Ponad pięćdziesiąt szkół średnich z województwa śląskiego walczy o najwyższe noty w ogólnopolskim Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii

Monika Jaracz-Świerczyńska
Monika Jaracz-Świerczyńska
Materiał prasowy
Ponad pięćdziesiąt szkół średnich z województwa śląskiego walczy o najwyższe noty w ogólnopolskim Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii. Celem takiego przedsięwzięcia jest rozwój praktycznych kompetencji uczniów poprzez realizację projektu społecznego. Organizatorem inicjatywy jest Fundacja Zwolnieni z Teorii, która co roku opracowuje ranking w celu wyróżnienia placówek, zauważających wartość praktycznych umiejętności, jakie obok wiedzy teoretycznej mają ogromne znaczenie w kształceniu i często stają się decydującym argumentem na rynku pracy.

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii to dodatkowa szansa dla uczniów szkół średnich, które stawiają na rozwój praktycznych umiejętności wśród młodzieży, niezależnie od wyników matur. Jako jedyny w Polsce klasyfikuje te placówki po ich zaangażowaniu w przedsięwzięcia, kształtujące kompetencje przyszłości 4K – krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja, jakie eksperci oraz pracodawcy wskazują jako niezbędne na rynku pracy. Wyróżnione w rankingu szkoły średnie aktywnie wspierają swoich podopiecznych w realizacji własnych projektów społecznych. Tym razem, Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii zostanie ogłoszony już 19 maja, a z województwa śląskiego o najwyższe noty walczy aż 58 placówek.

Aby szkoła mogła znaleźć się w rankingu, uczniowie muszą wziąć udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii

Organizatorem inicjatywy jest Fundacja Zwolnieni z Teorii, która co roku opracowuje ranking w celu wyróżnienia szkół, zauważających wartość praktycznych umiejętności, jakie obok wiedzy teoretycznej mają ogromne znaczenie w kształceniu i często stają się decydującym argumentem na rynku pracy. Uczniowie najpierw biorą udział w ogólnopolskiej olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, dotyczącej projektów społecznych, a dopiero na podstawie uzyskanych not, reprezentowane przez nich szkoły średnie mają szansę powalczyć o jak najwyższe miejsce w rankingu. Sama olimpiada organizowana jest od 2014 roku i polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania. Celem takiego przedsięwzięcia jest rozwój praktycznych kompetencji uczniów poprzez realizację projektu społecznego.

Nie przeocz

Jak zauważa Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii, ogromny wkład w pracę oraz zaangażowanie uczniów w projekty mają nauczyciele szkół i dyrekcja, którzy wspierają swoich podopiecznych, a także służą im swoją wiedzą czy doświadczeniem. Podkreśla też, że nauczycieli z placówek, które interesują się olimpiadą projektów społecznych przybywa każdego roku. – Nauczyciele, zwłaszcza ci, którzy z nami współpracują od lat, szukają sposobów zaangażowania młodzieży, aby wyposażyć ich w doświadczenia i umiejętności kluczowe dla ich przyszłości. Olimpiada Zwolnieni z Teorii to dla nich odskocznia od oceniania uczniów, pozwalająca wejść w prawdziwą relację, w której uczniowie czują, że dostają od nauczyciela dokładnie takie wsparcie, jakiego potrzebują, a nie to ustalone przez system identyczne dla wszystkich. Nauczyciele Zwolnieni z Teorii to grupa nauczycieli innowatorów, którzy zdają sobie sprawę tego, że klasówki nie zbudują w uczniach poczucia sprawczości, tak potrzebnego w dorosłym życiu, dlatego biorą sprawy w swoje ręce. W tak pełnym presji momencie jak matura warto wziąć głęboki oddech i zobaczyć szerszą perspektywę tego, co daje młodzieży lepszy start w przyszłość – tłumaczy Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

O najwyższe noty w rankingu walczy 58 placówek z województwa śląskiego

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii obejmuje dokładnie 371 szkół z całej Polski, a wśród nich jest 58 placówek z województwa śląskiego, jak na przykład: III Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „Meritum” w Siemianowicach Śląskich, IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Maczka w Katowicach czy VIII Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Medycznych i Ogólnokształcących im. Hanny Chrzanowskiej w Bielsku-Białej. Jak podaje fundacja, ranking wyróżnia tylko te placówki, w których uczniowie zrealizowali przynajmniej jeden projekt społeczny. Pojawiają się w nim również szkoły, reprezentowane przez nawet kilkadziesiąt inicjatyw.

Tegoroczna edycja olimpiady obejmuje aż 188 ukończonych projektów społecznych, jakie przeprowadziło 847 finalistów w regionie. Młodzież z 25 śląskich miast, między innymi z Siemianowic Śląskich, Katowic, Bielska-Białej, Myszkowa, Pszczyny, Raciborza, Jastrzębia-Zdroju, Zawiercia, Bytomia, Jaworzna, Żor, Gliwic, Lublińca i Częstochowy, realizowała takie inicjatywy, jak: ekologiczny „Terrain Story”, „GodkiStarejCiotki” – który ma na celu ożywienie tradycji, gwary oraz kultury Śląska – czy „Z całą pewnością”. Ten ostatni z wymienionych porusza problem braku pewności siebie wśród młodzieży.

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie