Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prof. Gołuchowski z UE w Katowicach: Studenci potrzebują większej swobody i wsparcia

Katarzyna Domagała-Szymonek
Prof. Jerzy Gołuchowski, dziekan wydziału informatyki i komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Prof. Jerzy Gołuchowski, dziekan wydziału informatyki i komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. arc prywatne
Staramy się odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być nowoczesny uniwersytet? Dążyć, jak dawniej, do zdobywania prawdy? A może uczyć wąskiego zawodu jak często oczekuje się dzisiaj? Konieczny jest mądry kompromis i umiejętne oscylowanie między Scyllą ogólności (teorii) a Charybdą nadmiernej szczegółowości - mówi prof. Jerzym Gołuchowskim, dziekan wydziału informatyki i komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Rozmawia: Katarzyna Domagała-Szymonek.

Studenci od kwietnia biorą udział w programie „Sternik kariery zawodowej“. Na jego uruchomienie dostaliście blisko 1 mln 700 tys. z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Co dają im praktyki zawodowe. Pan mocno podkreśla ich rolę.
Po kilku tygodniach praktyk studenci wracają na uczelnię bardziej zmotywowani do nauki, często wiedzą już czego chcą. 70 proc. studentów biorących udział w innym projekcie, który prowadziliśmy na Wydziale, rozpoczęło pracę w miejscu praktyk. To sukces, ale i wyzwanie.

Rynek pracy zmienia się błyskawicznie. Jak na początku studiów przewidzieć kierunek, który da pracę za pięć lat?
Staramy się odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być nowoczesny uniwersytet? Dążyć, jak dawniej, do zdobywania prawdy? A może uczyć wąskiego zawodu jak często oczekuje się dzisiaj? Konieczny jest mądry kompromis i umiejętne oscylowanie między Scyllą ogólności (teorii) a Charybdą nadmiernej szczegółowości. Orientacja na wąski profil zawodowy nie jest dobrym pomysłem na początku, gdy studenci muszą zdobywać podwaliny wiedzy. Z drugiej strony, kiedy uświadomimy sobie, że trzeba ich przygotować do pracy, to wyposażenie ich w określone umiejętności jest istotne.

Jak to połączyć?
To trudne zadanie, tym bardziej, że mamy bariery formalno-prawne i administracyjne. Uczelnie muszą przygotować program studiów na studiach licencjackich - na trzy lata. Dlatego dajemy studentom tyle swobody wyboru przedmiotów ile możemy. To bardzo ważne, bo proszę pamiętać, że wielu studentów dopiero na studiach drugiego stopnia, decyduje kim chcą zostać.

Przypomina mi to amerykański styl uniwersytetów, gdzie studenci sami decydują jakich przedmiotów chcą się uczyć. O tej swobodzie mówią nasi olimpijczycy, których zapraszają do siebie najlepsze uniwersytety na świecie. To ona ich kusi.
Potrzeba więcej swobody, ale też większego wsparcia. Tam uczelnie ukierunkowują na konkretne zadania. My podobnie działamy przy Sterniku. Trzeba odejść od „podawczego” sposobu kształcenia. Nauczyciele powinni inspirować do poszukiwania wiedzy. Studia mają inspirować do innowacyjnego działania. Dlatego prosimy współpracujące z nami organizacje, by wskazały konkretny problem, z którym nie mogą sobie poradzić. Nasi studenci podejmują się rozwiązania go. Tak będzie też w Sterniku.
Z badania Fundacji Inicjatyw Młodzieżowych i Parlamentu Studentów RP, wynika, że 9 na 10 żaków uważa, że praktyk i staży jest za mało, przez co studia nie przygotowują do pracy.
To zależy od kierunku studiów i uczelni, nawet wydziału. My postawiliśmy na profil praktyczny, gdzie jest wymóg trzymiesięcznych praktyk na każdym stopniu nauczania. To wystarczająco dużo czasu.

Z czym studenci mają problem, kiedy wyjdą na praktyki poza mury uczelni?
Na pewno nie z wykonaniem powierzonego im zadania. Na początku występuje u nich bariera psychiczna. Czasem nie wierzą, że dadzą radę. Obawiają się, czy uda im się rozwiązać problem wykorzystując w praktyce wiedzę nabytą na uczelni. W tym roku studenci na Wydziale przygotowywali strategie komunikacji w organizacjach pozarządowych. Wiele z organizacji wprowadziło wyniki ich pracy w życie. Widzimy też zmianę w podejściu pracodawców. Kiedyś praktykanci byli od parzenia kawy.. Teraz powierza się im zadania, które na co dzień wykonują etatowi pracownicy. Cieszy też, że firmy i organizacje same chcą zapraszać do siebie naszych studentów. Już w pierwszych trzech tygodniach od uruchomienia Sternika, zgłosiło się do nas kilkanaście organizacji chętnych do współpracy.

Co powinien umieć absolwent, by bez większych problemów znaleźć pracę?
W pierwszej kolejności wymienię umiejętności miękkie. Takie jak praca w zespole, prezentacja siebie, nawiązywanie kontaktów. Do tego dochodzi wiedza specjalistyczna. Zarówno ta konkretna, jak i ogólna. Posłużę się przykładem dziennikarzy. Nie wystarczy, że będą potrafili obsłużyć dyktafon. Muszą umieć zadawać odpowiednie pytania, a to wymaga wiedzy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!