Przebudowa DK 1 w ekspresową S1
Przebudowa drogi krajowej nr 1 w drogę ekspresową S1 nabiera tempa. Wczesną wiosną uwagę kierowców zwróciła wycinka drzew przy tej drodze. Wówczas pod topór poszło około pięciu tysięcy drzew. Było to konieczne, bo nowa trasa będzie nieco szersza od obecnej. Inwestycja wymagała wycinki. Teraz wykonawca, którym jest firma Budimex zajmuje się mniej spektakularnymi pracami, choć są one równie ważne dla tej inwestycji.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA z DRONA
- Rozpoczęły się roboty obejmujące przebudowę urządzeń infrastruktury, czyli sieci wodociągowej, sieci gazowej średniego i wysokiego ciśnienia oraz kanalizacji sanitarnej – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Budowa S11: opóźnienia na trasie planowanej ekspresówki
- Budowa S1: GDDKiA zaprasza firmy do negocjacji
- Koniec bramek! Naszpikowane elektroniką radiowozy "przeswietlą" auta na autostradzie
- Gierkówka, stara połatana i częściowo „pożarta” przez A1. Podróż sentymentalna
- A1: powstają cztery MOP-y między Częstochową i Blachownią
- Korki w metropolii: co rozładuje ruch? Buspas, ITS, śląskie metro?
Budowa drogi ekspresowej zaczęła się jeszcze od innego ważnego działania drogowców. Zanim rozpoczną się roboty budowalne, wykonawca zbudował na prawie całej długości przebudowywanej drogi, specjalne zabezpieczenia herpetologiczne uniemożliwiające przemieszczanie się po tej ruchliwej drodze płazom. Głównie chodzi o żaby, zaskrońce i jaszczurki, które wiosną migrują, często przechodząc przez drogi publiczne. W przypadku DK 1, taka migracja kończy się dla nich śmiercią. Dlatego też wzdłuż drogi rozłożono specjalne plastikowe płotki, których płazy nie pokonają.
Dąbrowa Górnicza. Wycięto 1,2 ha lasu pod budowę drogi ekspresowej S1
Kiedy zaczną się prace budowlane na DK1?
Kiedy jednak rozpoczną się regularne prace budowlane na drodze?
Jak mówi Marek Prusak z GDDKiA, roboty drogowe planowane są w czerwcu, ale najpierw na drogach technologicznych, dojazdowych, łącznikowych.
- Rozpoczęcie robót drogowych na trasie zasadniczej planowane jest na przełomie lipca i sierpnia. Wcześniej planowane jest rozpoczęcie robót mostowych na kładkach dla pieszych na ul. Karsów i ul. Kusocińskiego oraz na przepustach i mostach w ciągu dróg dojazdowych – dodaje Prusak.
Przypomnijmy. Prawie siedmiokilometrowy odcinek drogi krajowej nr 1 między Dąbrowa Górniczą i Podwarpiem zmieni się w ekspresówkę. A to oznacza m.in, że droga będzie miała większą nośność. Po przebudowie trasa bez problemu wytrzyma nacisk 115 kN/oś. A to z kolei oznacza, że będą mogły tędy przejeżdżać nawet najcięższe pojazdy.
To będzie nowoczesna, ogrodzona droga ekspresowa
Nowa S1 będzie dwujezdniową trasą szybkiego ruchu z około 2,5-metrowej szerokości pasem awaryjnym. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Droga będzie ogrodzona, bo takie dziś są standardy dla dróg ekspresowych. Ogrodzenie uniemożliwi wejście na jezdnie na przykład leśnym zwierzętom.
S1 między Dąbrową i Podwarpiem ma być też drogą bezpieczniejszą niż dotychczas . Z trasy znikną niebezpieczne, jednopoziomowe skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Wykonawca wybuduje tu nowy węzeł Ząbkowice oraz przebuduje istniejący węzeł Pogoria. Będą to bezkolizyjne skrzyżowania.
Do tego, w ramach kontraktu, wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Powstaną drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt. Mieszkańcy powinni być spokojni o nieuciążliwy poziom hałasu przy nowej trasie ekspresowej . Mają to zabezpieczyć specjalne ekrany dźwiękochłonne, które staną w najbardziej zagrożonych hałasem miejscach.
Druga jezdnia trasy S1 do lotniska w Pyrzowicach nie będzie ...
Kiedy droga S1 będzie gotowa?
Ten prawie siedmiokilometrowy odcinek ekspresówki powinien być oddany do użytku w listopadzie 2023 roku.
Wcześniej, bo jeszcze w maju 2021 roku, kierowcy w końcu będą mogli przejechać dwupasmówką S1 od Podwarpia do Pyrzowic. Na razie, to trasa jednojezdniowa, zwężająca się za węzłem Podwarpie do drogi o jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Właśnie w połowie maja wykonawca ma udostępnić kierowcom drugą jezdnię tej trasy. Droga będzie przejezdna, ale firma Rubau Constructiones będzie jeszcze prowadziła tam prace wykończeniowe.
Tymczasem do końca 2023 roku powinny być także gotowe pozostałe, będące obecnie w budowie, odcinki ekspresowej trasy S1 od Mysłowic do Bielska Białej. Wyjątkiem będzie budowa około 13-kilometrowego Mysłowice Oświęcim. Do 2023 roku na pewno powstanie jedynie trzykilometrowej długości trasa ekspresowa będąca obwodnicą Bierunia. Około 9 km pozostałej trasy będzie gotowa około roku później.
W 2023 gotowa będzie też S1 będąca obwodnicą Węgierskiej Górki (Milówka – Przybędza).
iPolitycznie - Działania elit europejskich pod wpływem Rosji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?