Posąg Bronisława Piłsudskiego odsłonięty w Żorach. Czym wsławił się brat Józefa? ZDJĘCIA

Szymon Kamczyk
Szymon Kamczyk
Szymon Kamczyk / Dziennik Zachodni
Udostępnij:
Żory, jako pierwsze miasto w Polsce mogą poszczycić się posągiem Bronisława Piłsudskiego - starszego brata Józefa, który od karabinu wolał działalność naukową. Podczas uroczystego odsłonięcia pomnika obecni byli m.in. prawnuczka Józefa Piłsudskiego - Danuta Onyszkiewicz oraz pełniący obowiązki ambasadora Japonii w RP Satoru Takahashi.

Starszy Piłsudski był samozwańczym etnografem, który przysłużył się do badania kultury Japonii, a później także kultury górali z Podhala. - Bronisław to działacz niepodległościowy, skazany na wieloletnią katorgę na Sachalinie. Wyjechał tam i zaczął prowadzić badania wśród ludności tubylczej, m.in. wśród Ajnów. Z tego zasłynął i wszedł do historii nauki światowej. Mimo, że minęło 100 lat od jego śmierci, jego dzieła są nadal publikowane przez renomowane wydawnictwa. To świadczy o jego dokonaniach – mówi dr Lucjan Buchalik, dyrektor Muzeum Miejskiego w Żorach.

Właśnie w żorskim muzeum można oglądać stałą wystawę "Polskie poznawanie świata", dotyczącą badaczy i podróżników. Z wystawą tą związane są również posągi, które stanęły do tej pory przed muzeum. Są to wizerunki Wacława Sieroszewskiego i Stefanie Zweig, a teraz również Bronisława Piłsudskiego.

W muzeum w Żorach można obecnie oglądać wystawę "Świat Ajnów. Od Bronisława Piłsudskiego do Shigeru Kayano". - Trudno przecenić wartość dorobku naukowego Bronisława Piłsudskiego, starszego brata Józefa, zesłanego na Sachalin po wykryciu spisku na życie cara i zdekonspirowaniu niedoszłych zamachowców. Był wybitnym badaczem kultur ludów Dalekiego Wschodu. To w jego dziele życia, jakim były badania wśród Ajnów, upatruje się źródła renesansu ich kultury. Bronisław, który w jakimś sensie utracił własną ojczyznę, po latach pomógł odzyskać ojczyznę Ajnom. Nam, muzealnikom w Żorach, bliskie sercu jest także to, co Bronisław Piłsudski myślał o roli muzeów i tym, w jaki sposób powinny one opisywać rzeczywistość. Nie bez przyczyny bywa on nazywany ojcem muzealnictwa - informuje Joanna Cyganek z Muzeum Miejskiego w Żorach.

Pozyskiwane obiekty dobierano tak, by ich kolekcja mogła stanowić ilustrację procesu zmian zachodzących w kulturze Ajnów w przeciągu ostatnich 150 lat. To muzealny zapis zaniku jednej z najciekawszych autochtonicznych kultur tej części świata.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie