Ponad pięćdziesiąt szkół średnich z województwa śląskiego walczy o najwyższe noty w ogólnopolskim Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii

Monika Jaracz
Monika Jaracz
Materiał prasowy
Udostępnij:
Ponad pięćdziesiąt szkół średnich z województwa śląskiego walczy o najwyższe noty w ogólnopolskim Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii. Celem takiego przedsięwzięcia jest rozwój praktycznych kompetencji uczniów poprzez realizację projektu społecznego. Organizatorem inicjatywy jest Fundacja Zwolnieni z Teorii, która co roku opracowuje ranking w celu wyróżnienia placówek, zauważających wartość praktycznych umiejętności, jakie obok wiedzy teoretycznej mają ogromne znaczenie w kształceniu i często stają się decydującym argumentem na rynku pracy.

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii to dodatkowa szansa dla uczniów szkół średnich, które stawiają na rozwój praktycznych umiejętności wśród młodzieży, niezależnie od wyników matur. Jako jedyny w Polsce klasyfikuje te placówki po ich zaangażowaniu w przedsięwzięcia, kształtujące kompetencje przyszłości 4K – krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja, jakie eksperci oraz pracodawcy wskazują jako niezbędne na rynku pracy. Wyróżnione w rankingu szkoły średnie aktywnie wspierają swoich podopiecznych w realizacji własnych projektów społecznych. Tym razem, Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii zostanie ogłoszony już 19 maja, a z województwa śląskiego o najwyższe noty walczy aż 58 placówek.

Aby szkoła mogła znaleźć się w rankingu, uczniowie muszą wziąć udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii

Organizatorem inicjatywy jest Fundacja Zwolnieni z Teorii, która co roku opracowuje ranking w celu wyróżnienia szkół, zauważających wartość praktycznych umiejętności, jakie obok wiedzy teoretycznej mają ogromne znaczenie w kształceniu i często stają się decydującym argumentem na rynku pracy. Uczniowie najpierw biorą udział w ogólnopolskiej olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, dotyczącej projektów społecznych, a dopiero na podstawie uzyskanych not, reprezentowane przez nich szkoły średnie mają szansę powalczyć o jak najwyższe miejsce w rankingu. Sama olimpiada organizowana jest od 2014 roku i polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania. Celem takiego przedsięwzięcia jest rozwój praktycznych kompetencji uczniów poprzez realizację projektu społecznego.

Nie przeocz

Jak zauważa Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii, ogromny wkład w pracę oraz zaangażowanie uczniów w projekty mają nauczyciele szkół i dyrekcja, którzy wspierają swoich podopiecznych, a także służą im swoją wiedzą czy doświadczeniem. Podkreśla też, że nauczycieli z placówek, które interesują się olimpiadą projektów społecznych przybywa każdego roku. – Nauczyciele, zwłaszcza ci, którzy z nami współpracują od lat, szukają sposobów zaangażowania młodzieży, aby wyposażyć ich w doświadczenia i umiejętności kluczowe dla ich przyszłości. Olimpiada Zwolnieni z Teorii to dla nich odskocznia od oceniania uczniów, pozwalająca wejść w prawdziwą relację, w której uczniowie czują, że dostają od nauczyciela dokładnie takie wsparcie, jakiego potrzebują, a nie to ustalone przez system identyczne dla wszystkich. Nauczyciele Zwolnieni z Teorii to grupa nauczycieli innowatorów, którzy zdają sobie sprawę tego, że klasówki nie zbudują w uczniach poczucia sprawczości, tak potrzebnego w dorosłym życiu, dlatego biorą sprawy w swoje ręce. W tak pełnym presji momencie jak matura warto wziąć głęboki oddech i zobaczyć szerszą perspektywę tego, co daje młodzieży lepszy start w przyszłość – tłumaczy Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

O najwyższe noty w rankingu walczy 58 placówek z województwa śląskiego

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii obejmuje dokładnie 371 szkół z całej Polski, a wśród nich jest 58 placówek z województwa śląskiego, jak na przykład: III Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „Meritum” w Siemianowicach Śląskich, IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Maczka w Katowicach czy VIII Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Medycznych i Ogólnokształcących im. Hanny Chrzanowskiej w Bielsku-Białej. Jak podaje fundacja, ranking wyróżnia tylko te placówki, w których uczniowie zrealizowali przynajmniej jeden projekt społeczny. Pojawiają się w nim również szkoły, reprezentowane przez nawet kilkadziesiąt inicjatyw.

Tegoroczna edycja olimpiady obejmuje aż 188 ukończonych projektów społecznych, jakie przeprowadziło 847 finalistów w regionie. Młodzież z 25 śląskich miast, między innymi z Siemianowic Śląskich, Katowic, Bielska-Białej, Myszkowa, Pszczyny, Raciborza, Jastrzębia-Zdroju, Zawiercia, Bytomia, Jaworzna, Żor, Gliwic, Lublińca i Częstochowy, realizowała takie inicjatywy, jak: ekologiczny „Terrain Story”, „GodkiStarejCiotki” – który ma na celu ożywienie tradycji, gwary oraz kultury Śląska – czy „Z całą pewnością”. Ten ostatni z wymienionych porusza problem braku pewności siebie wśród młodzieży.

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Prezydent Duda w ukraińskim parlamencie

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie