Rok opóźnienia na budowie górskiej ekspresówki
Budowa drogi ekspresowej S1, tzw. obejścia Węgierskiej Górki, ma spore opóźnienie. Wiadomo, że najwcześniej będzie można przejechać po nowiutkiej ekspresówce dopiero w połowie 2024 roku. Największy wpływ na to miał przestój związany z drążeniem tuneli. Pozostałe prace nie mają większych opóźnień. Na ośmioipółkilometrowym odcinku tej beskidzkiej ekspresówki tak naprawdę w prawie 80 procentach będziemy jeździć po wiaduktach, mostach i estakadach. Około kilometra będą stanowić tunele.
INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE
- Łącznica A4 z DK 86 wciąż zamknięta. Kierowcy nadkładają drogi. Kiedy to się skończy?
- Rusza wycinka na placu budowy obwodnicy Zawiercia i Poręby
- Dni „zakrętu idiotów" są policzone. Zniknie, gdy powstanie węzeł na S1
- Śląskie. Naukowcy doradzą, jak pozbyć się muld z autostrady A1
- Kiedy powstanie trasa S11 w Bytomiu i Radzionkowie? Dokumentacja trafiła do GDDKiA
- Trasa S86 i autostrada A4 w Katowicach wśród najruchliwszych dróg w Polsce
Najdłuższy drążony obecnie tunel ma 474 metry długości
Do 30 marca tego roku najdłuższy z czterech tuneli (przez masyw Barania) ma wydrążony otwór na 474 metry. Tyle długości ma obecnie tzw. kalota, czyli otwór stropowy tunelu w kierunku Zwardonia. To dopiero półmetek, bo cały tunel liczy 834 metry (prawa jezdnia) i 807 (lewa). Druga nitka tego tunelu ma obecnie wydrążonych 316 metrów z 807 metrów w kierunku Żywca.
Tunel pod masywem Białożyński Groń ma być dłuższy i liczyć około 1 km długości. Jednak tu jest dużo gorzej. Udało się wydrążyć otwór od strony północnej liczący 112,17 metrów, a od strony południowej 81,59 m. Druga nitka tego tunelu podobnie – tylko 71 metrów. Ten tunel to prawdziwy spowalniacz tej inwestycji. W maju ubiegłego roku zawalił się tu górotwór i inwestycja w tym miejscu utknęła. Prace wznowiono dopiero późną jesienią.
Zawaliły się skały, w których drążono tunel
Co tak naprawdę się tam wydarzyło, co aż tak spowolniło drążenie tunelu?
Otóż w trakcie drążenia dłuższego tunelu na jezdni w kierunku Zwardonia doszło do zawału skał stropowych w czole tunelu. 25 maja 2021 roku Urząd Górniczy w Krakowie wstrzymał ruch zakładu górniczego pracującego na tej budowie. W ciągu paru miesięcy wykonawca opracował i przedłożył „program naprawczy” oraz ekspertyzę określającą właściwy dobór obudowy uwzględniającej lokalne warunki górniczo-inżynierskie. 4 listopada dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie zatwierdził przedłożone dokumenty do planu ruchu zakładu.
Nie przeocz
- Teresa Werner obchodzi urodziny! Jej ukochane miejsce to Koszęcin. Zobaczcie!
- Tego już nie kupisz w Biedronce! Oto LISTA wycofanych produktów z Rosji i Białorusi
- Wiosna w żywieckim Parku Habsburgów. To fantastyczne miejsce na weekendowy spacer
- Najtańsze działki do kupienia w województwie śląskim! Zobacz
Przypomnijmy, drążeniem tuneli na budowie ekspresówki zajmują się górnicy słowackiej firmy Uranpres.
Obecnie prace trwają we wszystkich czterech nitkach tuneli na S1.
- Cieszymy się, że prace postępują – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zobacz zdjęcia:
Estakada ma prawie kilometr długości
Znacznie lepiej wyglądają postępy na budowie innych obiektów inżynierskich. Jak podaje wykonawca, firma Mirbud – wykonano już 980 tysięcy metrów sześciennych wykopów i 150 tysięcy metrów sześciennych nasypów.
Na estakadzie nad ul. Zielona Górna, ul. Zielona, drogami dojazdowymi i potokami górskimi wykonano już 10 z 11 podpór. Do wykonania 11 podpory potrzebne jest wyłączenie sieci wysokiego napięcia, które zaplanowano jeszcze w kwietniu. To najdłuższa estakada na tej budowie – będzie miała 942 metry długości. Pobiegnie 28 metrów nad ziemią. Kolejna estakada nad ul. Turystyczną i górskim potokiem ma już 6 z 7 podpór. Tu już rozpoczęto prace związane z budową ustroju nośnego.
Podobne zaawansowanie mają pozostałe obiekty inżynierskie.
Zwłaszcza estakady robią wrażenie. Jak już wspomnieliśmy - jedna ma aż 942 metry długości, dwie - ponad 220 metrów długości i biegną na wysokości około 30 metrów.
W sumie trzy mosty i pięć estakad będą miały długość 2,3 km. Tunele będą stanowiły prawie dwa kilometry budowanej trasy. To sporo.
Mury oporowe, mosty, estakady i tunele - to kosztuje
Jednak widowiskowe estakady i tunele to nie wszystko. Na budowanej w Beskidach ekspresowej trasie powstanie również 10 murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 tysięcy metrów kwadratowych. Zostaną rozbudowane - węzły Przybędza i Milówka.
Budowa takiej liczby tuneli, estakad, mostów czy wiaduktów sprawia, że jest to jeden z najdroższych z odcinków drogi ekspresowej, jaka obecnie powstaje w Polsce. Jak policzono na początku budowy średnia cena za kilometr nieco ponad ośmioipółkilometrowego „górskiego odcinka” S1, będącego obwodnicą Węgierskiej Górki wynosi 161,7 mln zł. Cała inwestycja to koszt 1,4 mld zł.
Sprzęt Apple w najlepszych cenach
Musisz to wiedzieć
- Osoby o tych znakach zodiaku będą mieć kasę. Oto horoskop finansowy na 2022 rok
- 13. emerytura - oto tabela wyliczeń netto i brutto. Ile seniorzy dostaną "na rękę"?
- Osoby o tych znakach zodiaku mogą mieć pecha. Oto horoskop o szczęściu na 2022 rok
- Morsowanie na Pogorii: Świeciło słońce, ale woda była zimna ZDJĘCIA
Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?