Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa DK 91 w Częstochowie z problemami. Miasto zerwie umowę z wykonawcami?

Bartłomiej Romanek
Bartłomiej Romanek
Przebudowa DK 91 w CzęstochowieZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Przebudowa DK 91 w CzęstochowieZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE MZD w Częstochowie
Przebudowa DK 91 w Częstochowie to największa inwestycja drogowa w historii miasta, ale może być również najtrudniejszą do zrealizowania. Miasto, delikatnie mówiąc, jest rozczarowane tempem prac, a konsorcjum firm, które realizuje prace, oczekuje większego wynagrodzenia za nie. Rozmowy w tej kwestii trwają, ale jeżeli nie doszłoby do porozumienia, wówczas Urząd Miasta i Miejski Zarząd Dróg będą miały ogromny problem.

Przebudowa DK 91 (a wcześniej DK 1) to największa i najbardziej kosztowna inwestycja drogową we współczesnej historii miasta. Koszt zakresu z umowy to ponad 179 mln zł. Inwestycja realizowana jest z dofinasowaniem ze środków UE. Zakończenie prac planowane jest na drugą połowę 2023 roku.

Kompleksowa przebudowa DK 91 w Częstochowie

Planowane prace na DK 91 obejmują przebudowę całego odcinka DK 1 przebiegającego przez miasto od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską oraz przebudowę głównych skrzyżowań (w tym budowę dwóch skrzyżowań dwupoziomowych w miejsce istniejących jednopoziomowych i nowej estakady na Rakowie). Wybudowane lub przebudowane zostaną także m.in. kładki dla pieszych, chodniki i ścieżki rowerowe.

Zobacz zdjęcia:

Inwestycja pozwoli na zwiększenie dostępności transportowej Częstochowy, poprawę przepustowości DK-1 i zmniejszenie uciążliwości wynikających z nadmiernego ruchu drogowego. Zwiększy ona również bezpieczeństwo ruchu oraz nośność drogi. Udrożnienie sieci drogowej miasta poprawi płynność ruchu w korytarzu sieci TEN-T na obszarze regionu i całego kraju.

Niestety jak na wielką inwestycję przystało, rodziła się ona od początku w bólach. Już na początku z powodu protestów, długo trwało rozstrzygnięcie przetargu, a później podpisanie umowy ze zwycięskim konsorcjum. W pierwszym etapie przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: DROG-BUD Sp. z o.o., Firesta-Fiser rekonstrukce, stavby, a.s. Nowak-Mosty Sp. z o.o. (178.838.720,87 PLN).

Jeden z oferentów INTERCOR Sp. z o.o. następnie wniósł odwołanie od wyników postępowania. KIO przychyliło się do odwołania, a MZDiT, realizując założenia wyroku, m.in. przeprowadził ponowne badanie i oceny złożonych ofert w postępowaniu.

Kolejne rozstrzygnięcie zapadło 10 listopada 2017 roku. Najkorzystniejsza ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. za 172.201.849,31 PLN. Ale wówczas odwołanie złożyło konsorcjum firm, które wygrało za pierwszym razem.

Ostatecznie przetarg wygrało jednak konsorcjum firm DROG-BUD Sp. z o.o., Firesta-Fiser rekonstrukce, stavby, a.s. Nowak-Mosty Sp. z o.o.

Nie przeocz

Przebudowa DK 91 rozpoczęła się w 2021 roku

Prace przy kompleksowej przebudowie DK 91 rozpoczęła się latem ubiegłego roku. Inwestycje rozpoczęto na wszystkich odcinkach, który jest w sumie pięć. Oczywiście w poszczególnych miejscach mają one różny stopień zaawansowania. W pierwszej kolejności wyburzono estakadę na Rakowie, w której miejsce ma powstać nowy obiekt.

Tyle, że mieszkańcy od dawna sygnalizują, że tempo prac jest bardzo wolne. Jak się okazuje, nie jest to tylko subiektywna ocena. Także miasto i Miejski Zarząd Dróg nie jest zadowolony z postępów i zaawansowania prac. To nakłada się z kolei na oczekiwania wykonawców, którzy chcą więcej pieniędzy ze względu na wzrost cen. Ich oczekiwania nie są specjalnym zaskoczeniem, bo faktycznie ceny, zwłaszcza na rynku budowlanym, znacznie poszły w górę, a już sama przedłużająca się procedura przetargowa sprawiła, że cena na starcie nie była specjalnie wysoka.

Władze Częstochowy są przygotowane na wzrost ceny, ale z drugiej strony niespecjalnie chcą już teraz przekazywać pieniądze, bo ich zdaniem aktualne tempo prac nie gwarantuje, że inwestycja zostanie wykonana w terminie, a to bardzo ważne, aby miasto nie straciło pozyskanych środków unijnych.

- Trwają negocjacje - mówi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Częstochowie. Niewiele więcej szczegółów ujawnia Miejski Zarząd Dróg.

- Szczegółowe informacje dotyczące współpracy z konsorcjum firm wykonawczych na trwającej budowie al. Wojska Polskiego będziemy mogli przekazać za kilka dni. Trwają bowiem ustalenia w temacie istotnych dla realizacji kontraktu kwestii. Od ich efektu zależeć będą szczegóły informacji na ten temat, która podana dziś byłaby niekompletna. Dlatego zachowując okres przewidziany na przygotowanie rzetelnej informacji prasowej, MZD przekaże stosowny komentarz po zakończeniu wspomnianych ustaleń - informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg.

Zerwanie umowy oznaczałoby wielkie problemy

Zerwanie umowy z wykonawcą spowodowałoby wielkie problemy. Miasto mogłoby nie zdążyć z zakończeniem prac w 2023 roku, co uniemożliwiłoby rozliczenie inwestycji w terminie i w skrajnym przypadku utratę dofinansowania. Z drugiej strony znalezienie innego wykonawcy, który ukończyłby prace terminowo i bez znaczącej podwyżki byłoby niezwykle trudne.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera