Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągiem z Katowic do Żywca z prędkością 160 km/h

Jacek Drost
Po trasie mogłyby kursować m.in. Flirty
Po trasie mogłyby kursować m.in. Flirty tomasz borówka
Nie 200, nie 300, lecz "zaledwie" 160 kilometrów na godzinę pojadą na Podbeskidziu pociągi po gruntownej modernizacji linii kolejowej E65. Taką opcję wybrały właśnie PKP Polskie Linie Kolejowe. Musiały zrezygnować z "szybszych" wariantów, m.in. z powodu górzystego terenu.

- Pociągi od Czechowic-Dziedzic do Milówki pojadą z prędkością 160 kilometrów na godzinę. Od Milówki do Zwardonia około 100 kilometrów na godzinę. Gdybyśmy chcieli wprowadzić większe prędkości, to musielibyśmy poprowadzić linię w innym miejscu - informuje Andrzej Biały, kierownik kontraktu z PKP PLK. Według Białego, zdecydowano się wprowadzić 160 km na godz. w stronę Słowacji także dlatego, by m.in. obsłużyć wszystkich pasażerów na tej linii.

Zmodernizowana linia E 65, przeznaczona dla szybkich pociągów, będzie wiodła z Gdyni, przez Warszawę, do Katowic. Od Czechowic-Dziedzic pociągi będą się kierowały w stronę polsko-czeskiego przejścia w Zebrzydowicach oraz polsko-słowackiego w Zwardoniu.

Nadal prowadzone są rozmowy międzyrządowe, żeby w stronę polsko-czeskiej granicy zostały utrzymane prędkości wynoszące 300 km na godz. między Katowicami a Ostrawą w Czechach.

Samorządy wiążą z modernizacją trasy duże nadzieje. Liczą, że dzięki temu turyści szybciej, wygodniej i bezpieczniej dojadą w Beskidy. Odcinek z Katowic do Zwardonia będzie można pokonać o godzinę szybciej.

- Powstaje droga ekspresowa S 69 z Bielska-Białej do Żywca. Gdyby jeszcze została zmodernizowana linia kolejowa, to otworzyłyby się przed nami olbrzymie możliwości rozwoju - podkreśla Stanisław Kucharczyk z Urzędu Gminy w Łodygowicach.

1,5 mld złotych na linię od Bałtyku na Bałkany

Zmodernizowana linia E65 z Gdyni do Zwardonia będzie częścią VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego. Stanowić będzie najkrótsze połączenie pomiędzy obszarem Morza Bałtyckiego, poprzez Europę Środkową, a Regionem Bałkańskim i Morzem Adriatyckim. W części polskiej inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Planuje się, że inwestycja będzie realizowana w latach 2012-2015. Jej koszt wyniesie 1,5 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera