Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powstaje obwodnica centrum Dąbrowy Górniczej. Wiemy, kiedy zostanie otwarta. Finał ogromnej inwestycji coraz bliżej

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa budowa centrum przesiadkowego oraz obwodnicy śródmieścia Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej trwa budowa centrum przesiadkowego oraz obwodnicy śródmieścia Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Budowa centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej zmierza do finału, co z pewnością cieszy kierowców, pasażerów kolei, a przede wszystkim mieszkańców. Prace trwają dziś przy budowie miejsc parkingowych wokół budynku remontowanego dworca. Wiemy też, kiedy po raz pierwszy będzie można wjechać na tak zwaną obwodnicę śródmieścia, która prowadzi od urzędu pracy za Hutą Bankową i Centrum Handlowym Pogoria właśnie w okolice dworca, ulicy Kolejowej, Limanowskiego i Kościuszki.

Prace przy budowie nowego układu komunikacyjnego w ramach budowy centrum przesiadkowego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej rozpoczęły się w 2020 roku. Mają się zakończyć w pierwszym kwartale przyszłego roku, tak więc to już ostatnie tygodnie, kiedy w rejonie ulic Kościuszki, Konopnickiej, Limanowskiego oraz Cieplaka nieodłącznym elementem jest widok koparek, spychaczy, ciężkich samochodów, walców oraz wszelkiego innego ciężkiego sprzętu.

Najtrudniejsza sytuacja dla kierowców związana była z koniecznością korzystania z odległego objazdu, prowadzącego na drugą stronę miasta, podzielonego torowiskiem kolejowym. Na szczęście te utrudnienia skończyły się w październiku, kiedy to otwarty został przejazd pod wiaduktem kolejowym w centrum, dzięki czemu dziś bez większych problemów można już dojechać do Korzeńca, terenów rekreacyjnych nad Pogorią III, Parku Zielona oraz dalej, w kierunku Łęknic, a w drugą stronę do Będzina.

Czas na zapowiadaną obwodnicę śródmieścia

Władze samorządowe Dąbrowy Górniczej zaplanowały i realizują wszystkie te zmiany, bo zgodnie z przyjętą koncepcją w śródmieściu powinno być mniej samochodów, a piesi powinni czuć się bezpieczniej, poruszając się między Parkiem Hallera, Pałacem Kultury Zagłębia oraz mającym powstać w najbliższych latach za tym budynkiem nowym śródmieściem na terenie Fabryki Pełnej Życia, gdzie kiedyś przez dziesięciolecia funkcjonowała Dąbrowska Fabryka Obrabiarek DEFUM.

Kluczowym elementem tej układanki jest budowana całkowicie od podstaw tak zwana obwodnica śródmieścia. To droga prowadząca od nowego ronda w rejonie Powiatowego Urzędu Pracy przy ul. Sobieskiego za Hutą Bankową oraz Centrum Handlowym Pogoria w rejon dworca PKP, ulicy Kolejowej, Kościuszki, Cieplaka oraz Limanowskiego. Na razie będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą ze stron, choć nie jest wykluczone, że w przyszłości to się zmieni i będziemy jeździć tędy dwoma pasami w każdym kierunku. Póki co wszyscy czekają na otwarcie tej obwodnicy, co ma pozwolić ominąć zakorkowane często ścisłe centrum Dąbrowy Górniczej. Kiedy zatem droga zostanie otwarta?

- Układane są ostatnie masy asfaltu i warstwy ścieralne. Trwają ostatnie prace wykończeniowe. Potem przyjdzie czas na przekazanie dokumentacji oraz konieczność przeprowadzenia odbiorów technicznych. Szacunkowo, jeśli wszystko będzie przebiegało bez niespodzianek, nową obwodnicą będzie można pojechać na przełomie grudnia i stycznia lub na początku przyszłego roku – mówi Bartosz Matylewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Wokół dworca zmieniło się dosłownie wszystko

Inwestycję drogowo-komunikacyjną wraz z budową nowego centrum przesiadkowego przed dworcem kolejowym (dojeżdżać będą tu od strony ul. Poniatowskiego autobusy) realizuje konsorcjum firm Nowak-Mosty oraz Complex z Dąbrowy Górniczej. Po dwóch stronach dworca powstanie tu 375 miejsc parkingowych, a wcześniej pojawiły się trzy nowe ronda oraz wspomniany wiadukt kolejowy. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa, a do tego przejazd drogowy przez torowisko kolejowe w ciągu ulicy Konopnickiej zastąpiony został bezpiecznym przejściem pod torami dla pieszych i rowerzystów.

Całe przedsięwzięcie ma wartość 229 mln zł, z czego 82,5 mln zł to zewnętrzne dofinansowanie - 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Obecnie trwa także w śródmieściu Dąbrowy Górniczej remont dworca kolejowego, którym zajmuje się w ramach osobnego zadania na zlecenie PKP SA firma Berger-Bau. Całość prac ma się zakończyć w pierwszej połowie 2023 roku. Gotowe są natomiast już nowe perony oraz windy i przejścia podziemne, wykonane wraz z trwającą obecnie budową nowego układu komunikacyjnego.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera