Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawie 950-metrowa estakada ma już 10 z 11 podpór. Rosną mosty, nasypy i wykopy. Spowalniaczami tej inwestycji okazały się tunele. ZDJĘCIA

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Najdłuższa estakada na budowanej obecnie 8,5-kilometrowej trasie S1 w Beskidach - ma 942 metry. Trasa będzie gotowa w połowie 2024 rokuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Najdłuższa estakada na budowanej obecnie 8,5-kilometrowej trasie S1 w Beskidach - ma 942 metry. Trasa będzie gotowa w połowie 2024 rokuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
474 metry długości ma już jeden z tuneli, drążony w masywie Barania w Beskidach. Tunele powstają w ramach budowy drogi ekspresowej S1, tzw. obejścia Węgierskiej Górki. To właśnie przez najbardziej skomplikowaną operację, jaką jest drążenie tuneli – inwestycja ma już prawie roczne opóźnienie. Trasa będzie robiła wrażenie, bo znajdzie się na niej jedna z dłuższych estakad – licząca 942 metry. Droga pobiegnie miejscami około 30 metrów nad ziemią. W budowie jest m.in. pięć estakad, trzy mosty i dwa tunele. Kierowcy przejadą tędy jednak nie wcześniej niż w połowie 2024 roku.

Rok opóźnienia na budowie górskiej ekspresówki

Budowa drogi ekspresowej S1, tzw. obejścia Węgierskiej Górki, ma spore opóźnienie. Wiadomo, że najwcześniej będzie można przejechać po nowiutkiej ekspresówce dopiero w połowie 2024 roku. Największy wpływ na to miał przestój związany z drążeniem tuneli. Pozostałe prace nie mają większych opóźnień. Na ośmioipółkilometrowym odcinku tej beskidzkiej ekspresówki tak naprawdę w prawie 80 procentach będziemy jeździć po wiaduktach, mostach i estakadach. Około kilometra będą stanowić tunele.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Najdłuższy drążony obecnie tunel ma 474 metry długości

Do 30 marca tego roku najdłuższy z czterech tuneli (przez masyw Barania) ma wydrążony otwór na 474 metry. Tyle długości ma obecnie tzw. kalota, czyli otwór stropowy tunelu w kierunku Zwardonia. To dopiero półmetek, bo cały tunel liczy 834 metry (prawa jezdnia) i 807 (lewa). Druga nitka tego tunelu ma obecnie wydrążonych 316 metrów z 807 metrów w kierunku Żywca.
Tunel pod masywem Białożyński Groń ma być dłuższy i liczyć około 1 km długości. Jednak tu jest dużo gorzej. Udało się wydrążyć otwór od strony północnej liczący 112,17 metrów, a od strony południowej 81,59 m. Druga nitka tego tunelu podobnie – tylko 71 metrów. Ten tunel to prawdziwy spowalniacz tej inwestycji. W maju ubiegłego roku zawalił się tu górotwór i inwestycja w tym miejscu utknęła. Prace wznowiono dopiero późną jesienią.

"Zakręt idiotów" na obwodnicy Bielska-Białej jest bardzo ostry. Obowiązuje tam ograniczenie prędkości, są ostrzeżenia o niebezpieczeństwie. Gdy powstanie tu węzeł łączący S1i S52, miejsce straci swą złą sławę. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa części drogi ekspresowej S1 sprawi, że zniknie „zakrę...

Zawaliły się skały, w których drążono tunel

Co tak naprawdę się tam wydarzyło, co aż tak spowolniło drążenie tunelu?
Otóż w trakcie drążenia dłuższego tunelu na jezdni w kierunku Zwardonia doszło do zawału skał stropowych w czole tunelu. 25 maja 2021 roku Urząd Górniczy w Krakowie wstrzymał ruch zakładu górniczego pracującego na tej budowie. W ciągu paru miesięcy wykonawca opracował i przedłożył „program naprawczy” oraz ekspertyzę określającą właściwy dobór obudowy uwzględniającej lokalne warunki górniczo-inżynierskie. 4 listopada dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie zatwierdził przedłożone dokumenty do planu ruchu zakładu.

Nie przeocz

Przypomnijmy, drążeniem tuneli na budowie ekspresówki zajmują się górnicy słowackiej firmy Uranpres.
Obecnie prace trwają we wszystkich czterech nitkach tuneli na S1.

- Cieszymy się, że prace postępują – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zobacz zdjęcia:

Estakada ma prawie kilometr długości

Znacznie lepiej wyglądają postępy na budowie innych obiektów inżynierskich. Jak podaje wykonawca, firma Mirbud – wykonano już 980 tysięcy metrów sześciennych wykopów i 150 tysięcy metrów sześciennych nasypów.
Na estakadzie nad ul. Zielona Górna, ul. Zielona, drogami dojazdowymi i potokami górskimi wykonano już 10 z 11 podpór. Do wykonania 11 podpory potrzebne jest wyłączenie sieci wysokiego napięcia, które zaplanowano jeszcze w kwietniu. To najdłuższa estakada na tej budowie – będzie miała 942 metry długości. Pobiegnie 28 metrów nad ziemią. Kolejna estakada nad ul. Turystyczną i górskim potokiem ma już 6 z 7 podpór. Tu już rozpoczęto prace związane z budową ustroju nośnego.
Podobne zaawansowanie mają pozostałe obiekty inżynierskie.
Zwłaszcza estakady robią wrażenie. Jak już wspomnieliśmy - jedna ma aż 942 metry długości, dwie - ponad 220 metrów długości i biegną na wysokości około 30 metrów.
W sumie trzy mosty i pięć estakad będą miały długość 2,3 km. Tunele będą stanowiły prawie dwa kilometry budowanej trasy. To sporo.

Mury oporowe, mosty, estakady i tunele - to kosztuje

Jednak widowiskowe estakady i tunele to nie wszystko. Na budowanej w Beskidach ekspresowej trasie powstanie również 10 murów oporowych, dziewięć konstrukcji oporowych oraz siedem ścian oporowych o łącznej powierzchni przekraczającej 96 tysięcy metrów kwadratowych. Zostaną rozbudowane - węzły Przybędza i Milówka.
Budowa takiej liczby tuneli, estakad, mostów czy wiaduktów sprawia, że jest to jeden z najdroższych z odcinków drogi ekspresowej, jaka obecnie powstaje w Polsce. Jak policzono na początku budowy średnia cena za kilometr nieco ponad ośmioipółkilometrowego „górskiego odcinka” S1, będącego obwodnicą Węgierskiej Górki wynosi 161,7 mln zł. Cała inwestycja to koszt 1,4 mld zł.

Sprzęt Apple w najlepszych cenach

Materiały promocyjne partnera

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!