Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa DK 1 do parametrów drogi ekspresowej S1 w Dąbrowie Górniczej trwa. Drogowcy budują kładki dla pieszych. To priorytet

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Przebudowa DK 1 do parametrów drogi ekspresowej między Dąbrową Górniczą i Podwarpiem ma się zakończyć w grudniu 2023 roku. Na razie priorytetowymi obiektami są tu dwie kładki dla pieszych - widoczne na zdjęciuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Przebudowa DK 1 do parametrów drogi ekspresowej między Dąbrową Górniczą i Podwarpiem ma się zakończyć w grudniu 2023 roku. Na razie priorytetowymi obiektami są tu dwie kładki dla pieszych - widoczne na zdjęciuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Przejechanie siedmiokilometrowego odcinka dawnej DK 1 między Dąbrową Górniczą a Podwarpiem to obecnie droga przez mękę. Wykopki, tymczasowa organizacja ruchu jedną jezdnią, kurz i pył. Jeszcze gorzej mają tu piesi, którzy muszą pokonać plac budowy, by przejść na drugą stronę drogi, dlatego też priorytetowymi obecnie obiektami, które są kończone w szybkim tempie, są dwie nowoczesne kładki dla pieszych. Będzie można z nich korzystać dużo szybciej, niż z pozostałych części przebudowywanej w drogę ekspresową „jedynki”.

Drogowcy przebudowują DK1 "pod ruchem"

Przebudowa popularnej „jedynki” w drogę ekspresową S1 na odcinku między Dąbrową Górniczą i Podwarpiem jest w toku. Inwestycja jest wykonywana w najtrudniejszy możliwy sposób czyli jak mówią drogowcy - „pod ruchem”. To oznacza, że droga na czas przebudowy nie została zamknięta i ruch nie odbywa się objazdem.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

- Prowadzenie prac budowlanych „pod ruchem” to bardzo trudna i skomplikowana operacja, zwłaszcza biorąc po uwagę bezpieczeństwo zarówno użytkowników drogi, jak i samych pracowników budowy. Droga jest cały czas przejezdna, kierowcy jeżdżą jedną jezdnią, podczas gdy na drugiej trwa budowa – podkreśla Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego Oddziału Dróg Krajowych i Autostrad.

Na prawie siedmiu kilometrach przebudowywanej trasy budowa trwa na całej długości. Droga jest praktycznie budowana od nowa. Dlatego słowo "przebudowa" chyba nie do końca oddaje to, co dzieje się na placu budowy.
Na budowanej nitce są już odcinki, gdzie wykonawca, czyli firma Budimex, wykonał już podbudowę drogi i przygotował niektóre fragmenty do ułożenia nawierzchni. Droga, podobnie jak poprzednio będzie miała nawierzchnię bitumiczną, czyli asfaltową.

Droga S1 będzie robiła wrażenie, bo znajdzie się na niej jedna z dłuższych estakad – licząca 942 metry. Trasa pobiegnie miejscami około 30 metrów nad ziemią. W budowie jest m.in. pięć estakad, trzy mosty i dwa tunele. Kierowcy przejadą tędy jednak nie wcześniej niż w połowie 2024 rokuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Trasa S1 w Węgierskiej Górce: prawie kilometrowa estakada za...

Kładki dla pieszych są priorytetowe na budowie S1

Jednym z priorytetowych obiektów, które bardzo szybko powstają, są dwie kładki dla pieszych na ulicy Kusocińskiego i Karsów.
Nowe kładki będą gotowe najszybciej ze wszystkich obiektów inżynierskich.

- Jak tylko zostaną ukończone, będą od razu oddane do użytku, tak aby piesi mogli bezpiecznie przedostawać się na drugą stronę drogi – dodaje Marek Prusak.

Zobacz zdjęcia:

Nie przeocz

Kładki będą funkcjonalne. Będzie można na nie wejść i zejść krótszą trasą – po schodach, ale dla rowerzystów, czy osób poruszających się na wózku inwalidzkim dostępne będą też drogi nieco dłuższe, ale o mniejszym kącie nachylenia. Pozwolą one w miarę komfortowo przedostać się tymi pojazdami na drugą stronę przebudowywanej „jedynki”.

Koniec budowy S1 w grudniu przyszłego roku

Dodajmy jeszcze, że przebudowa DK 1 w ekspresową S1, między Dąbrową Górniczą i Podwarpiem ma się zgodnie z planem zakończyć w grudniu 2023 roku. Po jej ukończeniu, mieszkańcy będą mogli wreszcie odetchnąć od zgiełku budowy, a także od ulicznego ruchu, bo tereny mieszkalne, obok których przebiegać będzie ta ekspresówka zostaną dodatkowo zabezpieczone przed hałasem ekranami dźwiękochłonnymi.
Kierowcy także skorzystają. Bo obecnie ten fragment dawnej dwupasmówki był jej spowalniaczem. Głównie dlatego, że choć droga w tym miejscu miała po dwa pasy jezdni, to na siedmiokilometrowym odcinku, co rusz przecinały ją skrzyżowania, zjazdy i wjazdy. W ramach rozbudowy do parametrów ekspresówki, zlikwidowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe, powstanie węzeł drogowy Ząbkowice. Ponadto przebudowany ma być węzeł Pogoria, powstaną kładki dla pieszych, dwa mosty i cztery wiadukty. Po przebudowie droga otrzyma standard i nazwę ekspresowej S1.

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera