18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach gotowy na otwarcie [ZDJĘCIA, WIDEO i MAPA]

Justyna Przybytek
534 autobusy będą każdego dnia przejeżdżały przez katowicki dworzec autobusowy. Obiekt zlokalizowany pod placem Szewczyka i halą dworca kolejowego jest właściwie gotowy do otwarcia, które ma nastąpić w sobotę 2 lutego. Tego samego dnia udostępniony kierowcom zostanie podziemny tunel samochodowy łączący ulicę Dworcową ze Słowackiego.

ZOBACZ MAPĘ PODZIEMNEGO DWORCA AUTOBUSOWEGO W KATOWICACH - PLIK .PDF

I tunel i dworzec autobusowy powstawały równocześnie do budowy hali dworca kolejowego, czyli od początku 2011 roku. Dwa lata temu inwestor - firma Neinver - oraz władze Katowic zapowiadały, że tunel - odpowiednik ulicy Dworcowej biegnącej na pl. Szewczyka - udrożni ruch w centrum stolicy województwa. Wczoraj na podziemnej drodze Daniel Muc, rzecznik firmy Strabag, ostrzegł, że podziemna dworcowa na pewno nie będzie drogą przelotową - taką, tyle że naziemną, łączącą wschód i zachód centrum była jeszcze w 2010 roku - a zamiast tego drogą dojazdową. - Tunel nie będzie promowany jako tranzyt przez centrum, a tunel dojazdowy do centrum miasta - zapowiada.

ZOBACZ KONIECZNIE:
Data otwarcia Galerii Katowickiej: Zakupy zrobimy 18 września 2013 roku
Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach: Pierwsza jazda [ZOBACZ WIDEO]
Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach nie dla busików [ZDJĘCIA]

Bardziej prawdopodobne, że do powstającej na pl. Szewczyka Galerii Katowickiej (otwarcie zaplanowane na 18 września).

O tym, czy przelotowy, czy dojazdowy będzie tunel, w lutym przesądzą kierowcy. Wjazdy i wyjazdy będą dwa - od Dworcowej i od Słowackiego. Ruch w 300-metrowym tunelu będzie się odbywał po dwóch pasach ruchu - przy wjazdach - oraz po czterech w środkowej jego części. Maksymalna prędkość będzie tu mogła wynieść 30 km na godzinę.

Przy obu wyjazdach jest już zamontowana sygnalizacja świetlna. Czerwona lampka zapali się dla kierowców za każdym razem, gdy ze zlokalizowanego na tym samym podziemnym poziomie co tunel, ale oddzielonego od niego betonową ścianą, dworca autobusowego, będą wyjeżdżały autobusy. W sumie na dworcu ma się zatrzymywać 12 linii autobusowych, w tym linia Lotnisko, czyli połączenie centrum Katowic z portem w Pyrzowicach. Odjazdy z dworca będą się odbywały średnio co 1 minutę i 20 sekund, ale przepustowość obiektu jest znacznie większa.

- Testowaliśmy także ruch co 20 sekund - wyjaśnia Antonii Pomorski, szef projektu z ramienia Neinver Polska. Ale taka nie jest, zdaniem KZK GOP, które układa rozkład jazdy dla dworca, konieczna.

W przeciwieństwie do tunelu, w przypadku dworca nie ma wątpliwości, że będzie on przelotowy. Autobusy nie będą miały tu dłuższych postojów, maksymalnie postoją 5 minut. Będą zatrzymywały się przy ośmiu stanowiskach ( nr 9 jest zapasowe, a nr 10 zarezerwowane dla linii Lotnisko), zlokalizowanych wokół długiej na 10 metrów wyspy. Przy każdym stanowisku znajduje się około sześciu krzeseł oraz montowane są rozkłady jazdy, niestety tradycyjne.

- Podczas prac projektowych przewidywaliśmy zamontowanie tu elektronicznych rozkładów jazdy. W tej chwili ten system nie będzie montowany, bo dla Katowic system elektronicznej informacji pasażerskiej to większy projekt, obejmujący całe miasto, dopóki nie będzie realizowany, nie ma sensu instalować tablic na dworcu - tłumaczył Pomorski.
Nie było też sensu, jak twierdz Pomorski, inwestować w droższą nawierzchnię peronów. Obecnie jezdnie na podziemny dworcu pokryte są nawierzchnią z betonu drogowego, perony - z kostki betonowej. - Wyznacznikiem użyteczności nawierzchni na dworcu była dla nas łatwość jej wymiany, utrzymania i niskie koszty eksploatacji, aby w przypadku jakiś korekt w przyszłości, materiał był łatwy do uzupełniania - mówił kierownik projektu. O jakich korektach mowa? - M.in. instalowanie nowych automatów na potrzeby przewozowe, czy kładzenie kabli - dodaje.

ZOBACZ KONIECZNIE:
Data otwarcia Galerii Katowickiej: Zakupy zrobimy 18 września 2013 roku
Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach: Pierwsza jazda [ZOBACZ WIDEO]
Podziemny dworzec autobusowy w Katowicach nie dla busików [ZDJĘCIA]

Mimo że otwarcie obiektu nastąpi za niespełna dwa tygodnie, drobiazgów nadal tu brak. Między innymi koszy na śmieci. Pojawią się przed samym otwarciem, co ciekawe nie będą montowane - w przeciwieństwie do siedzisk - na stałe, za to mają ważyć ponad 100 kilogramów!

- Dobierając wszelkie elementy wyposażenia chcieliśmy, aby były odporne na akty wandalizmu - zapewnia Pomorski. Gdyby jednak, wandale okazali się bardziej przebiegli, jest jeszcze system monitoringu. Dworzec autobusowy jest w oku około 50 kamer, obraz jest odbierany w centrum monitoringu dworca kolejowego. - W ich zasięgu jest każdy fragment obiektu - dodaje szef projektu.

Minusem dworca jest panująca wewnątrz temperatura, odczuwalnie niższa niż na powietrzu. Dlatego w dwóch miejscach wyspy z przystankami - w przejściach z jednej jej strony na drugą - znajdują się strefy ciepła, czy też nagrzewania. W obu u sufitu zawieszonych jest dziesięć promienników podczerwieni. - To urządzenia emitujące promieniowanie podczerwone, ciepło z promienników ogrzewa osoby bezpośrednio się pod nimi znajdujące. Wybraliśmy takie rozwiązanie ze względu na charakter tego obiektu, dworzec jest otwarty, ma wjazdy i wyjazdy, do tego ciągle działa tu system wentylacji, to powoduje, że jakikolwiek system ogrzewania powietrznego byłby tu nieefektywny - wyjaśnia Pomorski.

Co jeszcze znajdziemy na dworcu? Mniejszą wyspę dla taksówek i minibusów. Takie przeznaczenie wyznaczyli jej projektanci dworca. Busy zatrzymywać się tu nie będą, bo to konkurencja dla KZK GOP. Z taksówkami nie wiadomo, na pewno nie pojawią się zaraz po otwarciu dworca.

Zaraz za wyspą jest ściana, na całej długości, obwieszona tablicami reklamowymi. - Dzięki nim nie będziemy skazani na przypadkowe wieszanie reklam, gdy w przyszłości pojawi się argument, że reklamy muszą być. To miejsce wyznaczono dla nich celowo, aby nie były wieszane gdziekolwiek i w ten sposób nie szkodziły wizerunkowi dworca - mówi Pomorski.


*Michał Smolorz nie żyje ZDJĘCIA I WIDEO Z POGRZEBU
*Dramatyczny pożar kościoła w Orzeszu-Jaśkowicach [UNIKATOWE ZDJĘCIA I WIDEO]
*Ogólnopolski Ranking Szkół Ponadpodstawowych 2013 SPRAWDŹ NAJLEPSZE LICEA I TECHNIKA
*Horoskop na 2013 rok ZOBACZ, CO MÓWIĄ KARTY

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

.

... poczytaj drobne ogloszenia na roboty budowlane w krakowskich gazetach.
Nie wiem z kad pochodzisz, ale na pewno masz cos wspolnego z Kongresowka.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Co do dworca kolejowo-autobusowego,
to co by nie mowic jest oczywiscie o wieeeeeeeeeeeeeeeeeeele lepszy,
niz ten
co byl bezposrednio przed wyburzeniem
(podkreslam: stan dworca bezposrednio przed wyburzeniem)

K
Karlik z Kocyndra

Nareszcie koniec z tymi obsranymi busami i całą resztą złomu wokół placu pełnego pijaków i meneli z całej okolicy.

L
Lord Wader

Flizy to nie nasze określenie na glazurę...więc zwijaj się z tego forum do Chrzanowa czy innej wiochy.

R
Reden

Jaki dworzec? Parę przelotowych przystanków i tyle. A wszystko po to aby dowieźć klientów do Vagina Center, a nie po to aby mieszkańcom było wygodniej.

---

... czy ktos chcialby wprowadzic sie do domu w stanie surowym:
bez tynkow, tapet, bez flizow w lazience, z wszchobecnymi odkrytymi rurami i kablami ?

(to nie bylo wszystko, ale ...)

K
KTW

... "dziekuje" DZ za wyciecie najistotniejszej czesci mojego komentarza,
dot.
wszchobecnej "brutalnej" obecnosci surowego niewykonczonego betonu,
odkrytych rur i kabli wszelkich instalacji i witaty taniego magazynu zlomu nad peronami ...

K
KTW

W chwili gdy "obroncy kielichow" walczyli o zachowanie "naturalnych" kielichow,
nie mysleli ze ich walka obroci sie w tak >>> Wielki Sukces

j
jo

"Busy zatrzymywać się tu nie będą, bo to konkurencja dla KZK GOP"

KZKGOP zachowuje się jak pies ogrodnika - może wpuścić do dworca 3 razy więcej autobusów, ale twierdzi, że nie trzeba (niech ludzie łażą między przystankami jak te barany). Z drugiej strony nie chce dopuścić konkurecji, chociaż jest dla niej miejsce. Mam więc pytania: Kto tym dworcem zarządza? Miasto Katowice, KZKGOP czy jeszcze ktoś inny? Dlaczego UM Katowice nie zrobi nic żeby wykorzystać w pełni nowy dworzec?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3