Połączeń kolejowych Katowice - Kraków mniej. Znikną pociągi Szyndzielnia, Spodek i Giewont

Michał Wroński
Co przyniesie pasażerom dalsza restrukturyzacja PR?
Co przyniesie pasażerom dalsza restrukturyzacja PR? arc./Agnieszka Łuczakowska
To już ostatni tydzień, gdy pod szyldem Przewozów Regionalnych kursują pociągi interREGIO oraz Regioekspres. Od 1 września znikną z rozkładu jazdy. Wśród nich sa połączenia Katowice - Kraków oraz pociągi Spodek, Szyndzielnia i Giewont łączące m.in. Katowice z Wrocławiem i Zakopanem.

Wśród likwidowanych pociągów IR znajdą się m.in. "Spodek" (Katowice - Opole - Wrocław); "Szyndzielnia" (Bielsko- Biała - Rybnik - Opole - Wrocław) i "Giewont" (Częstochowa - Katowice - Żywiec - Zakopane). Taki sam los czeka również interREGIObusy, czyli uruchamiane przez spółkę autobusy. Kursują one m.in. na trasie z Katowic do Krakowa.

Jak tłumaczą przedstawiciele Przewozów Regionalnych decyzja ta spowodowana jest trwającym obecnie procesem restrukturyzacji, który ma doprowadzić do uzyskania przez firmę trwałej rentowności, a w efekcie umożliwić także zakupy nowego taboru. Wskazują ponadto, że zgodnie z regulacjami europejskimi, firma musi uwolnić część rynku, a sposobem na to jest m.in. rezygnacja z obsługi połączeń interREGIO.

- Zdecydowana większość pociągów IR kursujących na trasach krajowych ma charakter typowo komercyjny, czyli uruchamiana jest przez firmę samodzielnie, bez jakichkolwiek dotacji. Z przeprowadzonych analiz finansowych wynika, że wpływy ze sprzedaży biletów na te połączenia nie są w stanie pokryć kosztów związanych z ich uruchomieniem. Nie bez znaczenia pozostaje też aspekt techniczny, a przez to również jakościowy dla podróżnych - obecnie większość pojazdów przewoźnika nie jest przystosowana do obsługi połączeń dalekobieżnych - tłumaczą się PR.
Decyzja spółki oznacza, że od 1 września jej oferta na trasie Katowice - Kraków zostanie praktycznie ograniczona o połowę. Do tej pory codziennie pod szyldem tego przewoźnika kursowało tam bowiem sześć par pociągów oraz pięć par interREGIObusów. Teraz te drugie znikną, a co dostaniemy w zamian? Ano nic.

Przedstawiciele spółki nie pozostawiają bowiem złudzeń: w miejsce likwidowanych autobusów nie zostaną uruchomione dodatkowe pociągi. Nieoficjalnie zresztą można usłyszeć, że taki krok nie byłby uzasadniony ze względu na fatalny stan torów między Katowicami a Krakowem (ślimaczący się latami remont tej trasy ma trwać do roku 2018).

Z tego właśnie powodu pociągi na pokonanie tej trasy potrzebują dwóch godzin ze sporym hakiem. A że uruchamiane przez prywatnych przewoźników busy ten sam odcinek pokonują w 80 minut, więc wynik tej konfrontacji jest z góry przesądzony.


*Kontrowersyjna reklama Żytniej to wstyd dla całej branży. Polmos przeprasza
*Pies uratował dziecko od śmierci! Suczka Perełka bohaterką. Oto ona
*Tak policja w Katowicach ściga i strzela do pirata drogowego ZOBACZ ZDJĘCIA
*Przepis na leczo SPRAWDZONY I NAJSZYBSZY
*Strefa 30 Katowice ZA i PRZECIW MAPKA + SONDA

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 37

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Herbert
niy trza pluć na goroli ze wsi warszawa to niy piyknie gorolu
i
idzie
I wybiero kolor .
O
Obserwator
Pod rządami PO czeka nas gospodarcza ruina i kolonizacja! Trzeba to szybko zmienić!
Bo oni chcą się tylko szybko obłowić!
b
bobik
Przewozy Regionalne sp. z o.o.
ul. Wileńska 14a
03-414 Warszawa
P
POLAK
Zlikwidować to trzeba takich kretynów jak ty .
g
gorol
Nie polska ino Hanyslland
G
Gorol
Take połączenie kasować widać ze Hanysom posrało się w głowach za niedługo pociągi betą jeździć po Hanyslandach
k
kirs
nich wszystko zklwidją i tyle
S
Skowyt
Firma , która utrzymuje się z uruchamiania pociągów sama je .....likwiduje ! Paranoja.
S
Skowyt
Firma która utrzymuje się z uruczamiania pociągów sama je .... likwiduje ! Paranoja .
W
Walek
Nie dziwota , że młodzi wypytują dziadków i babki jak to przed wojną chodziło się wzdłuz torów do pracy na Sląsk piechotą . Czeka nas to samo po dwu dekadach transformacji ? I komu to miało służyć ?
J
JEBAC TEN ZACOFANY KRAJ
polska rozwija SIE W ZASTRASZAJACYM TEPIE NIEDLUGO WROCA FURMANKI !!!!!
S
Studentka
To jest jawna kpina i całkowite już zlekceważenie studentów.
Pociąg lini "Szyndzielnia" był jedynym pociągiem łączącym bezpośrednio Bielsko-Biała oraz Rybnik i Żory z Opolem oraz Wrocławiem. Ktokolwiek w roku akademickim nim jechał wie że jest on zwykle przepełniony studentami.
Decyzja ta jest oburzająca! Istnieją połączenia z których notorycznie korzysta mało pasażerów a PKP likwiduje akurat te które przewozi tłumy studentów którzy nie mają innej możliwości !
OBURZAJĄCE
T
Tomasz
Na pytanie 'Czy polscy politycy mogą się jeszcze bardziej skompromitować?" odpowiadam: Tak, mogą. I z pewnością to wkrótce zrobią.
B
BlogMarasa
W kontekście wielkiej budowy Krakowic likwidacja połączeń do Krakowa jest wymowna. Czy polscy politycy mogą się jeszcze bardziej skompromitować?
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie