Pierwsza taka inwestycja od 75 lat
Umowę na budowę nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna podpisano w Chorzowie, w siedzibie Tramwajów Śląskich. Będzie to pierwszy nowy fragment sieci tramwajowej w Katowicach od 75 lat.
- To przedsięwzięcie ma bardzo ważne znaczenie komunikacyjne. Tramwaje Śląskie planowały je już od dawna. Dzięki inwestycji powstanie połączenie dwóch magistralnych linii tramwajowych funkcjonujących w układzie wschód – zachód. Celem jest poprawa elastyczności ruchu tramwajowego, która pozwoli m.in. na ominięcie odcinka zablokowanego w skutek kolizji, awarii czy innych niecodziennych wydarzeń - tłumaczy Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Ostatnia budowana od podstaw linia tramwajowa w Katowicach to przedłużenie linii od ówczesnej zajezdni przy Parku Południowym (Kościuszki) do pętli Brynów, oddane do użytku we wrześniu 1947 r. W późniejszych latach prowadzone były różne inwestycje tramwajowe, w tym dobudowa drugiego toru na odcinkach jednotorowych (np. do Szopienic czy Koszutki), zmiana położenia torowiska, np. wzdłuż ul. Chorzowskiej czy Gliwickiej za Bracką, czy budowa zajezdni w Zawodziu. To jednak dość odległa przeszłość.
– W ostatnich latach gruntownie zmodernizowane zostały niemal wszystkie torowiska tramwajowe na terenie miasta, wybudowaliśmy także zintegrowane centra przesiadkowe w Zawodziu i Brynowie, które pozwalają podróżnym na pozostawienie tam samochodu i szybkie dotarcie tramwajem do centrum miasta – podkreśla Marcin Krupa.
Nowa linia w 14 miesięcy. "Czas goni"
Za realizację inwestycji odpowiedzialne jest konsorcjum firm SPAW-TOR z Krakowa, Silesia Invest z Gliwic i Grotex z Zabrza. Wartość umowy wynosi prawie 40 mln zł. Nowa linia ma być gotowa za 14 miesięcy.
– Czas goni. Nieuchronnie zbliża się 2023 rok oznaczający koniec czasu na realizację zadań dofinansowanych przez Unię Europejską w ramach perspektywy na lata 2014-2020. Tym bardziej cieszymy się, że dziś podpisujemy umowę na budowę linii wzdłuż ul. Grundmanna - mówi Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich.
W ramach inwestycji przewidziana została budowa ok. 1900 metrów toru pojedynczego, uwzględniając również fragmenty torowisk na połączeniu nowej trasy z liniami biegnącymi w ul. Gliwickiej i wzdłuż ul. Chorzowskiej. Sam odcinek dwutorowej linii wzdłuż ul. Grundmanna ma nieco ponad 600 metrów długości.
- Przed wykonawcami najlepsze z możliwych pory roku na prowadzenie prac budowlanych, dlatego liczymy na duże zaangażowanie ludzi i sprzętu oraz wysokie tempo prac. Wyzwania to przede wszystkim wiadukt nad DTŚ i most nad Rawą, ale także bardzo istotne z punktu widzenia ruchu tramwajowego połączenia z istniejącymi torowiskami – zaznacza Bolesław Knapik.
Platformy przystankowe przewidziane są na dwóch końcach budowanego odcinka w pobliżu skrzyżowań z ul. Chorzowską i ul. Gliwicką. Trasa zostanie poprowadzona wzdłuż ul. Grundmanna, równolegle do jezdni po jej zachodniej stronie. Przewidziana jest budowa mostu nad Rawą oraz wiaduktu z dwutorową linią tramwajową nad Drogową Trasą Średnicową.
Będzie to nowe przęsło wiaduktu, po zachodniej stronie istniejących już przęseł.
– Cieszymy się, że będziemy mogli realizować kolejny projekt dla spółki Tramwaje Śląskie. Zadanie w Świętochłowicach, którego jesteśmy współwykonawcą jest już na ukończeniu. Mamy nadzieję, że budowa linii wzdłuż ul. Grundmanna będzie przebiegać szybko, sprawnie i terminowo – mówi Jarosław Kamiński prezes spółki SPAW-TOR, lidera konsorcjum wykonawczego.
Inwestycja nie największa, ale niezwykle ważna
Realizacja zadania ma na celu przede wszystkim usprawnienie komunikacji w centrum Katowic. Budowa rozjazdów umożliwiających prowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach da możliwość urozmaicenia tras linii tramwajowych i pozwoli na bezpośrednie skomunikowanie wschodnich dzielnic Katowic z Parkiem Śląskim, Stadionem Śląskim czy osiedlem Tysiąclecia, czego od czasu przebudowy rynku brakuje.
- Nie jest to największe i najbardziej kosztowne przedsięwzięcie realizowane obecnie przez Tramwaje Śląskie, ale biorąc pod uwagę możliwości, jakie przyniesie nam w kontekście przyszłej organizacji ruchu na tym obszarze, jest ono niezwykle ważne. Na inwestycji skorzysta również ZTM, który wykorzysta ją do usprawnienia komunikacji w centrum Katowic - przekonuje Bolesław Knapik.
Inwestycja jest częścią większego zadania, czyli „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko–Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, współfinansowanego przez Unię Europejską.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?