Powstanie nowa linia kolejowa Katowice-Ostrawa. Pociągi wrócą do Jastrzębia-Zdroju. Podpisano umowę

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
Umowę na budowę linii kolejowej na trasie Katowice-Ostrawa podpisano w Jastrzębiu-Zdroju.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Chrobok
Kolej powraca do Jastrzębia-Zdroju. Władze spółki Centralny Port Komunikacyjny podpisały w Jastrzębiu umowę z przedsiębiorstwem Egis Poland na budowę Kolei Dużych Prędkości na trasie Katowice-Ostrawa, na której ma się znaleźć także Jastrzębie. - To historyczny moment - podkreślają samorządowe władze miasta, które od dziesięciu lat starały się o taką możliwość.

Powstanie nowa linia kolejowa Katowice-Ostrawa. Pociągi wrócą do Jastrzębia-Zdroju. Podpisano umowę. "To historyczny moment"

Coraz krótsza droga dzieli Jastrzębie-Zdrój od powrotu do miasta kolei. Po dwudziestu latach odkąd z jastrzębskiego dworca odjechał ostatni pociąg i po dziesięciu latach starań ze strony władz miasta, jeszcze niedawno żarzące się w tunelu światełko na powrót kolei do Jastrzębia, rozbłyska mocniej niż kiedykolwiek dotychczas.

We wtorek, 20 lipca w Jastrzębiu-Zdroju podpisana została umowa pomiędzy spółką Centralny Port Komunikacyjny odpowiadająca nie tylko za budowę największego lotniska w kraju, ale i szybkich połączeń kolejowych a firmą Egis Poland, która ma być odpowiedzialna najpierw za studium wykonawczego, a następnie za roboty budowlane.

Podpisany projekt dotyczy budowy polskiego odcinka linii kolejowej pomiędzy Katowicami a Ostrawą, na trasie którego ma znaleźć się Jastrzębie-Zdrój. Roman Foksowicz, I zastępca prezydent miasta Jastrzębia podkreśla, że to historyczny moment.

- To realna szansa na powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju, pokazująca, że marzenia się spełniają - mówi Roman Foksowicz. - Działania, które podejmowaliśmy od wielu lat przyniosły skutek - dodaje I zastępca prezydent Jastrzębia, który jako przykład starań o powrót kolei podając wpisanie jej w strategiczne cele miasta już w 2012 roku.

Tadeusz Sławik, miejski radny zaznacza, że w przeszłości, kiedy Jastrzębie było jeszcze miastem zdrojowym, kolej pomogła mu się rozwinąć. Rajca wierzy, że i tym razem będzie tak samo. - Na początku XX wieku, kolej dała podstawy sukcesu kurortu oprócz wód solankowych. Mam nadzieję za parę lat zostanie wbita pierwsza łopata i w stolicy będziemy w ciągu dwóch godzin - żywi nadzieje radny Sławik.

Sygnatariusze złożyli podpisy pod umowami nieopodal jastrzębskiego dworca autobusowego, ale jak przyznaje Roman Foksowicz, to miejsce szczególne, w pobliżu którego prawdopodobnie stanie dworzec kolejowy. - We wszystkich analizach wskazywaliśmy to miejsce jako dobre na powstanie dworca kolejowego - zauważa Foksowicz, zaznaczając, że przemawia za tym niedaleka odległość od centrum miasta i wielu osiedli.

Umowa na budowę nowej linii kolejowej to szansa nie tylko dla Jastrzębia, na co wskazują władze spółki CPK.

- Katowice - Ostrawa to ważny odcinek Kolei Dużych Prędkości, który z jednej strony zwiększy atrakcyjność regionu, a z drugiej połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej. Z jednej strony przyniesie efekt lokalny dla Śląska, a z drugiej będzie stanowić przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK - zapewnia Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Dzięki KDP czas podróży z Katowic do Warszawy zmniejszy się do 1 godziny 40 minut. Z Rybnika i Jastrzębia do stolicy podróż ma trwać równe dwie godziny, zaś trasę Katowice-Ostrawa pociągi mają pokonywać w nieco ponad trzydzieści minut.

Jak wyjaśnia Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, a zarazem pełnomocnik rządu ds. CPK kolej w Jastrzębiu będzie realnym dowodem na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym, która prowadzona jest w całej Polsce, a równocześnie będzie stanowić nowe rozdanie.

- Mamy szansę dojścia do poziomu średniej europejskiej. Żeby tak się stało potrzebujemy nowych motorów rozwojowych polskiej gospodarki i jednym z takich może stać być najlepszej światowej klasy system transportowy - mówi Horała.

- Przez ostatnie trzydzieści lat kolej w Polsce niszczono, likwidowano połączenia. Po 1989 roku praktycznie nie budowano nowych linii kolejowych. To raptem kilkadziesiąt kilometrów przy kilku tysiącach kilometrów linii zlikwidowanych - tłumaczy pełnomocnik rządu ds. CPK.

Nie przeocz

Podpisanie umowy na kolej linii Katowice-Ostrawa w Jastrzębiu jest ważnym wydarzeniem, ale jednocześnie dopiero jednym z wielu kroków, jakie trzeba postawić, zanim do miasta dotrą pierwsze pociągi. Odpowiedzialne za kwestie techniczne przedsiębiorstwo Egis Poland od momentu złożenia podpisu pod porozumieniem ma niespełna rok na ich wykonanie. Ten czas może jednak zostać wydłużony do blisko półtorej roku z powodu przygotowania dokumentacji geologicznej.

Pierwsze prace budowlane na trasie łączącej stolicę województwa śląskiego z czeską Ostrawą są planowane na 2024 rok. Jej finalne wykonanie ma zostać oddane do użytku za niespełna dziesięć lat, w 2030 roku. Linia ma zostać zaprojektowana w taki sposób, aby możliwe było poruszanie się nią najszybszymi pociągami pasażerskimi, rozwijającymi prędkość nawet 250km/h.

Cezary Saganowski prezes firmy Egis Poland wierzy, że dowodzone przez niego przedsiębiorstwo podoła temu zadaniu i dotrzyma terminów. - Jestem niezwykle dumny, że nasze konsorcjum wybrano nasze konsorcjum. Szczerze wierzę w to, że nie zawiedziemy i wykonamy dobrą robotę zgodnie z harmonogramem - przyznaje Saganowski.

Podpisana w Jastrzębiu umowa jest kolejną, pod jaką CPK parafowało w ostatnim czasie. Spółka będzie budować nowe linie w całym kraju. Tylko w samym województwie śląskim w ramach programu kolejowego CPK wybudowanych zostanie 100 kilometrów nowych tras kolejowych, a kolejnych 246 zostanie zmodernizowanych.

Musisz to wiedzieć

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Doro
22 lipca, 17:42, Toyota:

A ile wynosi "do-finansowanie" ze srodków unijnych ? 75%, 85% albo 95% ? L o L

https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci/program-kolejowy-cpk-dla-slaska-i-malopolski

T
Toyota
A ile wynosi "do-finansowanie" ze srodków unijnych ? 75%, 85% albo 95% ? L o L
A
Anteq
"pomiędzy spółką Centralny Port Komunikacyjny odpowiadająca nie tylko za budowę największego lotniska w kraju" - No to juz wszystko jasne, potrwa to "troche".........

"najlepszej światowej klasy system transportowy" - Co oni wypili ??? Ale brednie.
t
trzezwy
"w stolicy będziemy w ciągu dwóch godzin" - A po co mi to, co nas to obchodzi, zalezy nam, dobrowolnie do Azji ?!?

Wazniejsze jest, ze laczymy sie z Ostrawa, a wiec (czesciowo) czescia Slaska, niech zyje zjednoczenie Górnego Slaska. Mam krewnych kolo Ostrawy, mam krewnych pod Raciborzem po drugiej stronei, mam krewnych w Kraiku Hulczynskim" - to wszystko przeciez nasz Hajmat !

A Autor i polityk niech nie pieprza/smola tu o "Regionie". Bo naszym regionem nie jest Jastrzebie, a Silesia Superior.
t
trzezwy
Czyli oglaszaja, obiecuja, publikuja, asza sie - a jeszcze geologicznych analiz nie zrobili ??

"Mam nadzieję za parę lat zostanie wbita pierwsza łopata

Tak, gdy po Miedzymorzu i Mierzei, po e-Syfrence i grafenie, po polskim IBMie i SAPie itd., nasi prawnukowie pójda z legitymacja PiS-u do Pierwszej Komunii, a tam wysluchaja nastepna narodowo-socjalistyczna, sci, bajke Andersen-owskiego. :-)

"w stolicy będziemy w ciągu dwóch godzin"
G
Gość
W oczach kamer mamy studium na kolej Katowice-Ostrawa z łącznicą do Jastrzębia w rzeczywistości utrudniamy możliwość budowy tej łącznicy oraz odbudowę realnej linii Wodzisław - Jastrzębie przez PKP PLK źle robionym rondem w Jastrzębiu Moszczenicy.

https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2282974395166646
G
Gość
"półtorej roku" błąd gramatyczny - rok rodzaj męski
Dodaj ogłoszenie