżdżać do Skoczowa, skąd odjeżdżać będą dwa autobusy komunikacji zastępczej: jeden do Goleszowa, drugi bezpośrednio do Ustronia i Wisły.

Kolejarze zapowiadają, że po zakończeniu wszystkich prac najszybsze pociągi odcinek Katowice-Wisła Głębce będą mogły pokonać nawet w godzinę i czterdzieści minut. W chwili obecnej to nieco ponad dwie godziny. Przywrócony zostanie również ruch pociągów na odcinku Goleszów-Cieszyn, z kolei w Skoczowie funkcjonować będzie Lokalne Centrum Sterowania, czyli supernastawnia, która poprzez nowoczesne systemy komputerowe sterować będzie ruchem na stacjach Pierściec, Skoczów, Goleszów, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko.

- Zakończenie wszystkich prac planowane jest w grudniu 2021 roku. Wartość inwestycji to prawie 460 mln złotych, z czego 85 proc. pochodzi z RPO województwa śląskiego. Przebudowa sieci trakcyjnej na szlakach pomiędzy stacjami na odcinku Bronów – Wisła Głębce zostanie sfinansowana ze środków budżetowych - informuje Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Zobacz koniecznie

Powstanie linii kolejowej do Wisły związane jest z rozwojem tej miejscowości jako ośrodka turystycznego w okresie międzywojennym. Od 1888 r. kolej przechodziła przez Goleszów, skąd poprowadzono bocznicę do ustrońskiej kuźni. W latach 20. XX wieku rozpoczęto budowę dalszych odcinków. W 1928 r. otwarto odcinek do Ustronia Polany, w 1929 r. do Wisły Uzdrowiska, a w 1933 r. do końcowej stacji Wisła Głębce. Końcowej, choć były plany przedłużenia torów aż do Zwardonia, których do dziś nie zrealizowano. Pociągami do Ustronia i Wisły zawsze jeździły tłumy turystów, wczasowiczów i kuracjuszy. Nawet, gdy kilkanaście lat temu linia podupadła, a prędkość pociągów była coraz niższa, niektóre kursy pękały w szwach. Wiele osób wybierało też pociąg z uwagi na korki na drodze między Ustroniem a Wisłą. Remont daje linii kolejowej nadzieję na nowe życie. Już teraz wyremontowany odcinek z Chybia do Skoczowa pociąg pokonuje w 13 minut. Wcześniej - nawet w 28.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera