- Każdy pasażer wsiadający do pociągu powinien mieć pewność, że jego podróż będzie bezpieczna i wygodna. Dodatkowe kontrole Urzędu Transportu Kolejowego motywują przewoźników, by zawsze zapewniać odpowiednie warunki podróży. Podróżni doceniają zalety podróżowania koleją. Z szacunków wynika, że w ubiegłym roku pociąg jako środek transportu wybrało ponad 330 milionów osób - mówi dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W piątek rano, 17 stycznia, kontrolerzy UTK na katowickiej bocznicy PKP Intercity przyjrzeli się składowi, który wyruszyć miał jako pociąg "Szkuner" do Słupska. W trakcie kontroli wykazano drobne usterki w postaci m.in. niedziałającej suszarki do rąk w jednej z toalet.
- Kontrola dzieli się na dwa obszary. Potwierdzamy, że skład jest bezpiecznie przygotowany do drogi. Sprawdzamy część mechaniczną, techniczną, wózki, zestawy kołowe, hamulce, ale też drzwi. Drugi obszar dotyczy komfortu podróżowania. Sprawdzana jest temperatura, klimatyzacja oraz to, czy skład jest czysty, a łazienki są dobrze i właściwie doposażone - wyjaśnia prezes Góra.
Co dzieje się, gdy kontrolerzy wykryją nieprawidłowości? Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nakazuje wówczas ich usunięcie i dokładną analizę. Może również wyłączyć z eksploatacji np. niesprawny wagon. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, za każdy dzień opóźnienia grozi przewoźnikowi kara w wysokości do 5 tysięcy euro.
W ciągu dwunastu miesięcy 2019 roku Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził 372 kontrole. W ich wyniku z eksploatacji wyłączonych zostało 105 wagonów, w przypadku 165 ograniczono eksploatację. Najczęściej powtarzające się naruszenia to uszkodzone drzwi, awarie toalet, niedziałające tablice systemu informacji pasażerskiej, niesprawne ogrzewanie lub klimatyzacja lub błędy w dokumentacji.
- Zwracamy też uwagę na szczelność okien. W starych wagonach nie do końca to jest zawsze w porządku - przyznaje Góra.
Urząd Transportu Kolejowego kontroluje, ale jest też miejscem, do którego można złoży skargę lub reklamację. W 2019 roku do UTK wpłynęło 1341 skarg, które dotyczyły głównie niedostatecznego komfortu podróży i niewłaściwej obsługi ze strony drużyn konduktorskich (571), niedogodnego rozkładu jazdy i punktualności połączeń (475) oraz funkcjonowania kanałów sprzedaży biletów i dostępności informacji pasażerskiej (339).
Nie przegapcie
Reklamacja dotyczyć może także spóźnienia pociągu. Warto zaznaczyć, że prawo europejskie gwarantuje odszkodowania za opóźnienie pociągów dalekobieżnych. W przypadku opóźnień od godziny do dwóch jest to 25 procent ceny biletu, a przy opóźnieniu ponaddwugodzinnym - jej połowa. Odszkodowanie jest jednak wypłacane tylko wtedy, gdy jego równowartość przekracza kwotę 4 euro.
Pasażerowie, którzy chcą złożyć skargę lub reklamację w pierwszej kolejności powinni kontaktować się z przewoźnikiem. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres [email protected].
Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 - 16.15.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyjmuje również zgłoszenia podróżnych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W tych sprawach można skontaktować się za pomocą formularza internetowego, wiadomości e-mail na adres [email protected] lub pod numerem telefonu 22 749 15 85.
Zobaczcie koniecznie
Rozwiąż i poznaj wynik
Bądź na bieżąco i obserwuj
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?