Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy najbardziej w Europie stresują się w pracy. Właśnie trwa kampania promująca zwolnienie tempa życia, słowem "slow life"

Agata Pustułka
Agata Pustułka
Obraz Gerd Altmann z Pixabay
Aż 27 proc. Polaków stresuje się w pracy. W rankingu „The Workforce View in Europe 2018” zajmujemy pierwsze miejsce i wygrywamy z Brytyjczykami oraz Francuzami. Ciągła presja towarzyszy nam nie tylko w życiu zawodowym. To problem, który zauważyły studentki Uniwersytetu SWPS. Z ich inicjatywy powstała prowadzona w mediach społecznościowych akcja "Slow not lazy".

Kampania promuje życie w zgodzie z filozofią "slow life". Na pomysł jej przeprowadzenia wpadły cztery studentki kierunku zarządzanie i przywództwo: Martyna Adaszak, Karolina Krawczyk, Dominika Markowicz i Katarzyna Smaroń. Ankieta przeprowadzona w najbliższym otoczeniu pomysłodawczyń pokazała, że ponad 50 proc. badanych odczuwało niezadowolenie albo wręcz poczucie winy, kiedy przekroczyło czas wyznaczony na relaks.

- Jesteśmy aktywne zawodowo i wiemy z czym wiąże się szybkie tempo życia. Śpieszymy się i w pracy, i w prywatnym czasie. Dlatego kiedy okazało się, że jednym z elementów programu studiów jest przygotowanie i przeprowadzenie kampanii społecznej, nie musiałyśmy zastanawiać się zbyt długo nad tematem - mówią pomysłodawczynie "Slow not lazy". - Chcemy promować świadome odpoczywanie i przekonać innych, że nawet w pracy możemy zwolnić, wykonywać swoje obowiązki z większą uważnością i poczuciem komfortu. To korzyść zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy - dodają studentki.

Symbolem kampanii jest leżak z wizerunkiem żółwia, zwierzęcia słynącego z nieśpiesznych ruchów, który niespodziewanie pojawiał się w różnych miejscach Warszawy. Stanowił on element happeningu zachęcającego mieszkańców stolicy do znalezienia chwili na odpoczynek.

Do wyciszenia przekonywały także same autorki kampanii, które w godzinach szczytu relaksowały się na leżaku. Wykonane w czasie takich sesji zdjęcia umieszczały na Instagramie z hashtagiem #slownotlazy i #polezakuj (od: poleżakuj). W mediach społecznościowych publikowały także wskazówki, jak świadomie odpoczywać.

Nie przeocz

Jak wynika z pierwszego i jedynego raportu badającego filozofię "slow life" w polskim wydaniu, aż 52 proc. respondentów przyznaje, że zdarza im się pracować także w czasie wolnym . To najczęściej osoby pomiędzy 25. i 44. rokiem życia. Aż 30 proc. z nich czuje wyrzuty sumienia, gdy odpoczywa.
Dotyczy to w większym stopniu kobiet i wyższej kadry menedżerskiej. Co ciekawe, dyskomfort wynikający z nie wykonywania obowiązków zawodowych w czasie wolnym odczuwa też aż 49 proc. osób w wieku 18-24 lata i tylko 18 proc. osób w wieku 55+. Czy kampanie promujące wolniejsze tempo życia sprawią, że Polacy będą mniej zestresowani?

- Budując program studiów, położyliśmy nacisk na praktyczny wymiar zarządzania. Chcemy, żeby przyszli menedżerowie stosowali takie właśnie metody kierowania zespołami czy zadaniami. Dlatego, na przykład, na moich zajęciach studenci identyfikują i badają dany problem społeczny, a następnie opracowują i wdrażają sposób na jego rozwiązanie. Kampania "Slow not lazy" z pewnością odpowiedziała na zjawisko, które obserwujemy na co dzień. Jej skuteczność wzmacnia użycie nowoczesnych narzędzi, np. Instagrama. Cieszę się, że studentki kontynuują ten projekt - komentuje dr Konrad Maj, psycholog Uniwersytetu SWPS, wykładowca na kierunku zarządzanie i przywództwo. - Niewykluczone, że takich użytecznych społecznie inicjatyw będzie więcej.

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera