Projekt Mirai. Firma w czasie zmiany – czego możemy nauczyć się od Japończyków?

Projekt Specjalny Mirai
Kto kiedykolwiek był w Japonii, prawdopodobnie stwierdzi, że urzekła go uprzejmość ludzi, obsługa klienta, czystość, wygoda, porządek, poszanowanie dla tradycji i kultury oraz niesamowita różnorodność produktów. Komunikacja funkcjonuje idealnie, a podróż shinkansenem (japońską siecią linii kolejowych) jest super przygodą. Ludzie celebrują zmieniające się pory roku, produkty i usługi tworzone są z myślą, by dawać radość i ułatwiać codzienne życie człowieka. Japonia jest bardzo pragmatyczna, również w kwestii prowadzenia firmy. Czego o biznesie możemy nauczyć się od kraju kwitnącej wiśni?

Na czym polega filozofia japońskiego biznesu?

Podróżując po Japonii, odnosiłam wrażenie, że jest to kraj żywej kultury Lean (szczupłe zarządzanie) oraz mindfulness (uważność, brak pośpiechu, unikanie wad i pomyłek). Cechy te doskonale sprawdzają się w biznesie, z powodzeniem wykorzystywane są przez japońskie firmy. Tak, jak wszystkie kraje na świecie, Japonia ma jednak również swoje problemy m.in.:

  • starzejące się społeczeństwo,
  • nierówność płci,
  • niechęć do zawierania małżeństw,
  • ograniczające jednostkę systemy.

To właśnie one wymuszają zmiany i poszukiwanie nowych kierunków rozwoju. Rynek wewnętrzny Japonii jest dojrzały, bardzo konkurencyjny i wymagający. Konsument oczekuje najwyższej jakości za rozsądną cenę, zmuszając japońskich przedsiębiorców do nieustannego myślenia i rozwoju.

Można przyjąć założenie, że filozofia japońskiego biznesu została ukształtowana pod koniec okresu Edo (1603 – 1868), kiedy to wyłoniły się silne biznesy kontrolowane przez pojedyncze rodziny - Mitsubishi, Mitsui, Sumitomo, Yasuda, oraz Toyotę, jej system produkcji TPS i Lean management jak również długowiekowe tradycje rzemieślnicze kładące nacisk na precyzję.

Wielu przedsiębiorców w Polsce zmaga się dzisiaj ze zmianami, nie wie jak się odnaleźć w tym pędzącym świecie. Tęsknimy za spokojem i odnalezieniem swojego miejsca, jak uporządkować myślenie? Jeśli potrzebujesz trochę ducha zen, pomocne mogą okazać się niektóre założenia japońskiej filozofii biznesu. Kładzie ona nacisk na współpracę, szacunek, rozwijanie uważności, patrzenie w przyszłość, etyczne zasady, rozwój poprzez ewolucję, a nie rewolucję, dzięki czemu unika się wyniszczających działań, związanych z zaczynaniem wszystkiego od nowa. Oto kilka zasad, które mogą usprawnić działanie Twojej firmy.

Klient priorytetem w biznesie. Etyczne zasady firmy w harmonii z otoczeniem

Według firm japońskich rolą biznesu jest służenie klientom, społeczeństwu, planecie. W ostatnich czasach dużą rolę przywiązuje się do wagi służenia lokalnym społecznościom. Każda japońska firma ma swoją filozofię, w której ważną rolę odgrywają wartości i postawa moralna. W swoim myśleniu skupiają się na przyszłości, stawiając na tworzenie innowacji technologicznych rozwiązujących problemy społeczne i ekologiczne, pokojową koegzystencję ze światem zewnętrznym i współpracę.
Określając swoją misję i wizję firmy, zastanów się, jak i komu możesz służyć, jakie problemy społeczne rozwiązujesz, jakie są twoje wartości, na czym ma polegać innowacyjność. Wykorzystaj czas pandemii na zwiększenie swojej świadomości, gdzie jesteś i dokąd zmierzasz. Postaw na działania, które będą budowały zaufanie klientów do twojego biznesu w czasie.

Twoja firma musi grać zespołowo!

Siłą japońskich firm jest umiejętność pracy zespołowej, gdzie każdy rozumie swoje miejsce w procesie i swoją rolę. Spraw, aby każdy członek zespołu w twojej firmie znał misję, wizje i wartości i był aktywnie zaangażowany w proces tworzenia wartości, za którą płaci klient. Rozmawiaj z zespołem językiem korzyści dla klienta. Postaw na jakość i wytworzenie jej za rozsądną cenę. Jeśli uszczęśliwisz klienta, pieniądze same do ciebie przypłyną.
Klient w centrum uwagi firmy. Biznes zorientowany na klienta

Potęga Toyoty została zbudowana na prostym stwierdzeniu ojca założyciela:
„Nagrodą za starania firmy powinien być uśmiech konsumenta”.

Zadaniem biznesu jest poszukiwanie rozwiązań, które uszczęśliwią klientów, będą wolne od wad i dadzą klientowi tak pożądany „Peace of mind” – spokój ducha w użytkowaniu. Bazując na tej filozofii, Toyota od lat tworzy samochody, które są bezpieczne i wolne od defektów, podążając za zmieniającymi się stylami życia.

„Okyakusama-wa kami-sama desu” – „Klient jest Bogiem”, to powiedzenie obowiązuje w Japonii. W praktyce oznacza- klient ma zawsze rację, zasługuje na bycie traktowanym z najwyższym szacunkiem. W japońskich miejscach obsługi klienta (supermarkety, gastronomia, banki itp.) pojawienie się każdego pojedynczego „okyakusama” jest zauważane i witane wszędobylskim „irrashaimase” – serdecznie witamy, a kiedy szanowny „okyakusama” zdecyduje się na uruchomienie swojego portfela, jego banknoty lub karta są przyjmowane z namaszczeniem, oburącz wyrażając szacunek i wdzięczność za dokonaną transakcję.
Nie chodzi o stosowanie japońskich standardów, chodzi o budowanie kultury wysokiej jakości obsługi klienta, szanowanie jego czasu i uwolnienie od problemów. Firmy japońskie osiągnęły mistrzostwo w kreowaniu biznesu zorientowanego na kliencie, podążaniu za jego potrzebami w czasie rzeczywistym, czego efektem jest ogromna różnorodność wysokiej jakości produktów i usług, które są praktyczne, funkcjonalne, rozwiązują problemy społeczne takie jak niepełnosprawność, starzenie się, potrzeba życia w czystym środowisku.

Strategia w biznesie. Wyprzedzaj potrzeby klienta

Prowadzisz firmę? Nie szczędź czasu na myślenie strategiczne. Nie ograniczaj się do tu i teraz, nie koncentruj się na gaszeniu pożarów. Myśl jak za chwilę zmieni się styl życia twojego klienta, jak możesz go wesprzeć. Określ strategię rozwoju, przyjmij hipotezy, ale sprawdzaj je w życiu.

Zastosuj metodę PDCA zaplanuj-zrób-sprawdź-skoryguj. Miej świadomość, co działa i to dalej rozwijaj. Nie daj się pochłonąć bieżącym projektom, tracąc świadomość tego, co pracuje dla ciebie.

Bezpieczny i skuteczny sposób na prowadzenie biznesu. Stosuj filozofię kaizen

Jeśli chcesz zachować spokój ducha, rozwijaj swój biznes metodą ewolucji, a nie rewolucji. Stosuj metodę kaizen, idź do przodu małymi krokami, każdego dnia coś udoskonalaj, mierz wyniki, eliminuj marnotrawstwa, rozwijaj świadomość wartości, za którą płaci klient. Potraktuj swój biznes jak laboratorium, w którym każdego dnia przeprowadzasz eksperymenty i uczysz się czegoś nowego.

Twoja firma oparta na strategii. Myśl kategoriami zmieniających się stylów życia

Obecnie nawet Toyota zdaje sobie sprawę, że nie przetrwa nowej ery, opierając się tylko na produkcji samochodów. Widzi swoją przyszłość nie jako producent samochodów, ale jako „Partner w Mobilności”, skupia się na rozwoju całego spektrum USŁUG związanych z bezpiecznym przemieszczaniem się ludzi. Mówi też o nadchodzeniu ery strategicznych przyjaźni i sojuszy z partnerami, którzy mają podobny cel i wartości. Widać to na przykładzie samej Japonii, która w 2019 roku wykonała przełomowy ruch, zawierając strategiczny sojusz z Unią Europejską. Ty też poszukaj strategicznych sojuszy z partnerami, którzy mogą wzbogacić twój biznes o wartości korzystne dla klienta.

Koronawirus – nową szansą dla Twojej firmy?

Potraktuj pandemię jako dobrodziejstwo, które daje ci szansę uporządkować siebie i Twój biznes, zyskać nową świadomość, perspektywę i ją rozwijać ze spokojem ducha.

O autorze: Lidia Kacprzycką, japonistka, kaizen coach, doradca ds. strategii, rozwoju przedsiębiorstwa, efektywności działań marketingowych

Rossmann będzie miał silną konkurencję

Wideo

Materiał oryginalny: Projekt Mirai. Firma w czasie zmiany – czego możemy nauczyć się od Japończyków? - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie