Wśród likwidowanych pociągów IR znajdą się m.in. "Spodek" (Katowice - Opole - Wrocław); "Szyndzielnia" (Bielsko- Biała - Rybnik - Opole - Wrocław) i "Giewont" (Częstochowa - Katowice - Żywiec - Zakopane). Taki sam los czeka również interREGIObusy, czyli uruchamiane przez spółkę autobusy. Kursują one m.in. na trasie z Katowic do Krakowa.
Jak tłumaczą przedstawiciele Przewozów Regionalnych decyzja ta spowodowana jest trwającym obecnie procesem restrukturyzacji, który ma doprowadzić do uzyskania przez firmę trwałej rentowności, a w efekcie umożliwić także zakupy nowego taboru. Wskazują ponadto, że zgodnie z regulacjami europejskimi, firma musi uwolnić część rynku, a sposobem na to jest m.in. rezygnacja z obsługi połączeń interREGIO.
- Zdecydowana większość pociągów IR kursujących na trasach krajowych ma charakter typowo komercyjny, czyli uruchamiana jest przez firmę samodzielnie, bez jakichkolwiek dotacji. Z przeprowadzonych analiz finansowych wynika, że wpływy ze sprzedaży biletów na te połączenia nie są w stanie pokryć kosztów związanych z ich uruchomieniem. Nie bez znaczenia pozostaje też aspekt techniczny, a przez to również jakościowy dla podróżnych - obecnie większość pojazdów przewoźnika nie jest przystosowana do obsługi połączeń dalekobieżnych - tłumaczą się PR.
Decyzja spółki oznacza, że od 1 września jej oferta na trasie Katowice - Kraków zostanie praktycznie ograniczona o połowę. Do tej pory codziennie pod szyldem tego przewoźnika kursowało tam bowiem sześć par pociągów oraz pięć par interREGIObusów. Teraz te drugie znikną, a co dostaniemy w zamian? Ano nic.
Przedstawiciele spółki nie pozostawiają bowiem złudzeń: w miejsce likwidowanych autobusów nie zostaną uruchomione dodatkowe pociągi. Nieoficjalnie zresztą można usłyszeć, że taki krok nie byłby uzasadniony ze względu na fatalny stan torów między Katowicami a Krakowem (ślimaczący się latami remont tej trasy ma trwać do roku 2018).
Z tego właśnie powodu pociągi na pokonanie tej trasy potrzebują dwóch godzin ze sporym hakiem. A że uruchamiane przez prywatnych przewoźników busy ten sam odcinek pokonują w 80 minut, więc wynik tej konfrontacji jest z góry przesądzony.
*Kontrowersyjna reklama Żytniej to wstyd dla całej branży. Polmos przeprasza
*Pies uratował dziecko od śmierci! Suczka Perełka bohaterką. Oto ona
*Tak policja w Katowicach ściga i strzela do pirata drogowego ZOBACZ ZDJĘCIA
*Przepis na leczo SPRAWDZONY I NAJSZYBSZY
*Strefa 30 Katowice ZA i PRZECIW MAPKA + SONDA
Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?