Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poradzisz? Gŏdej! - rusza kampania promująca śląską mowę [ZDJĘCIA]

Justyna Przybytek
Poradzisz? Gŏdej! - rusza kampania promująca śląską mowę
Poradzisz? Gŏdej! - rusza kampania promująca śląską mowę Pro Loquela Silesiana
Pro Loquela Silesiana rusza z kampanią „Poradzisz? Gŏdej!”, której celem jest przeciwdziałanie dyskryminacji osób mówiących po śląsku. Jak zapowiadają przedstawiciele stowarzyszenia na plakatach, billbordach i citylightach, które w przestrzeni śląskich miast pojawią się już na poczatku października oraz w spotach reklamowych, zobaczymy pasjonatów, ludzi młodych i wykształconych, którzy mają „przeczyć krzywdzącym stereotypom związanym z użyciem języka śląskiego w przestrzeni publicznej”.

- Projekt „Przeciwdziałanie miękkiej dyskryminacji osób mówiących po śląsku” składa się z części naukowej i promocyjnej. Obecnie jesteśmy po pierwszym etapie badań socjologicznych, w których 500 respondentów odpowiadało na pytania dotyczące znajomości śląskiej mowy i osobistego stosunku do osób, które używają jej w przestrzeni publicznej – mówi Rafał Adamus, prezes Stowarzyszenia Pro Loquela Silesiana.

– Przed nami druga część badań, które pozwolą na zdiagnozowanie efektywności promocyjnej części projektu i oczekiwanych zmian w postrzeganiu śląskiej mowy – dodaje.

Części promocyjnej projektu towarzyszy hasło „Poradzisz? Gŏdej!”. - Jego przesłaniem jest myśl, że jeśli tylko potrafisz, mów po śląsku! - wyjaśniają organizatorzy kampanii.

- Naszym celem jest uświadomienie, że język śląski jest na Śląsku czymś zupełnie naturalnym. Choć brzmi to jak truizm, warto zwrócić uwagę na fakt, iż często obawy i stereotypy, stają się silną blokadą przez użytkowaniem śląskiej mowy w oficjalnych sytuacjach, czy po prostu – w przestrzeni publicznej. Towarzyszące kampanii spoty, osadzają użycie języka śląskiego w trochę zaskakujących sytuacjach, by przywołać chociażby samochodowy rajd – tłumaczy Adamus.

Jak informuje Pro Loquela Silesiana w ramach kampanii promocyjnej przygotowanych zostało 5 spotów reklamowych
i 5 sesji zdjęciowych, których efekty będą silnie dostrzegalne w przestrzeni publicznej Górnego Śląska. Już z początkiem października w śląskich miastach pojawią się billboardy (63), citylighty (55) i plakaty (5000) – oparte na wizerunku ludzi młodych, wykształconych, wyrazistych, którzy nie obawiają się używać języka śląskiego nawet w oficjalnych sytuacjach. W kampanii wzięli udział między innymi dr hab. prof. UŚ Zbigniew Kadłubek, znana
z programu „Must be the Music” Ilona „Potania” Chylińska, czy pasjonatka rajdów samochodowych Katarzyna Gaik.

Projekt „Przeciwdziałanie miękkiej dyskryminacji osób mówiących po śląsku” jest współfinansowany z funduszy EOG w ramach programu Obywatele dla demokracji. Wszystkie informacje na temat inicjatywy dostępne są na stronie www.godej.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo