Polskie start-upy, które mają szansę podbić świat. Ci ludzie wymyślili niezwykłe rzeczy. 6 NAJBARDZIEJ NIEZWYKŁYCH WYNALAZKÓW

Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska
Finał konkursu Start-up Challenge 2018:Gala rozdania nagród w konkursie Start-Up Challenge w katowickim Spodku, w ramach 3. edycji European Start-up Days.
Finał konkursu Start-up Challenge 2018:Gala rozdania nagród w konkursie Start-Up Challenge w katowickim Spodku, w ramach 3. edycji European Start-up Days. Materiały prasowe
Interaktywne lustra i wirtualne przymierzalnie, nowe zastosowanie nanotechnologii w powłokach malarskich, przenośne laboratorium medyczne w chipie, laserowy monitoring konstrukcji dachu, monitoring półek sklepowych w czasie rzeczywistym, przetwarzanie odpadów z tworzyw sztucznych na rafinowany olej napędowy i frakcje benzyny – oto sześć najbardziej innowacyjnych pomysłów na biznes wyłonionych w konkursie Start-up Challenge. Laureatów uhonorowano podczas gali wieńczącej pierwszy dzień European Start-up Days, 15 maja 2018, wydarzenia, które od trzech lat towarzyszy Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu w Katowicach, łącząc ze sobą młode i dojrzałe biznesy.

Finał konkursu Start-up Challenge zwieńczył pierwszy dzień European Start-up Days, 15 maja 2018, wydarzenia, które od trzech lat towarzyszy Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu w Katowicach, łącząc ze sobą młode i dojrzałe biznesy.

– To zaszczyt powitać „najlepszych z najlepszych” w katowickim Spodku, miejscu legendarnym, które od trzech lat kojarzy się z tymi, którzy potrafią przekuć swoje pomysły w niebywały sukces – mówił Waldemar Bojarun, wiceprezydent miasta Katowice, otwierając galę wręczenia nagród dla najlepszych start-upów.

Wyzwanie udziału w konkursie Start-up Challenge podjęło blisko 200 start-upów. Innowacyjne koncepty zgłaszano w sześciu kategoriach tematycznych:

  • NEW INDUSTRY (Przemysł 4.0, robotyka, automatyzacja, systemy produkcji, nowe materiały, przemysł kosmiczny);
  • ENVIRONMENT (Ochrona środowiska: technologie dla klimatu, ekologiczne uprawy, smart energy, wykorzystanie surowców, przetwórstwo odpadów);
  • TRADITION & MODERNITY (Przemysł tradycyjny, energetyka, telekomunikacja, transport, budownictwo);
  • HEALTH & BIOTECHNOLOGY (Medycyna, zdrowie, technologie medyczne, farmacja, biotechnologia);
  • BUSINESS PROCESSES (Zarządzanie, analityka, ICT, cyberbezpieczeństwo, logistyka, HR);
  • CLIENT & LIFESTYLE (Handel, customer experience, e-commerce, fintech, edutech, gaming, sport, przemysł czasu wolnego).

– European Start-up Days zorganizowaliśmy po to, by łączyć duży, potrzebujący powiewu świeżości, biznes korporacyjny ze start-upami. Mam nadzieję, że to się realnie dzieje, a porozumień, które zaowocują realnymi projektami, będzie dużo. Jestem przekonany, że to wydarzenie i ten konkurs pomogą wam rozwijać wasze biznesy – powiedział Wojciech Kuśpik, prezes PTWP.

– Stojąc na scenie, przypominałem sobie, jak 13 lat temu zakładaliśmy pierwszy AIP. To były prehistoryczne czasy, w których nikt nie mówił o start-upach, a po prostu o przedsiębiorczości. Dzisiaj możemy powiedzieć, że mamy ogromy sukces. Jest w Polsce ogromna skala start-upów, a samo słowo start-up słyszymy odmieniane przez wszystkie przypadki. To nas bardzo cieszy, bo ludzie wierzą, że z małej inicjatywy może powstać coś wielkiego, a nawet globalnego – mówił Dariusz Żuk, prezes Business Link.

Spośród 100 najciekawszych zgłoszeń, których autorzy zaprezentowali się w Scale-up Alley – dedykowanej biznesowym wizjonerom przestrzeni katowickiego Spodka – jury wyróżniło 6 najciekawszych start-upów w Polsce. Ich twórcy zaprezentowali swoje pomysły przed audytorium Europejskiego Kongresu Gospodarczego – największej biznesowej imprezy w Europie Centralnej.

– O roli start-upów w rozwoju gospodarczym nikogo tutaj nie muszę przekonywać. Są dla „skostniałych” organizacji jak zastrzyk tlenu. Działania, jakie podejmujemy, jako duża, międzynarodowa organizacja, nastawione są na symbiozę. Ze swojej strony jesteśmy w stanie zaproponować startującym firmom skalę i możliwość skalowalności biznesu – podkreśliła Joanna Erdman, wiceprezes ING Banku Śląskiego.

Najlepsze start-upy wyłonione w konkursie Start-up Challenge:

W kategorii New Industry (przemysł 4.0, robotyka, automatyzacja, systemy produkcji, nowe materiały, przemysł kosmiczny) wyróżnienie otrzymał start-up NanoPure Technologies, który opracował i opatentował technologię syntezy polimerów przewodzących. Na tej podstawie rozwija rodzinę pigmentów antykorozyjnych POLYCOR z produktami optymalnie dostosowanymi do różnych typów powłok malarskich, które charakteryzują się wówczas co najmniej dwukrotnie wyższą odpornością antykorozyjną.

W kategorii Tradition & Modernity (Przemysł tradycyjny, energetyka, telekomunikacja, transport, budownictwo) jury doceniło start-up Sense Monitoring, którego flagowym produktem jest system S-One – to w wielkim skrócie laserowy monitoring konstrukcji dachu. Jedyny dostępny na rynku system, który nie ingeruje w konstrukcję ani nie ogranicza funkcjonowania monitorowanej przestrzeni.

W kategorii Health & Biotechnology (Medycyna, zdrowie, technologie medyczne, farmacja, biotechnologia) zwyciężył start-up Genomtec, który stworzył przenośne laboratorium znajdujące się na chipie. W zaledwie 20 minut jest w stanie w 100 proc. wykryć obecność DNA lub RNA w dowolnym materiale genetycznym. Identyfikuje wirusy, bakterie, mutacje genetyczne, grzyby. Urządzenie mieści się w kieszeni.

W kategorii Environment (Ochrona środowiska: technologie dla klimatu, ekologiczne uprawy, smart energy, wykorzystanie surowców, przetwórstwo odpadów) pierwsze miejsce zajął start-up Handerek Technologies, który umożliwia komercyjne przetwarzanie pod ciśnieniem atmosferycznym odpadów z tworzyw sztucznych na całkowicie rafinowany olej napędowy i frakcje benzyny. Oferowane przez firmę rozwiązanie może pożytkować nieumyte, mieszane odpady.

W kategorii Client & Lifestyle zwyciężył start-up Abyss Glass z Katowic, który produkuje interaktywne lustra oraz tworzy wirtualne przymierzalnie z czytnikiem tagów RFID. Dzięki temu lustro „wie”, jakie ubrania klient wziął ze sobą do przymierzalni i na tej podstawie może wyświetlić targetowane informacje. W najbliższym czasie firma planuje rozwinąć sieć sprzedażową w Europie oraz pozyskać nowych klientów.

W kategorii Business Process jury nagrodziło start-up ShelfWise. To oprogramowanie do monitoringu półek sklepowych w czasie rzeczywistym. Umożliwia weryfikację i ocenę planogramów, czyli sposobu prezentacji produktów w sklepie. Dzięki użyciu najnowocześniejszych metod sztucznej inteligencji, w tym deep learningu, zaledwie w kilka sekund aplikacja pozwala ocenić obecność i ekspozycję produktu oraz zgodność z planogramami już na etapie wizyty przedstawiciela handlowego. 

European Start-up Days to wydarzenie specjalne, towarzyszące jubileuszowej, 10. edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego, w tym roku odbywające się równocześnie w przestrzeniach Międzynarodowego Centrum Kongresowego i Spodka. Realizowane w unikalnej formule, stwarza stawiającym pierwsze kroki w biznesie szansę pozyskania kapitału, wsparcia organizacyjnego i eksperckiego, zogniskowania na sobie uwagi mediów, budowy networkingowych kontaktów oraz długotrwałych relacji z przedstawicielami dużych firm z kapitałem na rozwój.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak przekuć naukę w sukces biznesowy? Pomogą w tym spin-offy

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Przykład z Lidla koło UŚl w Katowicach:
młody startupowiec w garniturze z identyfikatorem EEC płaci gotówką w kasie za wybrane przez siebie produkty. Wyjmuje z portfela stówę i zamiast podać młodej, uroczej kasjerce, rzuca z wyższością.
Aż chciałem powiedzieć kasjerce żeby zwróciła mu pieniądze i anulowała transakcję, wypraszając ze sklepu. Tak powinna była zrobić
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie