Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podróż ze Śląska do Zakopanego będzie łatwiejsza. Na "Zakopiance" otwarto tunel. Koszt jego budowy to prawie miliard złotych

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
PAP
PAP
Tunel jest dwukomorowy. W każdą stronę są po dwa pasy ruchu.
Tunel jest dwukomorowy. W każdą stronę są po dwa pasy ruchu. Grzegorz Momot/PAP
Ma dwa kilometry, budowano go ponad pięć i pół roku, a koszt jego wykonania sięgnął prawie miliarda złotych. Mowa o wydrążonym w masywie góry Luboń Mały tunelu, znajdującym się na drodze ekspresowej S7, czyli popularnej "Zakopiance". Tunel ma przyspieszyć podróż w kierunku Zakopanego. Ta ma odbywać się jeszcze szybciej, gdy do skutku dojdzie budowa innego odcinka S7, pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem.

Podróż ze Śląska do Zakopanego będzie łatwiejsza. Na "Zakopiance" otwarto tunel. Koszt jego budowy to prawie miliard złotych

Krócej niż do tej pory ma trwać dojazd do Zakopanego. Szybciej dotrą też do niego mieszkańcy województwa śląskiego, którzy chętnie odwiedzają polską stolicę Tatr. Wszystko za sprawą otwarcia tunelu na popularnej "Zakopiance", czyli drodze ekspresowej S7, który powstał w masywie góry Luboń Mały. Oficjalne oddanie go do użytku już nastąpiło.

Nowo otwarty tunel składa się z dwóch komór. W każdej z nich znajdują się po dwa pasy ruchu, w każdym kierunku. Tunel na "Zakopiance" jest długi na ponad dwa kilometry. Jest też wysoki na 4,7 metra. Wymiary jezdni, która została w nim poprowadzona to 7 metrów (każdy pas ma po 3,5 metra). Dodatkowe 3 metry zostały zagospodarowane na pas awaryjny.

Prace przy budowie tunelu trwały ponad 5,5 roku. Rozpoczęto je dokładnie 6 marca 2017 roku. Wpływ na ich długość miały nieprzewidziane przed rozpoczęciem budowy przeszkody. Taką było chociażby osuwisko, którego uaktywnienie się zmusiło drogowców do przymusowego wstrzymania robót. Ostatecznie drążony obustronnie tunel został połączony w październiku 2019 roku - lewa nitka - oraz w kwietniu 2020 roku - prawa nitka.

Koszt budowy tunelu to niespełna miliard złotych. Ponad 2,5 mld zł kosztowała natomiast cała inwestycja, w którą ten się wpisał, a mianowicie budowa drogi S7 na odcinku Lubień-Rabka-Zdrój. Budowę finansowano ze środków Unii Europejskiej. Do jego wydrążenia zużyto 180 ton materiałów wybuchowych. Tunel na "Zakopiance" został stworzony według włoskiej metody ADECO-RS, sprawdzającej się przy tego typu inwestycjach drogowych drążonych w trudnych warunkach gruntowych.

Nowa droga została wyposażona w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Tunel posiada m.in. system monitoringu wizyjnego złożony z 26 kamer obrotowych, 30 kamer stałopozycyjnych i 114 kamer do wideodetekcji. Za wentylację tunelu odpowiada 76 wentylatorów strumieniowym oraz 20 kurtyn powietrznych. Tunel ma też wentylatory napowietrzające. W całości nad jego bezpieczeństwem czuwać będzie z kolei specjalnie powołane Centrum Zarządzania Tunelem.

Jeszcze przed oddaniem tunelu do użytku, służby ratunkowe przeprowadziły w nim także ćwiczenia. Pozorowano w nim drogowy wypadek masowy z udziałem autobusu, samochodu dostawczego i kilku osobówek. Jak zapewniano, wszystko - łącznie z systemami bezpieczeństwa, które posiada tunel - spełniło swoją rolę.

Otwarcie tunelu nie kończy prac na "Zakopiance". Na S7 powstaje jeszcze jeden, 16-kilometrowy odcinek pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Ten ma być gotowy w połowie 2024 roku. Jego koszt szacowany jest na 880 milionów złotych. Po jego oddaniu od Nowego Targu do Krakowa "Zakopianka" będzie dwupasmowa.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera