Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy na kwarantannie. Ruch na drogach i autostradach spadł o 60 proc. Kierowcy wzięli sobie do serca obostrzenia

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Mysłowice bramki autostrada A4Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Mysłowice bramki autostrada A4Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Fot Arkadiusz Gola / Polskapresse
Obowiązujące od kilku tygodni obostrzenia w przemieszczaniu się sprawiły, że ruch na drogach krajowych i autostradach spadł o kilkadziesiąt procent. Wyliczenie pokazała GDDKiA oraz m.in. Stalexport Autostrada Małopolska. Spadki potwierdza też przedstawicielka GTC, firmy zarządzającej fragmentem autostrady A1.

Jak podają przedstawiciele GDDKiA, dokładna analiza natężenia ruchu była możliwa dzięki elektronicznemu systemowi poboru opłat. Badano dane o natężeniu ruchu za okres 10 - 31 marca br. i zestawiono je z uśrednionym tygodniem marca z lat 2018 i 2019. wykorzystano dane ze stanowisk kontrolnych systemu viaTOLL, ze względu na ich wysoką dokładność, wynikającą z zastosowanej metody detekcji pojazdów. Do analiz wykorzystano dane z 33 takich stanowisk, zlokalizowanych na kluczowych dla kraju drogach.

Auta osobowe zostały w garażach

Najbardziej widoczny jest spadek ruchu samochodów osobowych. Średnia suma tego ruchu w poszczególnych dniach tygodnia w marcu 2019 roku, wahała się pomiędzy 520 a 650 tys. poj./dobę, podobne wartości zarejestrowano również na początku marca. Z dniem wprowadzenia pierwszych ograniczeń, tj. 15 marca, ruch ten spadł do poziomu ok. 250-350 tys. poj./dobę w dni robocze. Jeszcze większe spadki obserwowane są w weekendy – z poziomu ok. 550 tys. poj./dobę do ok. 160 tys. poj./dobę w ostatnią niedzielę marca 2020 r.

Budowa autostrady A1 - woj. śląskieZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Pomimo trwającej budowy, po A1 od Częstochowy do Tuszyna pod...

Ciężarówki wciąż w trasie

W przypadku pojazdów ciężarowych z naczepą ruch zmniejszył się nieznacznie, tj. z ok. 140 tys. poj./dobę w roku 2019 do ok. 120-130 tys. poj./dobę w analizowanym okresie roku 2020. Podobnie małe zmiany obserwowane są dla pojazdów ciężarowych bez przyczep oraz z przyczepami. Nieznaczny jest również spadek ruchu pojazdów dostawczych, zmniejszył się on z ok. 110-120 tys. poj./dobę do ok. 80-90 tys. poj./dobę.

Istotnie zmniejszyła się liczba autobusów rejestrowanych. W roku 2019 rejestrowano średnio dziennie ok. 3 tys. takich pojazdów, obecnie jest to wartość poniżej 1,5 tys. poj./dobę.

A4 Kraków-Katowice: Ruch mniejszy o połowę

Stalexport Autostrada Małopolska, zarządzający odcinkiem autostrady A4 miedzy Katowicami i Krakowem także podsumował spadki natężenia ruchu na zarządzanej przez sobie drodze.

- Od momentu wprowadzenia w Polsce stanu epidemicznego, obserwujemy spadek ruchu na zarządzanym przez nas odcinku autostrady A4. Już w pierwszym tygodniu obowiązywania ograniczeń ruch spadł o ponad 53 proc., obecnie jest niższy o ponad 61 proc. – mówi Rafał Czechowski, rzecznik Stalexport Autostrada Małopolska. - W przypadku samochodów osobowych w ostatnim tygodniu odnotowaliśmy spadek ruchu o blisko 69 proc., natomiast jeśli chodzi o pojazdy ciężarowe – o ponad 26 proc. – dodaje.

Średnie natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków w I kwartale ubiegłego roku wynosiło blisko 42 tys. pojazdów na dobę.

Nie przegap

Na A1 natężenie ruchu spadło o 60 procent

O ponad 60 procent spadł ruch na zarządzanym przez spółkę Gdańsk Transport Company odcinku autostrady A1 między Toruniem a węzłem Rusocin pod Gdańskiem.

- To zauważalny spadek mówi Anna Kordecka, rzeczniczka GTC SA. - Ruch samochodów osobowych na naszym odcinku A1 spadł o 60 procent - dodaje.

Gdańsk Transport Company jest spółką specjalnego przeznaczenia, która została powołana do życia w 1996 roku wyłącznie na potrzeby realizacji północnego odcinka Autostrady A1. Firma posiada koncesję na finansowanie, projektowanie, budowę i eksploatację odcinka A1, którego łączna długość wynosi około 152 kilometrów i obejmuje fragment autostrady od Gdańska do Torunia. Po wygaśnięciu koncesji, w 2039 roku, Koncesjonariusz nieodpłatnie ma przekazać obiekt stronie publicznej.

Koncesjonariusze płatnych odcinków autostrad na razie analizują sytuację. Na razie nie informują ani o stratach ani o ewentualnych, możliwych podwyżkach opłat z a przejazd zarządzanymi przez nich drogami.
- Obecnie nie mamy w planie zmiany stawek.Ostatnia informacja dotycząca wysokości opłat pochodzi z marca i dotyczy utrzymania co najmniej do końca czerwca preferencyjnych stawek dla płatności automatycznych. Dla pojazdów osobowych opłaty są niższe aż o 30 proc. (7 zł zamiast 10 zł) - przekazał nam Rafał Czechowski ze Stalexportu.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera