Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawie 3 godziny w podróży każdego dnia! Będzie dłużej? RAPORT IBO, AGLOMERACJA ŚLĄSKA

DN
Ile czasu spędzamy w podróży? Zobacz raport
Ile czasu spędzamy w podróży? Zobacz raport
Ile czasu spędzamy każdego dnia w podróży? 2 godziny i 43 minuty: tyle czasu codziennie spędzają mieszkańcy aglomeracji w podróży. Każdego dnia pokonujemy 23 kilometry. Oto wyniki badań.

W samochodzie, komunikacji miejskiej i pieszo. Mieszkańcy aglomeracji śląskiej spędzają codziennie w podróży średnio 2 godziny 43 minuty i plasują się poniżej średniego czasu w Polsce, który wynosi 3 godziny i 1 minutę. W zestawieniu dziesięciu aglomeracji, śląska znalazła się na 9. miejscu - krócej podróżują jedynie poznaniacy - 2 godziny 25 minut każdego dnia. Najdłużej przemieszczają się mieszkańcy aglomeracji lubelskiej - średnio przez aż 3 godziny 47 minut dziennie.

Zwyczaje komunikacyjne dziesięciu aglomeracji w Polsce sprawdził Instytut Badań Outdooru. Wzięli pod uwagę 10 aglomeracji w Polsce, zaś raport powstał na potrzeby... rynku reklamowego. W aglomeracji śląskiej badano obszar zamieszkały przez 3,2 mln osób.

Co wynika z raportu?

Że z czasu, poświęconego na poruszanie się, niemal 53 proc., czyli godzina i 32 minuty, spędzane jest w odległości większej niż 500 metrów od domu. Pozostały czas poświęcony jest na poruszanie się wokół domu – chociażby na zakupach, spacerach z psem – bez określonego celu „podróży”.

Mieszkańcy aglomeracji śląskiej pokonują codziennie średnio 23 kilometry, zajmując 6 miejsce wśród ludności wszystkich przebadanych aglomeracji, przy czym średni maksymalny dystans, na jaki oddalają się od domu, wynosi nieco ponad 6 kilometrów. Najdłuższe odległości przebywają warszawiacy - średnio ok. 30 i pół kilometra dziennie i Lublinianie - nieco ponad 28 kilometrów. Na ostatnim miejscu z niecałymi 22 kilometrami uplasował się Wrocław.

- Śląsk jest ciekawym przykładem regionu tworzonego przez wiele ośrodków miejskich, co nie przekłada się jednak na dłuższy czas przemieszczania się i pokonywane dystanse, niż w przypadku mniej rozległych aglomeracji, jak bydgoska czy krakowska - podsumowuje Bartosz Barański, ekspert Instytutu Badań Outdooru.
Kolejnym informacją, którą pozyskano w ramach badania, jest określenie wskaźnika indeksu siły nabywczej mieszkańca stolicy aglomeracji śląskiej, czyli Katowic. Wskaźnik ten pozwala określić, ile dóbr i usług można nabyć za jednostkę pieniądza. Mieszkańcy Katowic z wynikiem 1311 plasują się na 4. miejscu wśród stolic badanych aglomeracji. Pierwsza jest Warszawa z indeksem 182, za nią plasuje się Wrocław (133) i Poznań (132). Stawkę zamyka Bydgoszcz, której indeks wynosi 107. Co te wyniki oznaczają w praktyce? Odnosząc je do średniej Polski wynoszącej 100, wynik 131 oznacza, że za średnią pensję mieszkańcy Katowic mogą kupić średnio o 7 proc. więcej towarów niż mieszkańcy Polski.

Badanie przeprowadził IBO (utworzony przez trzy firmy działające na rynku polskiej reklamy zewnętrznej: AMS S.A., Clear Channel Poland Sp. z o.o. i Ströer Polska Sp. z o.o). Realizuje projekt badawczy Outdoor Track.we współpracy z siedmioma polskimi (m.in. Ipsos i Millward Brown) oraz zagranicznymi partnerami. Przebadał w sumie 148 gmin tworzących 10 aglomeracji w całej Polsce, w tym śląską. Aglomeracją na potrzeby badania nazwano obszar, na który składa się stolica aglomeracji – Katowice oraz wybrane wokół miasta gminy: Będzin, Bieruń, Bobrowniki, Bojszowy, Bolesław, Bukowno, Bytom, Chełm Śląski, Chełmek, Chorzów, Czeladź, Czerwionka-Leszczyny, Dąbrowa Górnicza, Gaszowice, Gierałtowice, Gliwice, Godów, Gorzyce, Jastrzębie-Zdrój, Jaworzno, Katowice, Knurów, Kobiór, Kornowac, Kuźnia Raciborska, Lędziny, Libiąż, Lubomia, Lyski, Łaziska Górne, Łazy, Marklowice, Miasteczko Śląskie, Mierzęcice, Mikołów, Mszana, Mysłowice, Nędza, Olkusz, Ornontowice, Orzesze, Oświęcim, Ożarowice, Pawłowice, Piekary Śląskie, Pilchowice, Psary, Pszczyna, Pszów, Pyskowice, Radlin, Radzionków, Ruda Śląska, Rybnik, Rydułtowy, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec, Sośnicowice, Suszec, Świerklaniec, Świerklany, Świętochłowice, Tarnowskie Góry, Toszek, Tychy, Wodzisław Śląski, Wojkowice, Wyry, Zabrze, Zawiercie, Zbrosławice, Żory.

Badanie odbyło się w ramach realizacji projektu pomiaru widowni reklamy zewnętrznej Outdoor Track. Jednym z jego elementów było poruszanie się reprezentatywnej próby mieszkańców przez 14 lub 28 dni ze specjalnym nadajnikiem GPS – mobitestem. Obszar badania jest związany z rozmieszczeniem nośników reklamy zewnętrznej. Obejmuje gminy, w których znajduje się największa część rynku outdooru oraz zamieszkiwane przez ludność o największej sile nabywczej.

*Przejmująca historia Macieja Cieśli. To o nim mówił papież Franciszek
*Ale burza! Samochody zatopione przy M1 w Czeladzi ZDJĘCIA + WIDEO
*Tylko szaleniec mógłby się rzucić na tego policjanta ZOBACZCIE ZDJĘCIA
*Sprawdzony i prosty przepis na leczo SPRÓBUJ I SIĘ PRZEKONAJ
*Najlepsze baseny w województwie śląskim [TOP 10 BASENÓW]
*W pełni wyposażone mieszkanie w centrum Katowic może być Twoje! Dołącz do graczy loterii "Dziennika Zachodniego"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera