reklama

Polska liderem cloud computing

Maja Piotrowska AIPZaktualizowano 
Szymon Starnawski
Polska posiada najmniejszy odsetek menedżerów obawiających się chmury obliczeniowej. Z badań Oracle wynika, że aż 68 proc. menedżerów dostrzegło po wdrożeniu chmury znaczące ograniczenie kosztów. W tym roku wartość rynku chmurowego w Polsce przekroczy próg 200 mln dolarów a w 2019 r. zbliży się już do poziomu 300 mln dolarów – wynika za to z szacunków IDC Polska.

31,1% dużych firm w Polsce korzystało w ubiegłym roku z chmury obliczeniowej. Wzrost wykorzystania chmury o ponad 25% w porównaniu do roku 2015, gdy z cloud computingu korzystało niespełna 25% przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 250 pracowników, to efekt rosnącej świadomości menedżerów i większej liczby wdrożeń. Jak wynika z danych Oracle, już 56% przedstawicieli działów IT dostrzega związek pomiędzy efektywnością a migracją do chmury, 46% uważa, że dzięki niej można skoncentrować się na realizacji projektów wnoszących wartość dodaną a 68% dostrzega po wdrożeniu chmury znaczące ograniczenie kosztów i przyśpieszenie wdrażania nowych aplikacji.

W Polsce systematycznie spada liczba firm sceptycznych do cloud computingu. Owszem, bariery wciąż istnieją: jak wynika z danych GUS przedsiębiorcy obawiają się przede wszystkim naruszeń bezpieczeństwa (39,3%), nie mają też pewności co do lokalizacji danych (38,6%) oraz zgodności z prawem (33,4%). 22,8% firm wskazuje na wysokie koszty chmury, a na brak wystarczającej wiedzy zwraca uwagę 17,9% przedstawicieli dużych przedsiębiorstw. Jednak mimo wszystko, tych obaw jest znacznie mniej niż w latach ubiegłych.
Potwierdzają to też dane IDC. Zdaniem tej firmy analitycznej obecnie 46% firm uważa, że obawa o bezpieczeństwo hamuje inwestycje w chmurę. Dla porównania, 4 lata temu obawy miało aż 80% przedsiębiorstw. Dzisiaj 28% badanych za barierę uznaje stabilność sieci, 27% uzależnienie od dostawcy. 21% zwraca uwagę na wyzwania związane z IT Governance a 16% na nieopłacalność inwestycji w rozwiązania chmurowe.

Warto zauważyć, że pod tym względem Polska wypada znacznie lepiej niż kraje w regionie. – Oprócz Polski badaliśmy też m.in. Węgry, Czechy, Rumunię. Tam odsetek firm, które obawiają się o bezpieczeństwo w kontekście chmury waha się na poziomie 55 – 65%. Polskie wyniki są znacznie bliższe zachodnim, dobrze rozwiniętym rynkom. Biznes wciąż się obawia chmury, ale w znacznie mniejszym stopniu niż wcześniej – zwraca uwagę Ewa Zborowska Senior Research Manager z IDC.

O zmianie postaw względem cloud computingu świadczą także decyzje inwestycyjne. Eksperci szacują, że do 2021 roku rynek chmury będzie wart już 412 mln dolarów. Oznacza to niemal dwukrotny wzrost w porównaniu z wynikiem bieżącego roku - Firmy bardzo trzeźwo podchodzą do inwestycji. Dzisiaj zastanawiają się jak korzystać z chmury, za dwa lata chcą już na chmurze zarabiać pieniądze. Cloud computing będzie operacyjną codziennością dla większości firm – zwraca uwagę Ewa Zborowska z IDC.

100 milionów euro z Funduszy Norweskich na rozwój przedsiębiorczości

Wideo

Materiał oryginalny: Polska liderem cloud computing - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3