Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa DK 94 w Sosnowcu. Cały układ drogowy jest gotowy, a na główną nitkę wrócił ruch

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
19 stycznia Banimex oddał kierowcom wybudowany układ drogowy. Można znowu jeździć główną nitką DK 94 i bocznymi łącznicami oraz po wiaduktach. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
19 stycznia Banimex oddał kierowcom wybudowany układ drogowy. Można znowu jeździć główną nitką DK 94 i bocznymi łącznicami oraz po wiaduktach. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Lucyna Nenow
Stawaliśmy na głowie, organizowaliśmy zastępstwa, by ta budowa nie odczuła pandemii – mówi inżynier Łukasz Dzida, dyrektor kontraktu, kierujący robotami na przebudowie sosnowieckiego odcinka DK94. Można powiedzieć, że się udało, bo gdyby nie problemy geologiczne, ujawnione w trakcie trwania budowy, kontrakt zakończyłby się w terminie. Jednak od dziś kierowcy korzystają już z całego układu drogowego, zbudowanego w Sosnowcu przez Banimex. Inwestycja zakończy się za dwa miesiące.

Ogromna inwestycja drogowa w środku pandemii

To jest największa inwestycja drogowa w Sosnowcu w ciągu minionych dziesięcioleci. Za nieco ponad 100 milionów złotych przebudowano sosnowiecki odcinek ruchliwej drogi krajowej 94, dwupasmówki, drogi alternatywnej do autostrady A4.

- To był skomplikowany kontrakt – mówi inż. Łukasz Dzida z Banimeksu, dyrektor kontraktu, kierujący robotami na DK 94. – Pracowaliśmy praktycznie cały czas w czasie trwania pandemii – dodaje.

Tak wygląda plac budowy autostrady A1, między Częstochową i Tuszynem. Na większej części budowanej na 81 kilometrach drogi, kierowcy jeżdżą już po nowej jezdni A1. W tym roku mają być gotowe trzy z pięciu budowanych odcinków.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Budowa autostrady A1: Jeszcze w tym roku część nowej autostr...

Nie było łatwo, bo koronawirus wpływał na kadrę zatrudnioną na budowie.
- Praktycznie każdego z nas, z zespołu, każdego szczebla, od kadry zarządzającej, inżynierskiej, a potem pracowniczej dotknęły sprawy, związane z koronawirusem. W różnym stopniu. Mieliśmy zachorowania, kwarantanny, izolacje. Był taki okres, gdy zaledwie 70 – 60 procent składu pracowało na budowie. Pozostali albo w izolacji, kwarantannie lub po prostu byli chorzy. Sporo było też wolnego dla pracowników w ramach opieki na dzieci – wspomina inżynier Dzida.

Nie przeocz

- To formalnie, nie miało wpływu na naszą umowę. Przynajmniej my tego nie wykazywaliśmy, jednak wymagało to bardzo mocnej reorganizacji u nas, w firmie. Stawaliśmy na głowie, żeby budowa nie odczuła tego, że są problemy. Załatwialiśmy zastępstwa, załatwialiśmy brygady z innych firm. Z innych budów. Robiliśmy wszystko, by zminimalizować to, że pracujemy w czasie pandemii i że COVID-19 nas również dotyka. By, to nie miało wpływu na budowę. Dziś możemy powiedzieć, że się udało – podsumowuje dyrektor kontraktu z firmy Banimex.

Technicznie, podczas lockdownu, pracowało się lepiej

Jednak tak wielka i skomplikowana budowa, na dodatek prowadzona praktycznie bez zamykania ruchu, w czasie pandemii miała też pewne plusy.

- Gdy na początku pandemii wprowadzono zamrożenie gospodarcze, lockdown, to paradoksalnie na budowie pracowało nam się lepiej, bo było mniej samochodów, mniejszy ruch. A warto przypomnieć, ze cała budowa jest prowadzona pod ruchem. Dzieci nie chodziły do szkoły, a przecież tu mieliśmy ten ruch poprzeczny. Jako generalny wykonawca woziliśmy przecież dzieci do szkół naszym transportem. Na drogach był wówczas mniejszy ruch, więc na przykład nie było problemu z dostawami betonu, co często się zdarza, gdy betoniarka utknie w korku. Z technicznego punktu widzenia na budowie pracowało się wtedy lepiej – mówi Łukasz Dzida.

Przebudowa DK 94 w Sosnowcu dobiega końca

Obecnie budowa dobiega końca. Byłaby już zakończona, gdyby nie problemy geotechniczne, jakie pojawiły się w trakcie trwania budowy. Budowa geologiczna terenu okazała się bardzo skomplikowana.
- Okazało się, że kotwy gruntowe, które były tu zastosowane pod wiaduktem, musiały być wydłużone, wzmocnione. Była konieczność zastosowania dodatkowych kotw. To wyszło dopiero na ostatnim etapie robót, w momencie gdy je wykonywaliśmy. Taka jest natura gruntu, że dopóki się tam nie wwiercimy, nie wiemy co się tam znajduje – mówi dyrektor.
Dlatego też cala inwestycja została wydłużona o trzy miesiące. Miasto podpisało z Banimeksem aneks. Obecnie termin zakończenia robót to koniec marca 2021 roku.
Cały układ drogowy jest wykonany. Wszystko jest gotowe.

Zobacz koniecznie

Trzeba zasiać trawę, wykonać oznakowanie jezdni

- Pozostały nam elementy wykończeniowe, wyposażeniowe, te które na przykład przez te kotwy, nie mogły być wcześniej wykonane. I to się teraz dzieje. Otworzyliśmy znowu cały układ drogowy. Tak już zostanie do końca. I góra i dół tego układu drogowego już funkcjonują – dodaje inżynier.

Ruch na głównej jezdni DK 94 w Sosnowcu został wstrzymany. odbywa się nowymi łącznicami. Drogowcy montują bariery energochłonne w pasie rozdziału.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Główna nitka trasy DK 94 w Sosnowcu zamknięta. Od 11 styczni...

Będą jednak utrudnienia. Związane na przykład z ostatnimi pracami, jakie zostały do wykonania, a które są uzależnione od pogody.
- Będzie nas jeszcze na widać, będziemy działać. Tym bardziej, że czekamy też na pogodę, bo muszą być odpowiednie warunki na przykład do zasiania trawy. Pozostało nam tez jeszcze docelowe malowanie oznakowania poziomego, prace porządkowe, zahumusowanie – kończy dyrektor kontraktu.
Budowa zakończy się w marcu. Wtedy, już bez utrudnień kierowcy będą mogli korzystać z bezkolizyjnego, dwupoziomowego skrzyżowania DK 94 z ulicą Długosza. To popularnie nazywane przez kierowców – skrzyżowanie przy Makro. Główna trasa krajówki pobiegnie dołem, pod wiaduktami. Na górze na wiaduktach powstało rondo. Tam odbywa się ruch lokalny.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera