Przebudowa DK 91. Częstochowa zdobyła kolejne dofinansowanie
Niedawno miasto podpisało umowę na dodatkowe dofinansowanie przebudowy DK 91 ze środków unijnych. W sumie Częstochowa na budowę trzech dwupoziomowych skrzyżowań w konkursie Komisji Europejskiej zdobyła blisko 7,2 mln euro, czyli około 33,6 mln zł. Teraz Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie poinformował o uzyskaniu kolejnego dofinansowania.
- Największa drogowa inwestycja we współczesnej historii miasta została zakwalifikowana do dofinansowania z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa na 2023 rok. Wsparciem finansowym została objęta budowa pięciu kładek pieszo-rowerowych będąca częścią tego zadania w ciągu DK-91 na terenie naszego miasta - mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie.
Pieniądze zostaną przeznaczone na budowę kładek
Tym razem realizację inwestycji związanej z przebudową DK 91 miasto otrzyma środki w kwocie niespełna 10 mln zł.
- Zdobycie środków zewnętrznych na kolejny ważny element trwającej przebudowy DK-91 powinno służyć sprawnej i terminowej realizacji całej inwestycji – mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. – Nowe kładki dla pieszych i rowerzystów nad aleją Wojska Polskiego mają być funkcjonalne i gwarantować wysoki poziom bezpieczeństwa dla użytkowników. Każde zdobyte dofinansowanie zbliża nas do finalizacji zadania ważnego dla mieszkańców, ale także obsługi ruchu tranzytowego i strefy aktywności gospodarczej we wschodniej części Częstochowy.
Nowe kładki zastąpią stare, wyeksploatowane i rozebrane już obiekty, do niedawna służące jako przejścia nad dawną „gierkówką”. Realizowana inwestycja obejmuje budowę obiektów inżynierskich w postaci kładek dla pieszych i rowerzystów na wysokości ulic:
- ul. Stromej,
- ul. Prostej,
- ul. Powstańców Śląskich,
- ul. Okrzei,
- ul. Mireckiego.
Koszt tego wycinka zakresu inwestycji wynosi niespełna 21,5 mln zł, a dofinansowanie mogło objąć do 50% tej kwoty.
- Pułap ten nie został w pełni osiągnięty więc wymieniona kwota wsparcia w ramach tego instrumentu może ulec jeszcze nieznacznemu zwiększeniu. Wspomniane dofinansowania odciążą budżet miasta w zakresie wkładu własnego - podkreśla Maciej Hasik.
Jak będą wyglądać nowe kładki?
Nowe kładki będą znacznie różniły się od starych i wysłużonych poprzedników. Będą też wyższe, bo muszą spełniać wymogi niemal ekspresowej trasy.
- Nowe przeprawy będą posiadały parametry odpowiadające wymogom technicznym XXI wieku oraz łukowy kształt wykończenia. Każda zostanie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych i zostanie podświetlona - mówi Maciej Hasik.
Celem całej inwestycji związanej z dawną DK-1 (obecnie DK-91) jest m.in. poprawa płynności transportowej północ-południe w zakresie tranzytu, ruchu lokalnego, dostępności terenów inwestycyjnych i dostępności regionalnej, poprzez likwidację wąskich gardeł drogowych. Droga Krajowa nr 91 (w tym aleja Wojska Polskiego w Częstochowie), znajduje się w Korytarzu Sieci Podstawowej Bałtyk-Adriatyk.
Ile będzie kosztować przebudowa DK 91?
Obecny kontrakt z konsorcjum firm: NDI S.A i NDI Sopot S.A. na przebudowę alei Wojska Polskiego to 359 mln zł. Inwestycja realizowana jest z dofinansowaniem ze środków UE. Dotychczasowe dofinansowanie unijne, zdobyte w okresie programowania 2014-2020 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i działania „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu” wynosiło 160,1 mln zł.
Później środki z konkursu zorganizowanego przez Komisję Europejską wraz z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska na projekty z sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 zwiększyły udział środków Unii Europejskiej w tej częstochowskiej inwestycji do blisko 194 mln zł.
Teraz - wraz z dofinansowaniem pierwotnym - kwota zewnętrznego wsparcia finansowego przy budowie nowej alei Wojska Polskiego w Częstochowie przekroczyła 200 mln zł.
- Równocześnie trwają starania służb Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie o uzyskanie kolejnych, dodatkowych środków zewnętrznych na strategiczne inwestycje drogowe będące w realizacji, w tym na to największe z miejskich zadań inwestycyjnych, czyli nową „gierkówkę” na odcinku od al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej - podsumowuje Maciej Hasik.
Finał prac związanych z przebudową DK91 zaplanowano na koniec listopada 2023 roku. Wtedy też trasą powinny pojechać pierwsze samochody. Z kolei piesi z kładek, które będą przebiegać nad przebudowaną drogą, będą mogli korzystać prawdopodobnie w okolicach września.
Nie przeocz
Zobacz także
Gazeta Lubuska. Ewakuacja w Zielonej Górze. W garażu były bomby
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Te popularne seriale wracają na ekrany tej jesieni. Sprawdź, co o nich wiesz - QUIZ
- Nowa żona Ronaldo: czwarta i młodsza od niego o 14 lat. Takie było ich wesele [WIDEO]
- Nowy "Znachor" to najlepsza ekranizacja w historii? Tym się różni od starego klasyka
- Trzyosobowa rodzina zginęła w wypadku na A1. Wiadomo, z jaką prędkością pędziło auto