Połączeń kolejowych Katowice - Kraków mniej. Znikną pociągi Szyndzielnia, Spodek i Giewont

Michał Wroński
Co przyniesie pasażerom dalsza restrukturyzacja PR?
Co przyniesie pasażerom dalsza restrukturyzacja PR? arc./Agnieszka Łuczakowska
Udostępnij:
To już ostatni tydzień, gdy pod szyldem Przewozów Regionalnych kursują pociągi interREGIO oraz Regioekspres. Od 1 września znikną z rozkładu jazdy. Wśród nich sa połączenia Katowice - Kraków oraz pociągi Spodek, Szyndzielnia i Giewont łączące m.in. Katowice z Wrocławiem i Zakopanem.

Wśród likwidowanych pociągów IR znajdą się m.in. "Spodek" (Katowice - Opole - Wrocław); "Szyndzielnia" (Bielsko- Biała - Rybnik - Opole - Wrocław) i "Giewont" (Częstochowa - Katowice - Żywiec - Zakopane). Taki sam los czeka również interREGIObusy, czyli uruchamiane przez spółkę autobusy. Kursują one m.in. na trasie z Katowic do Krakowa.

Jak tłumaczą przedstawiciele Przewozów Regionalnych decyzja ta spowodowana jest trwającym obecnie procesem restrukturyzacji, który ma doprowadzić do uzyskania przez firmę trwałej rentowności, a w efekcie umożliwić także zakupy nowego taboru. Wskazują ponadto, że zgodnie z regulacjami europejskimi, firma musi uwolnić część rynku, a sposobem na to jest m.in. rezygnacja z obsługi połączeń interREGIO.

- Zdecydowana większość pociągów IR kursujących na trasach krajowych ma charakter typowo komercyjny, czyli uruchamiana jest przez firmę samodzielnie, bez jakichkolwiek dotacji. Z przeprowadzonych analiz finansowych wynika, że wpływy ze sprzedaży biletów na te połączenia nie są w stanie pokryć kosztów związanych z ich uruchomieniem. Nie bez znaczenia pozostaje też aspekt techniczny, a przez to również jakościowy dla podróżnych - obecnie większość pojazdów przewoźnika nie jest przystosowana do obsługi połączeń dalekobieżnych - tłumaczą się PR.
Decyzja spółki oznacza, że od 1 września jej oferta na trasie Katowice - Kraków zostanie praktycznie ograniczona o połowę. Do tej pory codziennie pod szyldem tego przewoźnika kursowało tam bowiem sześć par pociągów oraz pięć par interREGIObusów. Teraz te drugie znikną, a co dostaniemy w zamian? Ano nic.

Przedstawiciele spółki nie pozostawiają bowiem złudzeń: w miejsce likwidowanych autobusów nie zostaną uruchomione dodatkowe pociągi. Nieoficjalnie zresztą można usłyszeć, że taki krok nie byłby uzasadniony ze względu na fatalny stan torów między Katowicami a Krakowem (ślimaczący się latami remont tej trasy ma trwać do roku 2018).

Z tego właśnie powodu pociągi na pokonanie tej trasy potrzebują dwóch godzin ze sporym hakiem. A że uruchamiane przez prywatnych przewoźników busy ten sam odcinek pokonują w 80 minut, więc wynik tej konfrontacji jest z góry przesądzony.


*Kontrowersyjna reklama Żytniej to wstyd dla całej branży. Polmos przeprasza
*Pies uratował dziecko od śmierci! Suczka Perełka bohaterką. Oto ona
*Tak policja w Katowicach ściga i strzela do pirata drogowego ZOBACZ ZDJĘCIA
*Przepis na leczo SPRAWDZONY I NAJSZYBSZY
*Strefa 30 Katowice ZA i PRZECIW MAPKA + SONDA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rośnie poczucie zagrożenia cyberprzestępczością

Wideo

Komentarze 37

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

H
Herbert
niy trza pluć na goroli ze wsi warszawa to niy piyknie gorolu
i
idzie
I wybiero kolor .
O
Obserwator
Pod rządami PO czeka nas gospodarcza ruina i kolonizacja! Trzeba to szybko zmienić!
Bo oni chcą się tylko szybko obłowić!
b
bobik
Przewozy Regionalne sp. z o.o.
ul. Wileńska 14a
03-414 Warszawa
P
POLAK
Zlikwidować to trzeba takich kretynów jak ty .
g
gorol
Nie polska ino Hanyslland
G
Gorol
Take połączenie kasować widać ze Hanysom posrało się w głowach za niedługo pociągi betą jeździć po Hanyslandach
k
kirs
nich wszystko zklwidją i tyle
S
Skowyt
Firma , która utrzymuje się z uruchamiania pociągów sama je .....likwiduje ! Paranoja.
S
Skowyt
Firma która utrzymuje się z uruczamiania pociągów sama je .... likwiduje ! Paranoja .
W
Walek
Nie dziwota , że młodzi wypytują dziadków i babki jak to przed wojną chodziło się wzdłuz torów do pracy na Sląsk piechotą . Czeka nas to samo po dwu dekadach transformacji ? I komu to miało służyć ?
J
JEBAC TEN ZACOFANY KRAJ
polska rozwija SIE W ZASTRASZAJACYM TEPIE NIEDLUGO WROCA FURMANKI !!!!!
S
Studentka
To jest jawna kpina i całkowite już zlekceważenie studentów.
Pociąg lini "Szyndzielnia" był jedynym pociągiem łączącym bezpośrednio Bielsko-Biała oraz Rybnik i Żory z Opolem oraz Wrocławiem. Ktokolwiek w roku akademickim nim jechał wie że jest on zwykle przepełniony studentami.
Decyzja ta jest oburzająca! Istnieją połączenia z których notorycznie korzysta mało pasażerów a PKP likwiduje akurat te które przewozi tłumy studentów którzy nie mają innej możliwości !
OBURZAJĄCE
T
Tomasz
Na pytanie 'Czy polscy politycy mogą się jeszcze bardziej skompromitować?" odpowiadam: Tak, mogą. I z pewnością to wkrótce zrobią.
B
BlogMarasa
W kontekście wielkiej budowy Krakowic likwidacja połączeń do Krakowa jest wymowna. Czy polscy politycy mogą się jeszcze bardziej skompromitować?
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie