Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podsumowanie jubileuszowego 10. Europejskiego Kongresu Gospodarczego. To był test przed grudniowym szczytem klimatycznym ONZ w Katowicach

Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska
10. Europejski Kongres Gospodarczy odbył się od 14 do 16 maja 2018 r.
10. Europejski Kongres Gospodarczy odbył się od 14 do 16 maja 2018 r. Marzena Bugala- Azarko / Polska Press
10. edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego (European Economic Congress – EEC) potwierdziła jego wiodącą pozycję na mapie najważniejszych konferencji biznesowych w Europie Centralnej - mówią organizatorzy wydarzenia, które odbyło się w maju 2018 r. W ramach wydarzenia odbyło się ponad 150 sesji tematycznych, z udziałem 900 prelegentów, w tym mocną reprezentacją ekspertów z zagranicy, i rekordową liczbą 11,5 tys. gości. 88 proc. z nich deklaruje uczestnictwo w tym wydarzeniu za rok. Towarzyszące Kongresowi European Start-up Days odwiedziło 2,5 tys. osób.

Wnioskami płynącymi z jubileuszowej edycji Kongresu podzielili się w środę 27 czerwca 2018 r. przedstawiciele organizatora, miasta Katowice, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i województwa śląskiego.

Rekordowa 10. edycja EEC

– Jubileuszowa edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego była pod każdym względem rekordowa – mówi Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, inicjator Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. - Dopisała frekwencja, zarówno wśród uczestników jak i relacjonujących wydarzenie mediów, udało się zrealizować największą dotychczas liczbę sesji i zainteresować udziałem w nich prelegentów z całego świata. W doborowym gronie pochyliliśmy się po raz kolejny nad gospodarczą przyszłością Polski i Europy, stawiając ważne pytania i formułując cenne wnioski, które będą kanwą przyszłorocznych, mamy nadzieję, równie udanych dyskusji – dodaje Kuśpik. - Zebraliśmy bardzo dobre opinie i głosy i ze środowiska biznesu, start-upów, gości ze świata o tegorocznym Kongresie. Cieszy nas coraz większe umiędzynarodowienie Kongresu i to że na EEC była rekordowa w historii wydarzenia reprezentacje Komisji Europejskiej i polskiego rządu - dodał Kuśpik.

- Troszkę było tremy przed 10. EEC, bo dużo gości się zgłaszało, i było ich coraz więcej, i więcej - opowiadał prezydent Katowic Marcin Krupa. - Robimy Kongres po to, żeby się czegoś dowiedzieć, ale też dlatego, że to świetne wydarzenie dla przemysłu spotkań, na który postawiły Katowice. EEC to sztandarowa impreza miasta Katowice, nad którą jeszcze będziemy pracować, zwiększając jej potencjał. Mózgiem EEC jest Wojciech Kuśpik, ale dobrym duchem jest prof. Jerzy Buzek, posiadający wiele znajomości w różnych kręgach politycznych - dodał Krupa.

Organizatorzy podkreślają, że biznes i przedsiębiorcy bardzo skutecznie wykorzystują Europejski Kongres Gospodarczy, średnio jeden uczestnik EEC odbywa 7 spotkań biznesowych, czyli w sumie w czasie EEC odbyło się aż 100 tys. spotkań biznesowych. - Z nich pojawiają się konkretne projekty biznesowe, dobre efekty dla gospodarki - podkreśla Kuśpik.

- Kongres dobrze wpływa na miasto i na region - mówi prezes PTWP. - 1 gość w ramach turystyki biznesowej średnio wydaje ponad 600 zł w regionie, a w przypadku EEC wydatki są jeszcze wyższe - aż 10 mln zł zostawili uczestnicy Kongresu w miastach metropolii. Za to ekwiwalent reklamowy (ponad 10 tys. publikacji) wyniósł 42 mln zł. Efekt medialny EEC wychodzi mocno poza Śląsk i poza Polskę - mówi Wojciech Kuśpik.

- Bardzo dobrze wyszło wydarzenie start-upowe, czyli European Start-Up Days - ocenia Kuśpik. - Połączenie EEC i Start-Up Days jest bardzo cenne, bo daje konkretne efekty. Będziemy rozwijać tę ideę i dbać o to, żeby współpraca biznesowa między wielkim biznesem a start-upami jeszcze bardziej się rozwijała - dodał.

Europejski Kongres Gospodarczy po raz pierwszy odbył się w metropolii - Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - Odbyliśmy wiele dyskusji z osobami mającymi doświadczenie w tworzeniu metropolii na świecie. Metropolia jest wielkim wsparciem dla Katowic i innych miast. Metropolia dobrze się pokazała i ludzie zauważyli, że coś u nas się zmieniło - mówi Kazimierz Karolczak, prezes Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

- Mieliśmy bardzo liczną, największą w historii kongresu, reprezentację rządu, na czele z premierem Mateuszem Morawieckim - zauważył wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

Test przed grudniowym szczytem klimatycznym

10. Europejski Kongres Gospodarczy był testem przed grudniowym szczytem klimatycznym COP24 - mówi Wojciech Kuśpik. - Drugiego dnia jednorazowo było 9 tys. gości w MCK i Spodku, czyli taka sama liczba osób, jaka jest spodziewana jednorazowo w przypadku szczytu klimatycznego. W czasie 10. EEC gościliśmy mocną reprezentację ministerstwa środowiska, który jest odpowiedzialny za organizację COP 24 - dodał Kuśpik.

Na wrzesień 2018 r. Grupa PTWP szykuje nowe wydarzenie gospodarcze - Nowy Przemysł Expo. Impreza odbędzie się od 26 do 28.09 w Międzynarodowym Centrum Kongresowym. - Udział zapowiedział już komisarz europejski ds. innowacji, wstępnie wiemy, że będzie duża reprezentacja rządu i wielu ciekawych gości ze świata - mówi Kuśpik.

83 proc. zadowolonych uczestników

Słuchacze, paneliści i partnerzy wzięli udział w badaniach satysfakcji uczestników Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2018, przeprowadzonych na reprezentatywnych próbach badawczych przez instytut badawczy BCMM – badania marketingowe. Zadowolenie z uczestnictwa w kongresie wyraziło 83 proc. słuchaczy, 88 proc. panelistów oraz 90 proc. partnerów. Aż 88 proc. słuchaczy oraz 92 proc. panelistów zadeklarowało swój udział w kolejnej edycji wydarzenia w 2019 roku. Zarówno słuchacze, jak i paneliści najwyżej spośród aspektów merytorycznych Kongresu ocenili interesującą tematykę wystąpień, sesji i paneli dyskusyjnych. Główne wartości związane z uczestnictwem w Kongresie to zdaniem badanych możliwość nawiązania kontaktów biznesowych oraz zdobycia wiedzy na temat zjawisk i trendów gospodarczych.

Uczestnicy wzorem lat ubiegłych docenili przestrzeń, w jakiej odbywa się Europejski Kongres Gospodarczy, uznając za istotny atut organizacyjny lokalizację imprezy w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach oraz w Spodku. Pozytywnie oceniono komunikację z uczestnikami (przed i w trakcie wydarzenia), komfort sal konferencyjnych, internetowy system rejestracji oraz informacje przesyłane przez organizatora przed rozpoczęciem wydarzenia.

W badaniach, wzorem lat ubiegłych, oszacowano także, ile średnio pieniędzy wydają w Katowicach uczestnicy Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Średnie wydatki na noclegi ogółem, w przeliczeniu na jedną osobę to 723 zł w przypadku słuchaczy i 975 zł w przypadku panelistów. Pozostałe wydatki słuchaczy, takie jak gastronomia czy taksówki, to 237 zł/osobę, natomiast panelistów – 365 zł.

– Europejski Kongres Gospodarczy już dawno wpisał się w harmonogram najważniejszych wydarzeń gospodarczych w Polsce. Dlatego, jako Amerykańska Izba Handlowa w Polsce, my też tam jesteśmy. Jakość organizacyjna i merytoryczna tego kongresu to jego największe atuty. Z każdym rokiem EKG zachwyca i starannie trzyma najwyższy poziom. Gratulujemy jubileuszu i czekamy na przyszły rok! – mówi Dorota Dąbrowska-Winterscheid, dyrektor zarządzający Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce.

Tegoroczna edycja Kongresu po raz pierwszy odbyła się już nie tylko w Katowicach, ale w szerszym kontekście – Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Liczby podsumowujące tegoroczną edycję Europejskiego Kongresu Gospodarczego, mówią same za siebie. Pokazują, że marzenia się spełniają. Marzenia o tym, by zorganizować wyjątkowe wydarzenie w niezwykłym miejscu. Tegoroczna edycja EKG była wyjątkowa i szczególna, bo spełniła marzenia mieszkańców konurbacji śląskiej, mogliśmy przywitać wszystkich uczestników po raz pierwszy w nowo powstałej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. EKG dla nas, czyli instytucji młodej, pierwszej takiej w Polsce, która przeciera szlaki we wspólnym kreowaniu metropolitalnej atrakcyjności inwestycyjnej, ma szczególne znaczenie – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Agenda tegorocznej odsłony Kongresu była wypadkową kontynuacji wciąż aktualnych tematów, poruszanych podczas wcześniejszych edycji oraz nowych zagadnień, wskazujących przyszłość europejskiej i polskiej gospodarki. Debaty jubileuszowej edycji skoncentrowały się m.in. wokół perspektyw wzrostu i konkurencyjności, rewolucji technologicznej z jej aktualnymi i przyszłymi skutkami, odpowiedzialności za środowisko, czy współpracy gospodarczej w ramach wolnego rynku, rozpatrywanych w lokalnym i globalnym kontekście. Sporo miejsca w programie zajęły kwestie związane z IV rewolucją przemysłową, digitalizacją i technologią, które łączyło hasło "Przemysł 4.0". Tradycyjnie już jeden z najważniejszych bloków tematycznych stanowiły zagadnienia związane z polityką energetyczną Unii Europejskiej, ważne szczególnie w kontekście zbliżającego się światowego szczytu klimatycznego ONZ (COP24), który odbędzie się jesienią w Katowicach. Podczas Kongresu wybrzmiały ważne pytania o pierwszą ustawową Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, efekty jej funkcjonowania i stojące przed nią wyzwania, również w kontekście procesów metropolitalnych zachodzących w innych miastach kontynentu. W ramach wydarzeń towarzyszących EEC odbyły się również Fora Gospodarcze Europa Centralna-Afryka, Indie-Polska oraz ASEAN-Unia Europejska, a także panele poświęcone relacjom gospodarczym Europy i Japonii oraz Polski i Chin, Niemiec, USA, Zachodniego Bengalu.

– Europejski Kongres Gospodarczy, podczas którego rozmawialiśmy m.in. o możliwościach i wyzwaniach, jakie stawia przed nami ustawa o wspieraniu nowych inwestycji, był doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i wiedzy w gronie przedsiębiorców, przedstawicieli nauki i organizacji okołobiznesowych. To cenny wkład w dyskusję o nowych szansach dla przedsiębiorczości i innowacyjności w drodze do rozwoju przemysłu 4.0 – mówi Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Na zadowolenie słuchaczy z uczestnictwa w Europejskim Kongresie Gospodarczym w największym stopniu wpłynęły aspekty merytoryczne – tematyka wystąpień, sesji i paneli, opinie wygłaszane przez ekspertów oraz możliwość zdobycia szerszej wiedzy na temat zjawisk i trendów gospodarczych. Dla panelistów ważniejszy były natomiast prestiż płynący z uczestnictwa w Kongresie oraz profesjonalna moderacja wystąpień.

Uczestnicy zgodnie docenili również tworzenie w ramach Kongresu platformy spotkań networkingowych oraz okazji do nawiązania cennych relacji biznesowych.

– Europejski Kongres Gospodarczy od lat jest wydarzeniem, które umożliwia wymianę wiedzy, myśli i idei. W tym roku odbyliśmy wiele bilateralnych spotkań i nawiązaliśmy kilka nowych, branżowych kontaktów, które w przyszłości mogą zaowocować realizacją ciekawych projektów. Jubileuszowa, dziesiąta edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego potwierdziła, że organizowana w Katowicach impreza jest największym i najważniejszym spotkaniem środowisk biznesowych w Europie Środkowej – mówi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego zarządzającego Katowice Airport.

– Jako światowy lider w branży e-sportowej z przyjemnością angażujemy się w przedsięwzięcia biznesowe, które mają realne przełożenie na postrzeganie tego, co robimy i otwarcie tej gałęzi przemysłu rozrywkowego na nowych partnerów. Ten rok rozpoczęliśmy mocnym akcentem, wspólnie z Intelem organizując Global Esports Forum – ekskluzywną konferencję sportową. Nie poprzestaliśmy na tym, dzieląc się swoją wiedzą i angażując branżowych liderów z kraju w promocję e-sportu na wyjątkowym, bo jubileuszowym Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach – mówi Rafał Pikiewicz, dyrektor zarządzający ESL Polska

– Tegoroczna edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego była wyjątkowa, bo już dziesiąta z kolei. Na przestrzeni tych lat widać jak wydarzenie ewoluuje. Oprócz coraz większej skali, zmienia się też jego charakter. Rośnie znaczenie networkingu, a Katowice predestynują do miana miejsca spotkań najważniejszych osób ze świata biznesu. W tym roku na EKG było widać, że coraz więcej firm decyduje się na zaprezentowanie swojej oferty w formie stoisk targowych. Kongres to świetna okazja, żeby zasięgnąć informacji i porady bezpośrednio od ekspertów, zarówno podczas paneli, jak i później w rozmowach za kulisami – zauważa z kolei Tomasz Buras, dyrektor zarządzający Savills w Polsce.

W opiniach na temat Kongresu podkreślane jest jego znaczenie dla rozwoju miasta i regionu.

– Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach to nie tylko największe wydarzenie biznesowe w Europie Środkowej, ale również doskonała okazja do biznesowych spotkań, dyskusji i podsumowań rynkowych. To także świetny przykład imponującego rozwoju stolicy Śląska. Jako Echo Investment od lat jesteśmy obecni w Katowicach, wierzymy w energię i potencjał tego miasta i to właśnie w stolicy Śląska w tym roku otworzymy Galerię Libero, a dosłownie kilka tygodniu temu rozpoczęliśmy budowę niezwykle interesującego kompleksu biurowego Face 2 Face – dodaje Nicklas Lindberg, prezes zarządu Echo Investment.

– Europejski Kongres Gospodarczy to dla mnie osobiście przede wszystkim miejsce spotkań. Z kolei z punktu widzenia przedsiębiorcy działającego w Katowicach, w branży MICE, EEC i inne wydarzenia tego formatu są nieodzownym i potrzebnym elementem działalności – siłą napędową biznesu. Kongres wpływa korzystnie na rozwój wielu branż, m.in. hotelowej oraz umacnia nową, pozytywną identyfikację miasta i całego regionu – podkreśla Leszek Mikos, prezes Havre.

Start-upy na scenę!
Wydarzeniem towarzyszącym 10. edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego były już po raz trzeci European Start-up Days – przestrzeń otwartego dialogu pomiędzy start-upami, inwestorami a organizacjami wsparcia biznesu.

– European Startup Days są organizowane wspólnie z największą w Europie Środkowej siecią biur coworkingowych Business Link. Kultowa hala Spodek przez dwa dni w roku staje się areną spotkań świata menadżerów globalnych korporacji z innowacjami projektowanymi przez start-upy, czyli młode spółki technologiczne z potencjałem działania w skali globalnej – mówi Janusz Dramski, wiceprezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.

– Budowanie sprawnie działającego start-upu przypomina maraton, do którego najpierw należy się odpowiednio przygotować, a w chwili samego biegu pamiętać o długofalowej strategii. Tym bardziej jestem dumny z zespołu Genomtec, ponieważ swoją codzienną pracą pokazuje, że jesteśmy dobrze przygotowani do tego wysiłku. Nagroda, którą dostaliśmy w ramach European Start-up Days, jest tego najlepszym dowodem. Wydarzenie stworzyło unikalną okazję porozmawiania osobiście z twórcami wielu inspirujących projektów, a także poznania potrzeb korporacji i biznesu, co oceniam jako bezcenne doświadczenie – dodaje Miron Tokarski, współzałożyciel i CEO Genomtec

– Od kilku lat w Polsce budowany i wzmacniany jest ekosystem start-upowy. Będąc jego częścią, skupiamy się na inwestycjach w krajowe firmy technologiczne i wspieraniu ich rozwoju w skali globalnej. Jednym z elementów istotnych dla skuteczności tych działań jest poznanie wzajemnych oczekiwań przedsiębiorców i potencjalnych inwestorów. European Start-Up Days stwarza taką możliwość. Katowicki Spodek jest przestrzenią dzielenia się doświadczeniami i wspólnego poszukiwania sposobów na wykorzystanie potencjału polskich innowacji opartych o technologie – podkreśla Wojciech Fedorowicz, partner zarządzający, TDJ Pitango Ventures

– European Start-up Days to jedyne w swoim rodzaju, unikalne wydarzenie. Bardzo podoba mi się fakt, że ta impreza towarzyszy Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu. To połączenie start-upów a z drugiej strony dużego biznesu, wielkich firm, tworzy taki swoisty ekosystem wymiany doświadczeń

i wiedzy, przenikania się światów. To się świetnie miksuje, z korzyścią dla obu stron. Z całego serca polecam i będę tutaj za rok – podsumowuje Jakub Gajdamowicz, youtuber.

10. Europejski Kongres Gospodarczy pozytywnie odebrali także studenci zaangażowani w projekt EEC-Liderzy Przyszłości.

– W obecnym czasie niemożliwe jest zdobycie wszystkich kompetencji przyszłości, bazując jedynie na publicznej edukacji. Projekt realizowany w ramach Kongresu daje szanse nie tylko pozyskania praktycznego doświadczenia przy obsłudze dużego wydarzenia od strony organizatora, ale przede wszystkim realnej wiedzy dzięki uczestnictwie w panelach dyskusyjnych – mówi Michał Wyszyński, student, który brał udział w projekcie EEC Liderzy Przyszłości.

Europejski Kongres Gospodarczy i European Start-up Days 2018 za pośrednictwem telewizji, prasy, radia i portali internetowych relacjonowało ponad siedmiuset dziennikarzy reprezentujących ponad 170 redakcji. W efekcie w polskich mediach powstało blisko 9 900 publikacji dotyczących lub wzmiankujących obydwa wydarzenia. Ekwiwalent reklamowy, czyli kwota, jaką należałoby przeznaczyć na reklamy o tej samej powierzchni i czasie antenowym, oszacowana na dzień 20 czerwca br. przekroczyła 42,1 mln zł.

Wydarzenie szeroko komentowano w mediach społecznościowych – na temat EEC i ESD pojawiły się w nich aż 8563 wzmianki, z czego 6226 na twitterze, 1749 na facebooku oraz 320 na Instagramie.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Mazda Mirai Motors Challange 2018

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty