Prawie cała śląska część gierkówki przejdzie kapitalny remont. DK 91 ma być bezpłatną alternatywą dla płatnej A1

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Dawna gierkówka DK1, a obecna DK91 wymaga kapitalnego remontu. Droga ma być w przyszłości bezpłatną alternatywą dla płatnej autostrady A1Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Dawna gierkówka DK1, a obecna DK91 wymaga kapitalnego remontu. Droga ma być w przyszłości bezpłatną alternatywą dla płatnej autostrady A1Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Lucyna Nenow
Udostępnij:
Pięć kilometrów starej gierkówki za Siewierzem przejdzie kapitalny remont. Znikną koleiny i kolizyjne skrzyżowania. Ma być bezpieczniej. GDDKiA podpisała właśnie umowę z konsorcjum, które przebuduje ten fragment obecnej DK 91 za 69 milionów złotych. Chodzi o fragment dwupasmówki między Brudzowicami i Markowicami. DK 91 między Częstochową i Podwarpiem to trasa, na której w ostatnich latach zanotowano największy spadek ruchu w Polsce. Ale to może się niebawem zmienić, gdy na A1 zostaną wprowadzone opłaty.

Kolejny odcinek gierkówki (DK 91) będzie remontowany

To już się zaczęło. Dziurawa i pełna kolein gierkówka, czyli dawna DK1 a obecna DK 91 przechodzi remont. Na razie remontowany jest odcinek miedzy Nową Wsią i Zawadą i właśnie rozpoczyna się kolejny za Siewierzem. Chodzi o część miedzy Brudzowicami i Markowicami.

Gierkówka, stara połatana i częściowo „pożarta” przez A1. Po...

Dwupasmowa DK 91 zaczyna się od skrzyżowania w Podwarpiu. Kiedyś była to część DK1, czyli słynnej gierkówki. Gdy wybudowano niemal równoległą do tej części drogi autostradę A1 i rozbudowano drogę ekspresową S1 (między Podwarpiem i Pyrzowicami) stara „jedynka” musiała zmienić nazwę na DK91. By kierowcom nie myliły się wszystkie wspomniane trasy z numerem jeden w nazwie. Dwupasmówka między Brudzowicami i Markowicami biegnie głównie w terenie niezabudowanym. To wciąż bardzo popularna trasa do Częstochowy. Jednak po latach użytkowania widać że jezdnie wymagają remontu. Zwłaszcza spore koleiny na prawym pasie świadczą o popularności trasy wśród kierowców ciężkich samochodów.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już od kilku lat planowała remont tej trasy. Po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego udało się podpisać umowę z wykonawcą.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

- Wykonawcą robót będzie konsorcjum firm NDI, NDI SOPOT oraz „SP" Sine Midas Stroy. Prace na 5-kilometrowym odcinku drogi krajowej zostaną zrealizowane za ponad 69 mln zł do lipca 2023 r. – informuje GDDKiA.

Co się zmieni na tym fragmencie DK 91?

Na pewno poprawi się bezpieczeństwo. Inwestycja zakłada przebudowę dwóch skrzyżowań i likwidację jednego skrzyżowania w miejscowości Zabijak. Skrzyżowania będą skanalizowane, trójwlotowe, z wyspą. Będą o wiele bezpieczniejsze od obecnych. Wybudowane zostaną również chodniki, które umożliwią bezpieczne dojście do przystanków autobusowych zlokalizowanych w ciągu drogi krajowej. W ramach przebudowy przewidziano m.in. zamknięcie niebezpiecznego skrzyżowania z ul. Leśną w Zabijaku i budowę dwóch zatok do przeprowadzania kontroli pojazdów przez policję i Inspekcję Transportu Drogowego.

Zobaczcie archiwalne zdjęcia. Odcinek Częstochowa- Katowice

Gierkówka: zaprojektowana jak autostrada, po ponad 40 latach...

Będą utrudnienia w ruchu

Prace będą tam prowadzone z wyłączeniem z ruchu poszczególnych odcinków jezdni. W tym celu powstaną tymczasowe przejazdy technologiczne pomiędzy jezdniami, umożliwiające przeprowadzenie ruchu dwukierunkowego po jednej z jezdni.

W ramach inwestycji powstaną też chodniki, przepusty, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i elementy ochrony środowiska. Przebudowane zostaną zatoki autobusowe. Zbudowana lub przebudowana zostanie kanalizacja deszczowa, powstaną kanały technologiczne i oświetlenie drogi. Przebudowa DK91 na tym ponad 5-kilometrowym odcinku przewiduje również pełną wymianę konstrukcji nawierzchni jezdni, która zostanie dostosowana do wymogów nośności 11,5 t/oś.

Jak podaje GDDKiA, roboty, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy od daty podpisania umowy. Do tego czasu nie będzie wliczany okres zimowy od 16 grudnia do 15 marca.

To kolejny remont odcinka dawnej gierkówki

To niejedyny kapitalny remont na dawnej gierkówce. Niedawno rozpoczęły się prace na innej części obecnej DK 91 – między Nową Wsią i Zawadą. Remont kosztuje 63 mln zł i potrwa do końca 2022 roku. Tam również wzrośnie nośność drogi do 11 t/oś oraz znikną koleiny.

Do podobnego remontu przygotowywany jest również kolejny odcinek starej gierkówki.

Nie przeocz

- Dla odcinków na drodze krajowej nr 91 Częstochowa - Nowa Wieś, Zawada - Siedlec Duży oraz Siedlec Duży - Koziegłowy została już przygotowana dokumentacja projektowa. Ogłoszenie przetargu na przebudowę tych odcinków planowane jest jeszcze w tym roku. Równolegle trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla przebudowy drogi na odcinkach Koziegłowy - Markowice i Siewierz - Podwarpie, które powinno zakończyć się w tym roku – informują przedstawiciele GDDKiA w Katowicach

DK1 ma być bezpłatną alternatywą dla płatnej autostrady A1

Remonty oznaczają, ze praktycznie cała dawna DK 1, obecna DK91 od Podwarpia do Częstochowy przejdzie kapitalny remont. Jest to trasa alternatywna do autostrady A1. O tym, ze kierowcy chętniej jeżdżą już autostrada niż pełną kolein i dziur „krajówką” świadczą choćby wyniki ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu wykonanego w latach 2020/21.
Największy spadek ruchu na drogach krajowych odnotowano w Polsce właśnie na DK 91, czyli dawnej „jedynce” lub inaczej popularnej gierkówce. Chodzi o odcinek między Częstochową i Podwarpiem.

Wystarczy przypomnieć, że jeszcze w 2015 roku, gdy obecna DK 91 była jeszcze DK 1 – ruch na odcinku Częstochowa -Poczesna wynosił w ciągu doby 48 493 samochody, a już w 2020/21 trasą jeździło średnio 25 867 pojazdów. To prawie o połowę mniej. Podobne spadki widać na odcinku Koziegłowy – Poczesna. Z 41 022 pojazdów na dobę, ruch spadł tam do zaledwie 20 676 pojazdów, a na odcinku od Siewierza do Koziegłów z 38 668 pojazdów na dobę do 15 913 pojazdów.

Ten spadek da się bardzo łatwo wyjaśnić. Kierowcy, zamiast jechać wysłużoną gierkówką, dostali w 2019 roku alternatywę – nowy odcinek autostrady A1, na który można wjechać np. na węźle Pyrzowice, a do którego z DK 86 można dojechać, zjeżdżając na S1 w Podwarpiu. Autostradą można wygodniej, szybciej i prościej dojechać do samej Częstochowy jak i przejechać dalej na północ.

Warto też dodać do obecnych i planowanych remontów inny kontekst, prawdopodobnie za kilka lat przejazd całą autostradą A1 stanie się płatny. Wówczas to, bardzo realny stanie się fakt, że dawna gierkówka znowu zyska na popularności, bo stanie się bezpłatną alternatywą dla A1. Na razie jednak, ministerstwo infrastruktury, nie podaje nawet wstępnych ram czasowych wprowadzenia opłat na tej autostradzie. Minister Andrzej Adamczyk przyznał jednak podczas niedawnego otwarcia autostrady A1 w Łódzkiem, że A1 będzie kiedyś płatna, bo państwa nie stać, na bezpłatne autostrady.

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Morawiecki prezydentem? Polacy mówią: tak!

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Powinno się przede wszystkim zlikwidować światła na niektórych skrzyżowaniach, bo przy obecnym ruchu przestały być potrzebne.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie