Podróż z Jaworzna do Sosnowca powinna trwać pół godziny, a często trwa półtorej

Monika Krężel
Autobus linii S kursuje między Jaworznem a Sosnowcem
Autobus linii S kursuje między Jaworznem a Sosnowcem Mikołaj Suchan
Pracujący w Jaworznie mieszkańcy Sosnowca narzekają na rozkład jazdy autobusu linii S kursującego między tymi miastami. Problem polega m.in. na tym, że dwie sąsiadujące gminy mają innych przewoźników i organizatorów komunikacji.

Linię S obsługuje PKM w Jaworznie. Autobus w dni robocze ma 17 kursów z centrum Sosnowca do Jaworzna, w soboty i niedziele - zaledwie 11.

Nasz Czytelnik mieszka w Sosnowcu, a pracuje w Jaworznie na trzy zmiany. - Pracę rozpoczynam o godzinie 6 lub 14, a tak-że o 22 - mówi pan Jerzy. - Przez wiele lat nie było problemu, aby dostać się autobusem komunikacji miejskiej do mojego zakładu. Ale od około roku są problemy. Na przykład, wsiadam do tramwaju na dworcu PKP w Sosnowcu o godzinie 5.05. Jadę nim do sosnowieckiej Niwki i tam chciałbym się przesiąść na inną linię, żeby dojechać na godzinę szóstą. Jednak na autobus linii J, który jedzie z Katowic, czekam aż 15 minut. W żaden sposób nie zdążę do pracy. Szef przymykał z początku oko, ale nie mogę się już spóźniać. Stracę premię, na której mi zależy - podkreśla.

Gdyby chciał korzystać z autobusu S, który łączy dwa miasta, dojechałby do pracy na siódmą. Z sosnowieckiego dworca PKP autobus odjeżdża dopiero o godzinie 6.06. - Dzwoniłem kiedyś do PKM-u w Jaworznie, żeby o-powiedzieć o kłopotach nie tylko moich, ale i kolegów. Usłyszałem wtedy, że zadaniem PKM-u jest przede wszystkim zawiezienie ludzi do pracy i szkoły poza Jaworzno, a nie przywożenie do miasta. Fakt, mnóstwo osób pracuje poza Jaworznem, ale są i tacy, którzy przyjeżdżają tam do pracy - denerwuje się Czytelnik.

Podróż z jednego miasta do drugiego zajmuje ok. 30 minut.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
- Tymczasem w jedną stronę jadę niekiedy półtorej godziny. Niektórzy koledzy kupili stare samochody, więc zabieram się z nimi i dokładam do przejazdu. Gdy jadę autobusami, tracę mnóstwo czasu, no i muszę płacić dwóm przewoźnikom - podkreśla . - Co więcej, dotyczy to także powrotu do domu. Gdy wychodzę z pracy o 6 rano, autobus odjeżdża z przystanku Osiedle Stałe dwie minuty później. W żaden sposób nie mogę zdążyć. Podobnie jest o 14. Wtedy kończę pracę, a autobus wyrusza o 14.07. Z kolei ostatni kurs ma minutę po 21, gdy ja jeszcze mam godzinę pracy przed sobą. Jak zatem dotrzeć do domu? - pyta.

Według niektórych pasażerów, rozwiązaniem byłoby na przykład przedłużenie trasy autobusu linii 26, którą obsługuje z kolei PKM Sosnowiec.

- Ten autobus dojeżdża tylko do centrum handlowego w Jęzorze, dzielnicy Sosnowca. Stamtąd jest już niedaleko do Jaworzna. Czy nie można by przedłużyć jego trasy do elektrowni w Jaworznie lub Osiedla Stałego? Zwłaszcza że widzę, jak z centrum handlowego ten autobus wraca pusty - opowiada nasz Czytelnik.

- Dojeżdżam do pracy już 10 lat, ale tak złego rozkładu jazdy jak teraz, jeszcze nie było - żali się pan Jerzy.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Nie było skarg

Krzysztof Polaczkiewicz z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Sosnowcu:

Dotąd nie wpłynęły żadne skargi od mieszkańców Sosnowca, którzy mają problemy z dojazdem do pracy w Jaworznie. Jeśli chodzi o przedłużenie trasy linii 26 - jeśli tylko otrzymamy jakieś wnioski i sugestie mieszkańców, na pewno rozważymy propozycję i podejmiemy rozmowy z PKM Sosnowiec i PKM Jaworzno na temat możliwości zmiany trasy autobusu. Czekamy na pismo z podpisami mieszkańców, skierowane do Wydziału Dróg UM w Sosnowcu.

PKM jako wewnętrzny operator

Marcin Chomitowski, rzecznik prasowy PKM w Jaworznie:

Dwa lata temu została podpisana umowa, na mocy której zadania z zakresu transportu zostały podzielone między Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Jaworznie oraz PKM Sp. z o.o. w Jawo-rznie. Od tego momentu MZDiM stał się instytucją odpowiedzialną za kształt oferty przewozowej, czyli m.in. ustalanie tras przebiegu linii autobusowych i godzin odjazdów autobusów.

W tym systemie PKM pełni rolę operatora wewnętrznego i wykonawcy zleceń otrzymanych od MZDiM. Wszystkie otrzymane od pasażerów sugestie dotyczące zmian rozkładów jazdy przekazywane są do zarządcy transportu miejskiego. Jeżeli otrzymamy nowe wytyczne, to oczywiście je wykonamy.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Jaworznianie się nie skarżą

Nikodem Motyka, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie:

Zadaniem gminy jest zapewnienie jej mieszkańcom komunikacji. Nie otrzymaliśmy żadnych sygnałów ze strony mieszkańców Jaworzna, którzy skarżyliby się na źle funkcjonujący rozkład jazdy. Staramy się go to układać, by jaworznianie dojeżdżający do pracy w innych miastach, mieli możliwość przesiadki na inne linie.

Nasi mieszkańcy pracują i uczą się głównie w Sosnowcu, Katowicach i Chrzanowie. W maju 2010 r. w związku z przebudową dróg w mieście wprowadziliśmy pewne zmiany w organizacji komunikacji. Równocześnie pytaliśmy mieszkańców Jaworzna i ościennych miast o zdanie na temat funkcjonowania komunikacji i ich opinie wzięliśmy pod uwagę, układając nowe rozkłady jazdy.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

..

a teraz co od lutego zrobili , jak można obciac kursy lini J tylko do ul.Krakowskiej.. a co z nami ? ludzmi pracujacymi do 21 ? Dodali A ale kursuje on tylko do godz.17 , a co dalej ? nie no jakies zarty sobie robia ... Najlepiej Byczyne teraz odciac od swita, rano bede musial kupywac bilety a na wieczor oil zdaze na jakiegos busa z sosnowca miec drobne na przejazd-paranoja!!!!!!!!!!!

p
profesor345

popieram przedmówców,dojazd do Jaworzna to czasem makabra i mogę tylko współczuć tym co muszą tam pracować a nie mogą zmienić pracy albo miejsca zamieszkania.Myślę że radni obu miast powinni się tym zająć lub osoby kompetentne znające problem. Alternatywą byłoby przedłużenie trasy lini 26,co mogłoby spowodować konkuręcje na tej trasie a jeden bilet przejazdowy będzie plusem. Jeżeli PKM Jaworzno dogada się z PKM Sosnowiec to linia 26 na początek mogłaby mieć 3 kursy dłuższe np.do Elektrowni II przez osiedle Stałe uwzględniając czas pracy robotników i dopasowć kursy aby dojechać do pracy i wrócić do domu. Tu mógłby pomóc pan Jerzy a może i inni pasażerowie. Dziś paliwo jest dość drogie ,więc może wielu kierowców przesiądzie się na autobus bo będzie taniej ,choć może nie szybciej.

k
kulfon666

Ja dojeżdżam z Dąbrowy Górniczej i wiem jaki jest trudny dojazd w obie strony,musiałem zrobić prawko i kupiłem starego żęcha,bo to wychodzi taniej niż stanie na przystankach,a za niepunktualnosć traciłem zbyt dużo kasy.Urzędasy niech ruszą swoją d... bo idzie zima,a stanie na przystanku nie należy do przyjemności .Tu chcę zwrócić uwagę na linię J i E oraz przystanek przesiadkowy Niwka-Kościół,też przydałaby się weryfikacja rozkładu jazdy.Autobusy PKM-u jeżdżą albo za wcześnie albo za późno dla nas roboli pracujących w Jaworznie na trzy zmiany(również w weekendy).Obie komunikacje nie zazębiają się.

j
jurek126@wp.pl.

Panowie urzędnicy!!
Dziś w dobie internetu potrzebujecie podkładki na papierze?Każde takie zgłoszenie powinno być dla Was
sygnałem do działania.Czy myślicie że będę stał na przystanku i zbierał podpisy,wolę wybrać 100 osób z książki telefonicznej a efekt będzie ten sam.Spróbujcie postawić się w roli robotnika i pokonajcie tę trasę,
przekonajcie się na własnej skórze.PKM Jaworzno mówi że ich komunikacja ma służyć przedewszystkim
jaworznianom,tu się zgodzę,jeżeli jeździ w obrębie miasta,a jak wyjeżdża poza miasto ,to już musi uwzględnić potrzeby mieszkańców miast ościennych.Wy urzędnicy zawsze znajdziecie jakąś wymówkę.
Niewielka zmiana rozkładu jazdy nie wymaga wielkiej pracy lub nakładów finansowych,wystarczy trochę
własnego zaangażowania i zrozumienia zwykłych robotników.Pracując w Jaworznie pracuję na rzecz tego
miasta,wypracowane pieniądze zostają w mieście ,a ja chcę tylko dobrego rozkładu jazdy dla nas .
Dziś pracownik musi być elastyczny i dyspozycyjny,często pracujemy w weekendy,na trzy zmiany,
nie każdego stać na auto,więc pozostaje komunikacja miejska.
Myślę że wystarczająco naświetliłem temat aby się nim zająć, tu chcę podziękować Pani redaktor
za pomoc w sprawie.
Panowie urzędnicy,jeżeli macie jakieś pytania lub potrzebujecie jakichkolwiek informacji
to chętnie odpowiem.

s
syriusz

Goloos,jesteś już jakiś czas za murzynami,od roku S-ka nie jeździ przez Mysłowice,a jeżeli przeczytałeś artykuł to sprawa dotyczy poprawy dojazdu zwykłych roboli do pracy w Jaworznie i powrotu do domu.

G
Goloos

Problem tej linii leży w jej przebiegu, pomimo że miasta graniczą ze sobą trasa przebiega " Sosnowiec - Mysłowice - Sosnowiec - Jaworzno ". Skoro przez Mysłowice przejeżdzają już linie A E J, to po co jeszcze eSka. Jazda tę linią to faktycznie wycieczka krajoznawcza, i też czasem wybieram opcje z przesiadką KzK-GoP/PKM J-no, co podwaja koszty podróży! Wg. mnie jedynym najlepszym zoptymalizowaniem tej sytuacji jest właśnie zmiana przebiegu linii i włączenie PKM J-no do związku KzK-GoP.

Dodaj ogłoszenie