reklama

Premiowa Obligacja Skarbowa 2018. Polacy kupują i czekają na losowanie premii

Roman Przasnyski/AIP
Bartek Syta / Polska Press
W czerwcu w ofercie po raz pierwszy znalazły się w pilotażowej sprzedaży dziesięciomiesięczne obligacje premiowe. Ich oprocentowanie wynosi 1,5 proc. w skali roku, ale biorą one udział w losowaniu premii w wysokości 10, 100, 1000 lub 10 000 zł. Poziom zainteresowania oszczędzających tym innowacyjnym na naszym rynku papierem jest na razie sporą zagadką, ale można przypuszczać, że zostaną one dobrze przyjęte, pamiętając że w poprzednich latach każdy incydentalnie oferowany rodzaj obligacji o stosunkowo krótkim terminie wykupu (od 7 do 13 miesięcy) cieszył się bardzo dużym wzięciem, mimo że nie zawierał elementu losowania premii.

Wciąż mocno rośnie zainteresowanie oszczędzających obligacjami skarbowymi. Wyniki w pierwszych pięciu miesiącach wskazują, że po rekordowych zakupach w 2017 roku, ten rok zapowiada się jeszcze lepiej.

W maju oszczędzający kupili obligacje skarbowe o wartości 852,4 mln zł, czyli mniej więcej tyle, co w poprzednich dwóch miesiącach, a od początku roku wydali na ten cel już ponad 4,6 mld zł, czyli o ponad 84 proc. więcej niż w tym samym czasie w 2017 r. i niemal tyle samo co w całym 2016 r.
Zainteresowanie tymi papierami rośnie więc coraz mocniej, mimo że ministerstwo finansów nie kwapi się do podwyższania ich oprocentowania, które od dawna utrzymuje się na niezmienionym poziomie.

Jak się okazuje, nawet skromne wydawałoby się 1,5 proc. w skali roku uzyskiwane przy zakupie obligacji trzymiesięcznych, jest dla wielu osób bardziej atrakcyjne, niż lokata bankowa.

Już w kwietniu przebiły pod względem popularności najchętniej wcześniej kupowane obligacje dwuletnie o stałym oprocentowaniu, wynoszącym 2,1 proc., oraz dominowały nad papierami czteroletnimi indeksowanymi wskaźnikiem inflacji, które w pierwszym rocznym okresie odsetkowym przynoszą 2,4 proc.
W maju najkrótsze papiery trzymiesięczne umocniły pozycję lidera sprzedaży, w której ich udział wyniósł aż 42,6 proc. (w kwietniu było to 33,9 proc.).
Dziesięcioletnie obligacje indeksowane wskaźnikiem inflacji, które w pierwszym roku ich posiadania pozwalają zarobić solidne 2,7 proc. odsetek, wciąż pozostają w niełasce. W ubiegłym roku ich udział w sprzedaży wynosił zaledwie 8,2 proc., a w pierwszych pięciu miesiącach obecnego roku zwiększył się do 9,2 proc.
Jeszcze mniejsze powodzenie mają papiery trzyletnie, których oprocentowanie uzależnione jest od wysokości sześciomiesięcznej stawki WIBOR, choć w pierwszym półrocznym okresie odsetkowym dają 2,2 proc. Ich udział w całkowitej sprzedaży wyniósł w 2017 r. jedynie 3,2 proc., a w tym maleje do 1,4 proc.

Nie wiesz co zrobić z oszczędnościamy, by BEZPIECZNIE na siebie zarabiały? Niezwykła oferta rządu. Skorzystaj szybko, bo oferta trwa krótko. Kliknij w ten tekst, a dowiesz się wszystkiego!

Wciąż zupełnie marginalne jest zainteresowanie obligacjami przeznaczonymi dla beneficjentów programu 500+, do których zniechęca zapewne długi czas, na który trzeba zamrozić pieniądze (6 lub 12 lat), a tej niechęci nie rekompensuje najwyższe na rynku skarbówek i mocno konkurencyjne wobec oferty banków oprocentowanie, wynoszące 2,8 proc. w przypadku papierów sześcioletnich i 3,2 proc. dla obligacji dwunastoletnich.
Najbardziej do niedawna popularne obligacje dwuletnie o stałej stopie stanowiły jedynie 25,4 proc. całkowitej sprzedaży, a udział indeksowanych inflacją czterolatek obniżył się do 22,3 proc.

Roman Przasnyski, Główny Analityk GERDA BROKER

Sprawdź nasze inne informacje i porady

60 sekund biznesu: W Polsce sięgajmy po rzeczy polskie

Wideo

Materiał oryginalny: Premiowa Obligacja Skarbowa 2018. Polacy kupują i czekają na losowanie premii - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3