Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Program „Mój Elektryk”. Jak uzyskać dotację do samochodu na prąd? Zakup samochodu elektrycznego zaczyna być bardziej opłacalny

Artur Kiełbasiński
Artur Kiełbasiński
Aż 700 mln zł wynosi pula dopłat do samochodów elektrycznych w rządowym programie „Mój Elektryk”. Wnioski o dofinansowanie mogą składać osoby indywidualne oraz przedsiębiorcy.

Spis treści

Tylko 2% małych i 3% średnich przedsiębiorstw w Polsce ma we flocie samochody na prąd (hybrydy plug-in lub elektryczne), ale już 20% firm rozważa wybór tego typu pojazdów - wynika z opracowanego na zlecenie PKO Banku Polskiego i PKO Leasing „Badania rynku aut elektrycznych (MSP)”. Otwarcie przedsiębiorców na elektromobilność jest kluczowe dla rozwoju tej części rynku motoryzacyjnego w Polsce, bo to oni odpowiadają aż za 85% rejestracji nowych aut zeroemisyjnych.

- Po polskich drogach jeździ ponad 40 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Ta liczba będzie dynamicznie rosła, bo elektromobilność to światowy trend w motoryzacji - mówi Maciej Matelski, dyrektor ds. rynku samochodów osobowych w PKO Leasing. Pobudzanie popytu na samochody elektryczne jest bardzo istotne z punktu widzenia osiągania ekologicznych celów, jakie stoją przed naszym krajem. Dlatego pod koniec 2021 r. ruszył 5-letni, rządowy program „Mój Elektryk”, umożliwiający dofinansowanie do zakupu, wynajmu długoterminowego i leasingu aut zeroemisyjnych w Polsce. Wnioski przyjmujemy w Grupie PKO Leasing od stycznia i już teraz widzimy olbrzymie zainteresowanie dopłatami. W ciągu pierwszych 3 miesięcy przyjęliśmy prawie 500 wniosków.

Panele z samochodem

Wśród klientów indywidualnych zainteresowanie jest znacznie mniejsze. Jednak podmioty pożyczające pieniądze na założenie instalacji fotowoltaicznych i jednocześnie finansujące zakup samochodów dostrzegają ciekawą korelację.

- Z naszych doświadczeń związanych z finansowaniem instalacji fotowoltaicznych wynika, że osoby, które je zakładają, rozważają też zakup samochodu elektrycznego. Spodziewamy się więc większego zainteresowania finansowaniem zakupu takich pojazdów z ich strony - Marcin Szulc, dyrektor ds. Handlowych i Rozwoju Biznesu w Cofidis Polska.

Obecnie dopłaty w ramach programu „Mój Elektryk” zmniejszają różnicę cenową między autami elektrycznymi a tymi samymi modelami z tradycyjnymi silnikami. Organizatorem programu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Kwota przeznaczona na dopłaty wynosi 700 mln zł, z czego 500 mln zł trafi do klientów zawierających umowy w leasingu lub wynajmie długoterminowym - obsługę programu w tym zakresie zapewnia Bank Ochrony Środowiska (BOŚ).

- Z naszego badania wynika, że 76% firm zainteresowanych hybrydami plug-in chce je finansować w leasingu, a 21% w wynajmie długoterminowym. W przypadku aut w pełni elektrycznych jest to odpowiednio 79 i 18%. Mało kto rozważa zakup takiego samochodu na własność - dodaje Maciej Matelski.

Z czego wynika popularność tych rodzajów finansowania? Przedsiębiorcy w 45% deklarują, że do wyboru auta elektrycznego mogą ich skłonić usługi serwisowe zawarte w racie leasingowej lub czynszu w wynajmie. W 33% podkreślają z kolei brak konieczności wykupienia samochodu na koniec umowy.

- Na przykład w wynajmie długoterminowym formalnym właścicielem samochodu pozostaje firma leasingowa. To na niej spoczywa w związku z tym obowiązek zarejestrowania, ubezpieczenia czy serwisowania pojazdu, co eliminuje wahania kosztów i zapewnia komfort używania elektryka w firmowej flocie. Ma to znaczenie, bo jedną z podstawowych obaw związanych z kupnem samochodu elektrycznego jest jego wartość po dwóch, trzech latach. Wynajem długoterminowy daje klientowi możliwość zwrotu pojazdu po zakończonej umowie. Nie zaprząta więc sobie głowy sprzedażą czy spadkiem wartości samochodu - tłumaczy Marcin Sotomski, dyrektor działu zakupów i rozwoju biznesu w Masterlease, należącym do Grupy PKO Banku Polskiego.

Elektryk z dotacją tańszy od auta spalinowego?

Wśród zapytanych przez PKO Bank Polski i PKO Leasing przedsiębiorców, którzy nie mają aut elektrycznych we flotach, panuje przekonanie, że te samochody są w utrzymaniu droższe lub podobne kosztowo do pojazdów spalinowych. Tymczasem aż 81% użytkowników twierdzi, że koszty ich eksploatacji są sporo niższe.

- Widać to, gdy uwzględni się dopłatę, która obniża miesięczne raty. W porównaniu korzystniej dla elektryków wypadają także koszty „paliwa”, spalanie wobec zużywanej energii, darmowe parkowanie czy poruszanie się buspasami. W elektryku oszczędzamy czas, pieniądze i środowisko. Według naszych kalkulacji porównanie eksploatacji jednego z najpopularniejszych elektryków, Nissana Leafa, jest o ponad 30% tańsze w porównaniu z kosztami Nissana Juke’a - dodaje Marcin Sotomski z Masterlease.

Z danych Masterlease i kalkulatora Elektromobilni.pl wynika, że finansowanie w wynajmie długoterminowym i eksploatacja dwóch modeli Nissana z segmentu B (spalinowego Juke’a N-Connecta 1.0 114KM DCT i elektrycznego Leafa N-Connecta 40kWh) jest tańsze w przypadku zeroemisyjnego samochodu, gdy skorzysta się z dotacji „Mój Elektryk”.

Warto zauważyć, że rosnąca cena energii nie zmniejszyła atrakcyjności kosztowej poruszania się pojazdem elektrycznym, bo paliwo podrożało jeszcze mocniej. Ładując go w domu, 100 km można przejechać taniej niż podobnej klasy autem spalinowym na takim dystansie.

Samochody elektryczne da się ładować na bezpłatnych stacjach, np. w centrach handlowych, ale także w dość drogich, ultraszybkich instalacjach m.in. przy autostradach. W ogólnodostępnych miejskich stacjach ładowania akumulator na 100 km jazdy naładujemy za ok. 40 zł. Na autostradzie za 70 zł, ale za to bardzo szybko.

- Ładowanie pojazdu prądem przemiennym AC za pomocą kabla EVSE czy stacji naściennej typu wallbox zgodnie z taryfą G11, przy założeniu średniego zużycia energii na poziomie 20kWh/100 km oznacza koszt 13 zł na 100 km. Porównując tę kwotę do średniej ceny benzyny 6,59 zł z 30 marca i średniego zużycia paliwa na poziomie 7l/100 km, koszt poruszania się samochodem spalinowym wyniesie około 46 zł na 100 km, co oznacza znaczną przewagę kosztów użytkowania auta elektrycznego (trzyipółkrotnie niższy koszt prądu, względem benzyny) - Karol Kubiak ze SPIE Building Solutions, firmy montującej stacje ładowania.

Program „Mój Elektryk”. Jak uzyskać dotację do samochodu na prąd? Zakup samochodu elektrycznego zaczyna być bardziej opłacalny

Jak ubiegać się o dofinansowanie?

Aby otrzymać dofinansowanie samochodu w leasingu lub wynajmie długoterminowym, po wyborze pojazdu składa się jednocześnie dwa wnioski: o finansowanie w wybranej formie oraz o dopłatę z „Mojego Elektryka”. Wniosek o dotację trafia do BOŚ za pośrednictwem firmy leasingowej. Rozpatrywanie zgłoszenia trwa ok. 20 dni roboczych.

Standardowa procedura ubiegania się o środki z programu obejmuje:

  • złożenie wniosku o dotację,
  • podpisanie umowy leasingowej,
  • podpisanie umowy o dotację,
  • rejestrację auta,
  • ubezpieczenie samochodu,
  • płatność pełnej kwoty za pojazd (opłatę wstępną pokrywa dotacja),
  • odbiór auta.

Po dwóch latach od otrzymania dopłat kończy się umowa z BOŚ, a klient składa wówczas oświadczenie z deklaracją, że pojazd był zarejestrowany w Polsce, miał ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie oraz był użytkowany na krajowych drogach. Kierowcy, którzy korzystali z dotacji z podwyższonym przebiegiem, przekazują także informację o liczbie przejechanych w trakcie umowy kilometrów.

Uwaga na ubezpieczenia

- Co do zasady napęd elektryczny bądź hybrydowy nie wpływa na kalkulację składki za OC. Zatem nie należy się spodziewać większych kosztów w porównaniu z samochodami napędzanymi wyłącznie benzyną czy olejem napędowym. Inaczej sytuacja może jednak wyglądać w przypadku autocasco. Choć stawka dla nowych pojazdów jest zazwyczaj niższa, to wraz z wiekiem koszt ubezpieczenia pojazdu elektrycznego może być relatywnie wyższy w porównaniu z jego odpowiednikami spalinowymi. To efekt dwóch czynników - dużo wyższych kosztów ewentualnych napraw oraz znacznie wyższej wartości samochodów elektrycznych - ocenia Piotr Podborny, dyrektor Biura Ubezpieczeń Klientów Korporacyjnych EIB SA.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Program „Mój Elektryk”. Jak uzyskać dotację do samochodu na prąd? Zakup samochodu elektrycznego zaczyna być bardziej opłacalny - Dziennik Bałtycki